Een goederentrein rijdt langs het Baikalmeer in Siberië, foto: Russische spoorwegen (RZD)

Russisch doorvoerverbod opgeheven: groot voordeel met veel vragen

Rusland heeft het verbod op de doorvoer van verse EU-producten opgeheven. Welke impact heeft de beslissing op de Europese spoorsector? Welke producten zijn toegestaan ​​voor transport via Rusland? Aan welke eisen moeten de verladers voldoen om een ​​goedkeuring te ontvangen? Deze vragen zijn vorige week vrijdag besproken bij het live webinar van zustervakblad RailFreight.com.

Op 24 juni besloot de Russische regering het verbod op doorvoer van Europese producten naar de derde landen, waaronder China, op te heffen. De nieuwe wetgeving is sinds 1 juli van kracht. Europese en Chinese bedrijven hadden dit besluit niet verwacht. Er zijn inmiddels drie weken verstreken, maar het besluit leidt nog steeds nog tot meer vragen dan antwoorden. Om die reden organiseerde RailFreight.com een webinar gewijd aan het opgeheven verbod.

Vier experts namen hieraan deel:

  • Sebastian Bennink, sanctieadvocaat bij Wladimiroff Lawyers;
  • Ton van den Hanenberg, docent / onderzoeker transporteconomie aan de Universiteit van Rotterdam;
  • Oscar Vermeij, New Silkway Logistics;
  • Xinyao Zhang, GVT Intermodal.

Groot voordeel

“Bijna 100 procent van het verkeer van Europa naar China gaat via het spoor via Rusland,” merkte Ton van den Hanenberg op. Volgens hem zal de opheffing van het verbod op doorvoerverkeer vanuit EU-landen een kans zijn voor zowel Europese verladers als voor Rusland. De laatste zal de vrachtvolumes die via het grondgebied worden vervoerd, kunnen vergroten. De bestaande alternatieve routes zijn erg ingewikkeld, daarom zullen de belangrijkste voordelen naar Rusland gaan als doorvoerland.

Tekst gaat verder onder de video.

Webinar RailFreight.com

Webinar Russisch verbod

Twee andere gasten, Oscar Vermeij van New Silkway Logistics en Xinyao Zhang van GVT Intermodal, zijn ook positief over de beslissing van de Russische overheid. “De opheffing van het Russische verbod heeft een groot voordeel voor ons,” zei Oscar Vermeij van New Silkway Logistics. Zijn bedrijf beheert de vloot koelcontainers. Dankzij het Russische besluit kan deze intensiever worden gebruikt. Vermeij merkte op dat New Silkway Logistics zijn volumes volgend jaar wil verdubbelen.

Xinyao Zhang noemde ook de plannen van haar bedrijf om het verkeer naar China te vergroten. “Nu gaat 20 procent van onze containers leeg terug naar China. Deze plaats wacht op nieuwe producten”, zei ze.

Speciale vereisten

Ondanks grote vooruitzichten en voordelen is er nog veel onduidelijkheid over de opheffing van het verbod. “Ik dacht dat meer processen van Europa naar China zullen worden gevormd. Dat was mijn eerste reactie. Maar de tweede reactie was hoe we het gaan doen”, vertelde Zhang over haar indruk toen ze het nieuws hoorde. Het op 24 juni goedgekeurde presidentiële besluit gaf slechts enkele antwoorden op haar vraag.

De belangrijkste vereiste om transitgoederen via Russisch grondgebied te vervoeren, is het verplichte gebruik van elektronische zegels. Deze apparaten moeten op containers worden geïnstalleerd om de vrachtbewegingen door het hele land te volgen.

Vorig jaar heeft Rusland verschillende tests van de elektronische zegels op de vrachtwagens uitgevoerd. Bovendien wordt de ontwerpwetgeving die het gebruik van elektronische zegels verplicht zal stellen voor alle doorvoer-goederen, besproken door de regering. De wetgeving voor elektronische zegels is echter nog steeds aan veranderingen onderhevig.

Deze situatie roept andere vragen op: waar het bedrijf een zegel kan verkrijgen, wie ze kan leveren, enz. Daarom adviseerde Sebastian Bennink van Wladimiroff Lawyers de Europese logistieke bedrijven om de Russische partners te specificeren voor de praktische voorwaarden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Russische elektronische zegel, bron: RT InvestDe Russische elektronische zegel. Bron: RT Invest

Producten

Een andere belangrijke vraag is welke producten zijn toegelaten voor het transitvervoer. Het besluit van de Russische president verwijst alleen maar naar een ander document dat sancties oplegde aan EU-voedsel en vermeldt dat de producten die verboden zijn voor invoer naar Rusland beschikbaar zijn voor doorvoer. Het document bevat de volgende soorten goederen:

  • Vers en bevroren varkensvlees,
  • Vers en bevroren rundvlees
  • Vlees van pluimvee en bijproducten,
  • Reuzel en vet van andere soorten vlees,
  • Levende vis en schaaldieren,
  • Melk en zuivelproducten,
  • Groenten, wortelgewassen en knollen,
  • Fruit en noten,
  • Worstjes,
  • Zout,
  • Andere voedingsmiddelen.

Het document heeft is echter aan veel veranderingen onderhevig. Sebastian Bennink raadde ten zeerste aan om het specifieke product te controleren in overeenstemming met de Russische voorwaarden voor verzending. Daarnaast vereist bovenstaande lijst met producten dat verladers de vloot van koelcontainers bezitten of exploiteren. Vermeij zei dat zijn bedrijf al een voorraad koelcontainers heeft opgezet.

Tegelijkertijd kan een groot effect op EU-doorvoer via Rusland worden veroorzaakt door knelpunten aan de grenzen. Volgens Vermeij is congestie aan de grens geen probleem zijn voor de Nieuwe Zijderoute. “Er is niet slechts één traditionele route. Er zijn veel routes. Ik denk dat er nog voldoende capaciteit is voor nieuwe lading. Kaliningrad kan ook een oplossing zijn. Er zijn veel opties”, vatte hij samen.

Lees ook:

Rusland heft doorvoerverbod EU-producten per spoor op

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.