Ongeluk, treinen, Tilburg

DB Cargo moet boete van 7.500 euro betalen voor treinbotsing Tilburg

Spoorgoederenvervoerder DB Cargo moet een boete van 7.500 euro betalen, omdat het medeschuldig is aan de treinbotsing bij station Tilburg op vrijdag 6 maart 2015. Volgens de rechter beging de spoorvervoerder een ernstige fout begaan door een te korte treinlengte door te geven. Daardoor ontstond een gevaarlijke situatie voor het treinverkeer.

De treinlengte is volgens de rechter essentieel voor ‘een conflictvrije planning en daarmee de veiligheid op het spoor’. “Het mogelijke gevaar heeft zich ook geconcretiseerd. Er heeft daadwerkelijk een botsing tussen deze goederentrein en een passagierstrein plaatsgevonden. Omdat de goederentrein langer was dan doorgegeven, was de trein op een te kort spoor ingepland, waardoor het achterste deel van de trein verhinderde dat de wissel voor de betrokken reizigerstrein in de goede stand kwam.” Dit leidde er volgens de rechter toe dat de reizigerstrein op de goederentrein botste.

Treinbotsing

Bij de treinbotsing in Tilburg raakten acht inzittende inclusief de conducteur van de stoptrein gewond. In totaal zaten er veertig personen in de passagierstrein. De machinist van de goederentrein bleef ongedeerd. Vanwege de bergingswerkzaamheden was er een groot deel van het weekend geen treinverkeer mogelijk tussen Tilburg en Tilburg Universiteit.

De rechtbank oordeelde dat botsing niet alleen te wijten is aan DB Cargo. De machinist van de NS-stoptrein merkte het rode sein niet op en passeerde dat vervolgens. Daardoor botste de reizigerstrein via een wissel  tegen de achterzijde van de stilstaande goederentrein. De achterste wagon die werd geraakt, betrof een ketelwagen met als inhoud de gevaarlijke stof Butadieen. Doordat deze wagen werd beschadigd, kon er gas ontsnappen. Daardoor raakten twee agenten bedwelmd.

Uit deze gebeurtenissen is volgens de rechter op te maken dat ‘de treinbotsing veroorzaakt is door een keten aan verschillende gebeurtenissen en mogelijke oorzaken’. “Zonder het één was het ander niet gebeurd”, zo werd vastgesteld. De zaak tegen de machinist wordt vanwege persoonlijke omstandigheden buiten de rechter om gevoerd.

Werkprocessen

De rechter oordeelde verder dat de werkprocessen van DB Cargo er ‘duidelijk niet voldoende op ingericht om dergelijke missers te voorkomen en daarmee de veiligheid op het spoor te waarborgen’. De spoorgoederenvervoerder heeft daarmee ‘een onverantwoord risico genomen’. Dit rekent de rechtbank DB Cargo zwaar aan.

De fout van DB Cargo wordt wel gezien als ‘één van de schakels in een keten van gebeurtenissen’, die uiteindelijk tot het treinongeval heeft geleid. “Er is sprake geweest van een “Domino-effect”, aldus de rechter. DB Cargo is  niet de enige partij die schuld heeft aan het veroorzaken van het ongeluk.

Het gevaar dat werkelijk is ontstaan, is relatief beperkt gebleven. Dat neemt volgens de rechter ‘niet weg dat een veel groter gevaar had kunnen intreden’. “Zo is het niet ondenkbaar dat er meer van het brandbare gas zou zijn weggelekt en dit een ontploffing had kunnen veroorzaken.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.