Rail-tracks-on-the-Great-Belt-Bridge

Denemarken heft verbod op omstreden pocket-goederenwagons deels op

In Denemarken mogen vanaf 20 april onder speciale voorwaarden weer zogenaamde Pocket-wagons over de Grote Beltbrug. Sinds januari dit jaar geldt er een verbod op dit type wagons vanwege een losgeraakte trailer. Twee jaar eerder was er een soortgelijk incident, maar hierbij vielen meerdere dodelijke slachtoffers. Het verbod op goederentreinen met pocket-wagons heeft tot nu toe grote gevolgen voor het intermodale goederenverkeer van en naar Denemarken. 

Pocket-wagons, zijn spoorgoederwagons met een verlaagde laadvloer waardoor er vrachtwagenopleggers mee vervoerd kunnen worden. Op 2 januari 2019 raakte zo’n oplegger los van een wagon op de Grote Beltbrug, een hangbrug tussen de eilanden Funen en Seeland in Denemarken. De trailer raakte een passerende reizigerstrein. Bij dit ongeval vielen acht doden en zestien gewonden. Toen er op 13 januari dit jaar opnieuw een goederentrein met een losgeraakte oplegger werd gesignaleerd, vaardigde de Deense transportautoriteit Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) een verbod uit op het gebruik van pocketwagons.

Gedeeltelijke opheffing

Dit verbod heeft tot nu toe grote gevolgen voor het intermodaal goederenvervoer tussen het Europese vasteland en Scandinavië. Woensdag kondigden de Deense autoriteiten een gedeeltelijke opheffing van het verbod aan. De gestelde voorwaarden komen grotendeels overeen met de voorstellen die de spoorgoederenvervoerders die actief zijn in de regio een paar weken geleden deden.

In het bijzonder vervoerder Kombiverkehr vroeg om maatregelen voor het borgen van de ladingveiligheid, de juiste laad- en loscontrole van spoorwegondernemingen, operationele beperkingen bij hoge windsnelheden en consistente windmetingen op basis van windpieken en niet op basis van gemiddelde waarden.

Tijdelijke maatregelen

De tijdelijke maatregelen die door de Deense autoriteiten zijn ingevoerd, zijn bedoeld om het vervoer van opleggers over de Grote Beltbrug voorlopig te kunnen hervatten totdat een definitieve wet- en regelgeving is. De nu voorgestelde maatregelen zijn:

• Het type koppeling dat de opleggers gebruiken, moet bestand zijn tegen verticale krachten groter dan of gelijk aan 85 kilo Newton;

• Voordat een ​​trein mag vertrekken, moet een derde partij beoordelen of het gebruikte type trekhaak geschikt is als veilige en voldoende vergrendelt (verticale kracht ≥ 85 kN).

• Opleggers geladen op pocketwagons moeten een brutogewicht hebben van minimaal 14 ton (ongeveer 12,7 ton) om hun stabiliteit op de sporen te waarborgen.

• Spoorwegondernemingen dienen voldoende documentatie te overleggen over de wijze waarop bovenstaande voorwaarden zijn opgenomen in hun veiligheidsbeheersysteem.

• Het actieplan van JNS Urgent Procedure van april 2019 (initiële veiligheidsmaatregelen na dodelijk ongeval op de brug) over aanbevelingen voor procedures en controle bij het laden van opleggers op terminals moet op terminals worden nageleefd, ongeacht het type trekhaak. Dit betekent dat het aanvankelijke veiligheidskader nog steeds in werking is.

• Indien een terminal laadt en controleert, dient er een afspraak te zijn met de terminaloperator over de eisen aan de laadprocedure en controles hiervan en de bekwaamheidseisen voor het personeel.

Om een beroep te kunnen doen op deze voorwaarden, is het bovendien nodig om enkele verdere specificaties te bepalen en te definiëren. Bijvoorbeeld:

• Documentatie met betrekking tot de competenties van de derde partij die de trekhaakbeoordeling zal uitvoeren.

• Een duidelijke omschrijving van de procedure die zorgt voor het bepalen van het bruto opleggergewicht van minimaal 14 ton.

Trekhaak

De algemene indruk van de maatregelen is dat ze er voor kunnen zorgen dat ze de bestaande problemen in Denemarken kunnen verminderen en dat het spoorgoederenverkeer er gedeeltelijk mee kan worden hersteld. Over het type aanhangerkoppeling dat een kracht van 85 kN zou moeten weerstaan, zijn echter nog vragen. Het is nog onduidelijk hoeveel pocket-wagon geschikt zijn voor dit soort haken en of ze hiervoor kunnen worden aangepast.

Bovengenoemde maatregelen vormen de eerste stap op weg naar een normale situatie. Volgens de Deense autoriteiten gaat dit pas echt gebeuren na het voltooien van cruciale procedures. Bovendien zijn de onderzoeksresultaten van de Deense Onderzoeksraad ook van cruciaal belang om de aard van het veiligheidsincident van 2 januari te begrijpen en door te gaan met mogelijke oplossingen. Ten slotte is het ook dringend nodig om de windmetingen te overwegen die zijn uitgevoerd door de spoorweginfrastructuurmanager van Denemarken, Banedenmark, in samenwerking met een Deense Technische Universiteit.

Verbinding herstellen

Na al deze procedures krijgen de sector en de overheid een duidelijker beeld van de situatie, de oorzaken en de vervolgstappen voor veilig goederenvervoer per spoor. In de tussentijd kan de spoorwegsector gebruik maken van de tijdelijke maatregelen, ondanks dat ze er misschien ingewikkeld en verstrekkend uitzien. Dit is in ieder geval een kans om te herstellen van de drie maanden durende financiële en operationele storing, terwijl het vervoer over de Grote Beltbrug ondertussen kan worden hervat.

Lees ook:

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.