Een goederentrein van ÖBB

Ook Oostenrijk werkt aan korting gebruiksvergoeding spoor

In navolging van onder meer Frankrijk, maakte de Oostenrijkse regering afgelopen zaterdag bekend spoorgoederenvervoerders te willen ondersteunen met een korting op de gebruiksvergoeding voor de spoorinfra. Naar verwachting gaan de maatregelen gelden vanaf de herfst. Tegen die tijd moet ook de Europese verordening zijn aangenomen die deze vorm van staatssteun toestaat. 

Naast korting op de gebruiksvergoeding krijgt de goederentak van staatsspoorbedrijf ÖBB, ÖBB Rail Cargo Group, een kapitaalinjectie van 61 miljoen euro. “Tijdens de coronacrisis hebben we gezien hoe belangrijk een goed functionerende transportketen is. Vooral het spoor heeft bewezen dat we er ook in tijden van crisis op kunnen vertrouwen”, aldus minister van Klimaatbescherming Leonore Gewessler in de Oostenrijkse media. “Nu we op weg zijn om uit deze crisis te komen, willen we deze veiligheid ondersteunen. Daarom verlagen we de tolheffing voor het spoor.”

Concurrentiepositie

Voordat het zover is moet er eerst een wettelijke basis zijn in de vorm van een Europese verordening. De eerstvolgende bijeenkomst die dit mogelijk kan maken, vindt plaats op 28 september. Volgens Gewessler moet de aangekondige verlaging van de tol zorgen voor een betere concurrentiepositie van het spoor ten opzichte vervoer per vrachtwagen en zo ook een bijdrage leveren aan een beter klimaat.

Volgens de Oostenrijkse beroepsvereniging van spoorbedrijven hebben de gevolgen van de COVID-crisis de bedrijven in het goederenvervoer per spoor enorm geraakt. “Het transportvolume is sinds de uitbraak van corona met meer dan 25 procent afgenomen in Oostenrijk en Europa. Dit zal naar verwachting pas tegen 2024 weer op het niveau van voor de crisis zijn. Veel van de bij ons aangesloten bedrijven lijden enorm onder de afname van het volume en de hoge kosten. Bij een deel wordt het voortbestaan bedreigd”, zegt de voorzitter van de brancheorganisatie Thomas Scheiber.

Wensenlijstje

Volgens de beroepsvereniging is het project een belangrijke eerste stap in de richting van crisisbestrijding. Scheiber roept de regering van zijn land op om de kaders van de Europese verordening optimaal te benutten. Hij stelt daarbij een korting van minimaal 50 procent en voor onbepaalde tijd voor. Op het wensenlijstje van de organisatie staat verder: de garantie van een subsidie om de vaste kosten als de huur van rollend materieel en verzekeringspremies te compenseren vanaf een omzetdaling van 25 procent. En daarnaast een belastingvrijstelling voor tractiestroom wanneer vervoerders gebruik maken van groene stroom. Oostenrijk heeft volgens Scheiber met 15 euro per MWh het hoogste belastingtarief op baanstroom van Europa. “Dat maakt het lastig om te concurreren met het wegvervoer, helemaal nu de prijs van diesel laag ligt.”

Meer weten over gebruiksvergoedingen op het spoor? ProMedia organiseert het Track Access Charges Summit 2020. Dit vindt plaats op 14 en 15 oktober in Riga, Letland. Bekijk hier het volledige programma.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.