ELETA-bijeenkomst München, foto: Arie van Dijk

‘Zelfs Twitter voorspelt verwachte aankomsttijd goederentrein’

De spoorsector is goed vertegenwoordigd op de grote logistieke beurs Transport & Logistic die deze week in München plaatsvindt. Gezien de hoeveelheid stands en hun omvang is spoorvervoer duidelijk een groeimarkt. Veel bedrijven spelen in op het succes van de spoorverbinding Nieuwe Zijderoute en bieden tal van logistieke producten in die hoek.

Tijdens de beurs vond een aparte bijeenkomst plaats over de voortgang van het ELETA-project. Dit project richt zich op het verbeteren van de informatievoorziening over verwachte aankomsttijden of ETA’s (Estimated Time of Arrival) van goederentreinen. In de afgelopen twee jaar is er geëxperimenteerd op meerdere corridors. Een aantal betrokken partijen deden woensdag verslag van de pilotfase.

Nauwkeurige data

Het verschaffen van ETA-data is niet nieuw in de sector, maar de kwaliteit van de gegevens is op dit moment niet voldoende. De meeste prognoses zijn gebaseerd op time-shifting; als een trein bijvoorbeeld vijftien minuten vertraagd is, is de voorspelling voor de doorlopende treinrit een vertraging van vijftien minuten. Deze methode is weinig accuraat, maar tot nu toe waren er geen betere alternatieven.

Het ELETA-project beoogt meer exacte gegevens te verzamelen door gebruik te maken van algoritmen. Met behulp van het TIS-platform, waar alle informatie wordt verzameld, kan worden geput uit de ervaringen van eerdere treinreizen en vertragingen uit het verleden. Kunstmatige Intelligentie doet de rest. Naarmate de hoeveelheid data toeneemt, neemt ook de nauwkeurigheid van de ETA-gegevens toe.

Verstoringen zijn de standaard

Wat vooral duidelijk werd tijdens de bijeenkomst, is dat de vertragingen van treinen hiermee niet af zullen nemen. Wel zal het beter mogelijk worden om de vertragingen te rapporteren, legde Marian Pufahl, ceo van Synfioo uit. Het bedrijf is medeverantwoordelijk voor de bouw van de software van het ELETA-project.

“De sector heeft veel te maken met verstoringen, dat is een feit en het uitgangspunt. Stakingen, tekort aan personeel, technische problemen en congestie, het zijn slechts een paar oorzaken die vertragingen kunnen veroorzaken. Omdat de oorzaken zo divers zijn, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk data verzamelt om de vertraging goed te voorspellen. Sommige betrokken partijen rapporteren verstoringen via Twitter, dit is dan ook een databron die ingezet kan worden. Uitgangspunt is dat alle data geautomatiseerd wordt geladen, er komen geen handen aan te pas.”

“Ook al ben je niet betrouwbaar, het is belangrijk om transparant te zijn”, zei ook ProRail-topman Pier Eringa tijdens de bijeenkomst. “De spoorgoederensector presteert niet goed in Nederland. Congestie is een groot probleem en de nadruk ligt altijd op het personenvervoer. Maar het is belangrijk om te blijven verbeteren. Als de sector wil concurreren met het wegvervoer, zal hij resultaat moeten leveren.”

Voortgang

In de afgelopen jaren hebben bijna alle betrokken spoorwegondernemingen en terminals de gebruikersovereenkomst voor het TIS-platform ondertekend. Dit was cruciaal voor de implementatie van het project. Inmiddels zijn vijf intermodale vervoerders gestart met het koppelen van informatie over de ETA’s van de treinreis aan hun berichten over het aansluitende transport over de weg. Dit zijn Hupac, Kombiverkehr, Mercitalia, Rail Cargo Operator en Lineas.

Het project wordt nu toegepast in twaalf intermodale treinen, waarvan de meeste op de Rhine Alpine Corridor. De projecten omvatten terminals in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië.

Auteur: Arie van Dijk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.