sneeuw smelten in wissels

Reizigerstreinen rijden, goederentreinen staan nog vast

In zowel de haven van Amsterdam als Rotterdam kampt het goederenvervoer per spoor nog met forse verstoringen door het winterweer. Hoewel het hoofdnet sneeuwvrij is, zijn veel wissels op emplacementen defect of vastgevroren, aldus spoorbeheerder ProRail.

Het is vandaag de vijfde dag dat het goederenvervoer per spoor in Nederland bijna volledig stilstaat. Hoewel het reizigersverkeer grotendeels is hervat, kunnen vervoerders slechts een handvol treinen het land in en uit laten rijden. De grootste problemen doen zich voor in het havengebied van Rotterdam.

“Vanochtend reden reizigerstreinen volgens plan. De strenge kou vannacht belemmert wel de inspanningen om het spoor beschikbaar te maken voor goederenvervoer. Wissels bevriezen opnieuw. Vandaag kijken we hoe we daarin verder kunnen komen”, zei ProRail donderdagochtend.

Operationeel of niet?

De updates over welke gebieden toegankelijk zijn, zorgen voor verwarring, omdat ze vaak worden gewijzigd of onjuist zijn. Zo werd woensdagmiddag de hoofdroute van de Havenlijn operationeel verklaard, evenals de terminals APMT, EMO, LWR, RWG, Maasvlakte oost, Europoort, CTT en RSC.

Volgens de vervoerders bleek het echter nog steeds onmogelijk om vanuit Europoort te vertrekken. “We krijgen updates over welke gebieden vrij zijn, maar dit is niet altijd correct. We hebben nog geen trein uit Europoort kunnen laten vertrekken”, aldus Jolanda Plomp, directeur van goederenvervoerder LTE.

Nog steeds gesloten

Volgens ProRail is er nog geen treinverkeer mogelijk vanuit Euromaxx, Theemsweg, inclusief Lyondell en Vopak. Op emplacement Kijfhoek zijn serieuze beperkingen. Er kunnen wel treinen geparkeerd worden, maar het heuvelsysteem functioneert niet. Deels bereikbaar zijn ECT Delta, Buitencontour Maasvlakte 2, Botlek, Pernis en Waalhaven Zuid. Dit werd woensdag gemeld.

“In Amsterdam zijn nu ook de Houtrakpolder en de Westhaven bereikbaar. In Moerdijk is een sneeuwploeg aanwezig om ook daar het spoor vrij te maken”, aldus de blog van ProRail woensdagmiddag.

Race tegen de klok

De reden waarom spoorwegen niet operationeel zijn, is voornamelijk te wijten aan wisselstoringen. VolkerRail werkt in de haven aan het sneeuwvrij maken van de wissels. “Dat is een hele klus, want er zijn er in totaal zo’n duizend op het haventerrein. Om zo snel mogelijk bij de juiste wissels te komen, beschikt VolkerRail vierentwintig uur per dag over negen sneeuwploegen op strategische locaties op de havensporen. Daar blazen ze met bladblazers de sneeuw tussen de wisseltongen uit, zodat ze weer voor de treindienst ingezet kunnen worden”, legt ProRail uit.

De veranderende weersomstandigheden maken het werk tot een race tegen de klok, legt de aannemer uit. “Wissels die we zondag sneeuwvrij maakten, moesten we maandag opnieuw doen”, zegt Bob van der Waal, projectmanager VolkerRail. De dooi brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De gesmolten sneeuw verandert ’s nachts in ijs, wat een stuk moeilijker te verwijderen is. In plaats van het weg te blazen met een bladblazer, smelten we het nu met een gasbrander, wat langer duurt, legt Van der Waal uit.

Geduld verliezen

“Ik zie echt dat ProRail hard werkt om de zaak op te lossen, maar mijn geduld begint wel op te raken. De sneeuwstorm gebeurde op zaterdagavond, ik had het begrepen als de spoorwegen op zondag niet bereikbaar waren. Maar we zijn nu vijf dagen verder en onze treinen staan ​​nog steeds vast”, zegt Plomp.

Volgens haar hadden er andere prioriteiten gesteld moeten worden. “Door de coronacrisis werken de meeste mensen vanuit huis, dus misschien had er iets minder aandacht moeten zijn voor het reizigersverkeer en iets meer voor het goederenvervoer per spoor. We hebben een vitaal beroep en goederen moeten de haven in en uit. Binnenkort zullen de sporen overbelast raken met treinen die wel rijden, maar de haven niet binnen kunnen. Dan hebben we een groter probleem.”

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.