Rob de Wijk tijdens Havendebat 2019

‘China gebruikt Nieuwe Zijderoute om politieke invloed te krijgen’

In Europa wordt nogal eens onderschat dat het One Belt One Road-initiatief eigenlijk een politieke business case is, vindt hoogleraar en China-deskundige Rob de Wijk. “Het gaat de Chinezen niet alleen om de logistieke of economische voordelen van dit project, maar vooral ook om de politiek invloeden die het land hiermee kan verwerven in andere delen van de wereld.

De Wijk was een van de sprekers tijdens het Havendebat Rotterdam van Nieuwsblad Transport dat vorige week plaatsvond. “China gebruikt de Nieuwe Zijderoute om invloed te krijgen in bijvoorbeeld Griekenland, Hongarije en Italië. Maar bedenk wel dat dat EU-lidstaten zijn. In Nederland zijn we kapitaalkrachtig genoeg dat de politiek de lokroep van de Chinese miljoenen kan weerstaan. Maar zijn ze dat in andere landen ook? En als andere EU-landen onder politieke druk staan van China, welke gevolgen heeft dit voor de Europese politieke besluitvorming?”

Geen rechtssysteem

Want juist in de politiek die het land voert, ligt het grootste gevaar, zo waarschuwt De Wijk. En hoewel China een belangrijke handelspartner is, moeten de bedrijven in de Rotterdamse haven er wel voor waken dat ze de macht niet uit handen geven. “Wees niet naïef over het soort land waarmee je zakendoet. Hier kun je naar de rechter stappen, in China niet. Daar is geen rechtssysteem.”

Volgens De Wijk denken de Rotterdamse havenwereld, maar ook spoorgoederensector die afhankelijk is van de haven soms wat te gemakkelijk over de opkomst van China. Het gevoel van urgentie ontbreekt, omdat velen wellicht denken dat het voor hun bedrijfsvoering weinig gevolgen zal hebben. Hoewel dat voor sommige bedrijven inderdaad het geval is, verwacht De Wijk wel degelijk dat de Rotterdamse haven een behoorlijke hoeveelheid lading kan verliezen door investeringen uit het Verre Oosten.

Grip op Europees achterland

Zo staat het volume in Rotterdam volgens De Wijk ook onder druk door investeringen elders in Europa, bijvoorbeeld in Griekenland en Italië. Zo besloot China recentelijk om te investeren in het Noord-Italiaanse Vado Ligure. Die haven is nu nog klein, maar krijgt met het geld uit Peking een terminal die containerschepen kan ontvangen van de allergrootste afmetingen.

Tevens meldde de Chinese president Xi Jinping in november tijdens een bezoek aan de haven van Piraeus, dat de bouw van een nieuwe terminal van 2,8 miljoen teu doorgang moet vinden. Rond dezelfde tijd werd bekend dat het Chinese staatsconglomeraat Cosco Shipping Group aandelen heeft gekocht in de Griekse spoor-operator Piraeus Europe Asia Rail Logistics (Pearl). Daarmee willen de Chinezen meer grip krijgen op het achterland van de Griekse haven.

Via Rusland

Ook verwierf het bedrijf een belang in de Bilk-terminal in de Hongaarse hoofdstad Budapest. Deze laatste investering past ook in het plan om de spoorverbinding tussen China en West-Europa, via onder meer Rusland, aantrekkelijker te maken. De havens in Noordwest-Europa zouden bij deze ladingstroom hooguit een achterlandfunctie krijgen.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “‘China gebruikt Nieuwe Zijderoute om politieke invloed te krijgen’”

Chris Laarman|16.12.19|13:15

Europe Container Terminal op de Maasvlakte is al van Hutchison uit Hong Kong. Maar Van Wijk zegt eigenlijk, dat een sterke overheid belangrijk is. Veel Nederlanders en mede-Europeanen (ik noem geen partijen) zien dat momenteel anders.

Twan Hendriks|17.12.19|14:15

Waardevol artikel. Maar ik vrees dat dat in Nederland tegen dovemansoren gericht is. Nederland is een vrij naïef land waar het machtspolitiek betreft.

Twan Hendriks|17.12.19|14:16

Waardevol artikel. Helaas denk ik dat het in Nederland tegen dovemansoren is gericht. Nederland is een vrij naïef land waar het machtspolitiek betreft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.