Een elektrische goederentrein van Lineas

Informatiebijeenkomst ELETA-project tijdens Transport Logistic

Tijdens het grote transportevenement Transport Logistic in München is er op 5 juni een informatiebijeenkomst over het CESAR- en ELETA-project. Deze projecten richten zich op het verbeteren van de informatievoorziening over verwachte aankomsttijden (Estimated Time of Arrival) van goederentreinen.

Gedurende de Rotterdamse TEN-T dagen is in juni 2016 de Sector Statement ‘Boosting Rail Freight’ tot stand gekomen. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de uitwisseling van data over de verwachte aankomsttijden van goederentreinen (Estimated Time of Arrival).

Informatie-uitwisseling

Intermodale vervoerders Hupac, Kombiverkehr, Mercitalia, Rail Cargo Operator en Lineas zijn daarmee aan de slag gegaan. Zij beschikten al over een systeem om hun klanten (wegvervoerders, verladers en logistieke serviceproviders) te informeren over de stand van zaken bij het vervoer van intermodale units. 

Dat is het zogenaamde CESAR-systeem. CESAR (Co-operative European System for Advanced information Redistribution) is het Europese platform voor vervoersgerelateerde informatie-uitwisseling tussen exploitanten van gecombineerd vervoer en hun klanten. Dit systeem, dat dit jaar haar 15-jarige bestaan viert, bevatte echter nog geen informatie over het verloop van de treinreis.

De vijf intermodale vervoerders zijn in 2017 het ELETA-project gestart om informatie over de ETA’s van de treinreis te koppelen aan hun berichten over het aansluitende transport over de weg. Het project maakt in eerste instantie gebruik van informatie van de infrastructuurbeheerders over de positie van alle treinen op het Europese netwerk in het Train Information System (TIS) van Rail Net Europe (RNE). Op basis van deze informatie wordt een Estimated Time of Arrival berekend. Het ELETA systeem is ontwikkeld op basis van zo’n honderd intermodale shuttletreinen per week en wordt momenteel in de praktijk getest.

Aanpassen regelgeving

Inmiddels is er al veel kennis en ervaring opgedaan tijdens de proeven met ELETA. Dit wordt nu gebruikt om Europese regelgeving voor de harmonisatie van het elektronische berichtenverkeer bij het spoorgoederenvervoer aan te passen. Het gaat hierbij on de zogenaamde Technical Specifications for Interoperability- Telematic Applications in Freight (TSI-TAF). De TAF-TSI regelt sinds 2004 het berichtenverkeer tussen spoorvervoerders en infrastructuurbeheerders, maar geeft nog geen duidelijkheid over de informatie-uitwisseling met intermodale terminals en operators. Daar komt nu dus verandering in met de afspraken die zijn gemaakt in het ELETA-project.

De bijeenkomst tijdens Transport Logistic in München is op woensdag 5 juni van 10.30 tot 12.00 uur. Aanmelden kan hier.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.