blusoefening Waalhaven-Zuid, foto: ProRail

Problemen met blusfaciliteiten Waalhaven belemmeren modal shift

COMMENTAAR – Deze week werd bekend dat de beperkingen op het spooremplacement Waalhaven in Rotterdam nog minstens tot eind januari gaan duren. Spoorbeheerder ProRail worstelt inmiddels al vier maanden met de blusinstallatie op het terrein.

Dat de capaciteit van het systeem onvoldoende is, was volgens ingewijden al minstens een jaar eerder bekend. Sinds het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen er in september is stilgelegd, werkt ProRail aan een tijdelijke en aan een permanente oplossing.

Tijdelijke oplossing

De tijdelijke oplossing leek in november klaar te zijn, maar bij het testen van het systeem bleek de waterdruk te ver te zijn opgeschroefd voor het systeem van aan elkaar gekoppelde brandslangen. Een van de koppelingen schoot los, einde oefening, terug naar de tekentafel. Dit betekent dat er dit jaar zeker geen wagons met gevaarlijke stoffen, het merendeel van de treinen met bestemming Waalhaven, terecht kunnen. Daardoor moet het verkeer uitwijken naar rangeerterrein Kijfhoek, waar het rangeren meer tijd, meer handelingen en meer geld kost.

De problemen met de blusfaciliteiten op emplacement Waalhaven lijken een voorbeeld van de lastige spagaat waarin dit deel van de transportsector zit. Enerzijds is er veel aandacht voor de modal shift die er voor moet zorgen dat lading van de weg naar het spoor verhuist, maar aan de andere kant is het spoor nog helemaal niet klaar voor groei. Het huidige aanbod lijkt al voor voldoende problemen te zorgen met de beschikbaarheid van infrastructuur en overlast voor omwonenden. ‘Waar blijven de miljoenen om die modal shift mogelijk te maken?’, roept de sector niet geheel onterecht.

Subsidie

Er is weliswaar een subsidie van 14,5 miljoen euro per jaar vanuit de overheid gekomen voor spoorgoederenvervoerders. Met dit bedrag wordt de komende vijf jaar de gebruiksvergoeding van het spoor tijdelijk verlaagd. Maar daar staan weer kostenverhogingen door ProRail tegenover. Onderaan de streep is spoorgoederenvervoer in Nederland daarmee nog steeds duurder dan in omringende landen. Wanneer daar perfecte voorzieningen tegenover staan die andere landen doen verbleken, hadden vervoerders minder te zeuren.

Nu klagen zij over het aantal storingen op de goederenspecifieke spoortrajecten dat de pan uit zou rijzen. De zwarte piet gaat daarbij zoals te verwachten naar ProRail. Volgens brancheorganisatie RailGood is het gemiddeld aantal storingen op de Rotterdamse Havenspoorlijn sinds het beheer van dit traject in 2015 overging naar ProRail flink gestegen. Er is  volgens  vervoerders jarenlang bezuinigd op onderhoud. In plaats daarvan ging de aandacht naar reizigersvervoer.

Nieuwe wind

Inmiddels waait er een nieuwe wind vanuit Utrecht. Een speciale taskforce moet de meest verwaarloosde onderdelen aanpakken. De minister trok 40 miljoen euro uit voor het dichten van de ergste lekken. ‘Dat is mooi’, zegt de sector. Maar zij wil een heel nieuw dak. Een investering van 100 miljoen euro zou nodig zijn om echt tot een betrouwbaar en beschikbaar goederenspoor te komen. Wellicht gaat de nieuwe directie bij ProRail of de grotere invloed die het ministerie er gaat krijgen, zorgen voor meer geld en verbetering. Vanuit die hoek wordt immers het hardst geroepen dat de modal shift er moet komen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.