Directeur Jan Lagasse van North Sea Port

‘Spoorvervoer North Sea Port zal door missing link met 50 procent toenemen’

Door de aanleg van de missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen zal het aantal goederen dat per trein van en naar schepen wordt vervoerd in 2030 met vijftig procent toenemen. Dat zegt directeur Jan Lagasse van North Sea Port in een videoreportage van SpoorProTV. “Nu wordt nog negen tot tien procent van de goederen van en naar schepen per trein vervoerd. Door de aanleg van de missing link zal dit toenemen tot vijftien procent in 2030.”

Lagasse vertelde in de videoreportage over het project Rail Ghent Terneuzen waarvoor het Belgische federaal parlement vorige week groen licht gaf. In de plannen staan in grote lijnen drie oplossingen voor de spoorinfrastructuur die zorgen dat de spoorcapaciteit van de Belgisch-Nederlandse fusiehaven zal vergroten. De eerste is de missing link tussen Axel en Zelzate, die ervoor zorgt dat Terneuzen en Gent met elkaar zijn verbonden. De tweede is een noordelijke ontsluiting van Zandeken en de derde aanpassing betreft de zuidoostbrug bij Brug Sluiskil.

Bekijk hier het video-interview met directeur Jan Lagasse van North Sea Port:

Missing link

“Tussen het Belgische Zelzaten en het Nederlandse Terneuzen ontbreekt een belangrijke schakel van ongeveer acht tot tien kilometer en dat is de missing link”, legde Lagasse uit. “Een van de belangrijkste problemen op dit moment is dat de bedrijven die aan de oostelijke kant van het kanaal gevestigd zijn op dit moment eerst naar het noorden moeten, daarna moeten kopmaken om over de Sluiskil-spoorbrug richting België te rijden.”

“Met het steeds maar toenemende binnenvaartverkeer en de nieuw aan te leggen sluis wordt de Sluiskil-spoorbrug steeds meer een grote bottleneck. Daarnaast hebben we de   grote koppeling tussen de Seine en de Schelde die ook voor meer verkeer gaat zorgen.” Door al deze ontwikkelingen zal de Sluiskil-spoorbrug volgens Lagasse straks vijftien tot zeventien uur per dag openstaan. En daarmee dood je het spoorproduct.” Daarom is de directeur des te blij dat de Belgische regering nu ook positief heeft uitgesproken over het project Rail Ghent Terneuzen.

Lange geschiedenis

Lagasse wijst erop dat de eerste plannen voor het spoorproject al dateren uit 1968. Maar daarna bleef volgens hem het tientallen jaren stil. Toen de bestuurder in 2014 bij Sealand Seaports startte was er een werkprogramma zeehavens in de maak. “Ik slaagde erin om het railproject daar op de agenda te krijgen. Eigenlijk is dit railproject een soort monster van Loch Ness dat om de zo veel jaar weer opduikt”, zegt hij grappend.

Uit een studie die uit het werkprogramma zeehavens volgde bleek volgens Lagasse dat er veel kansen waren voor het spoorproject. “Daarna ontstond een ‘coalition of the willing’ met de stad Gent, de gemeente Terneuzen, de provincies Zeeland en Oost-Vlaanderen en de toenmalige havenbedrijven haven van Gent en Zeeland Seaports (inmiddels gefuseerd tot North Sea Port). Die besloten om elf studies uit te voeren om te kijken wat de kansen zijn van dit project.” Uit deze onderzoeken bleek dat het spoorproject veel baten voor de hele regio met zich zou meebrengen.

Voordelen

Het project biedt volgens Lagasse economische, duurzaamheids- en efficiëntievoordelen. “Door de aanleg van de missing link hoeven spoorvervoerders niet meer kop moeten maken in Terneuzen. Ze hebben straks twee kanten om richting België te rijden, wat meer veiligheid en redundantie met zich meebrengt. Doordat vrachtwagens van de weg worden gehaald draagt dit ook bij tot onze duurzaamheidsdoelstellingen.”

De verlenging van de bestaande spoorlijn 204 tussen Gent en Zelzate richting Terneuzen biedt ook mogelijkheden voor het personenvervoer, vertelt de directeur. “Het havengebied wordt niet alleen een grote economische ruimte, maar ook een sociale ruimte. We vergroten de arbeidsmobiliteit aan beide kanten van de grens en daarvoor is openbaar vervoer nodig.”

Lagasse wijst er op dat door het railproject er een strategische ontsluiting van het havengebied ontstaat. “Het railproject zorgt er verder voor dat er een koppeling komt met alle achterlandverbindingen die vanuit het havengebied van Gent richting tientallen plaatsen in Europa gaan. Daarnaast komt er een koppeling met de Nieuwe Zijderoute richting China.”

Rail Gent Terneuzen missing links 10-23Kaart_V2 (1)

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Spoorvervoer North Sea Port zal door missing link met 50 procent toenemen’”

Wiebe Goossen|18.06.20|14:14

Deze omissie zal toch anderen ook wel zijn opgevallen in de loop der tijd? Het lijkt mij inderdaad dat de bedrijvigheid van de hele ‘Kanaalregio’, dus aan beide zijden van de grens, hiermee een impuls kan worden gegeven. Die acht kilometer zijn toch zó gelegd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.