Een locomotief in onderhoud in de Alstom-fabriek in Kazachstan, foto: Dianne Huijskens

Alstom Kazachstan produceert 100 locs per jaar vanaf 2020

Door de gigantische infrastructurele ontwikkelingen in Kazachstan en de groei van het goederentransport in het land, groeit ook de vraag naar goed materieel. De Franse treinfabrikant Alstom sleepte in 2010 een grote order in de wacht voor het leveren en het onderhoud van 200 elektrische vrachtlocomotieven (KZ8A, bestaande uit twee delen) en 95 elektrische passagierslocomotieven (KZ4AT) aan Kazakhstan Railways.

Om aan de groeiende behoefte in deze markt te voldoen en dichtbij de klant te zijn, opende Alstom in december 2012 de EKZ fabriek in de Kazachse hoofdstad Nursultan (voorheen Astana). Het bedrijf had daar, vanwege de centrale ligging in Centraal-Azië, ook al twee onderhouds- en reparatiecentra, waar vandaan het de markten in de buurlanden bedient.

Werkplaatsen

De EKZ fabriek bestaat uit vijf verschillende werkplaatsen voor lassen, schilderen, bekabeling, montage en testen. Verder is er een werkplaats waar boordtransformators worden samengesteld. Deze worden niet alleen gebruikt in de locs die uit de fabriek komen, maar worden vanuit Nursultan ook geleverd aan de internationale markt. De EKZ locs fabriek zal in 2020 de maximale productiecapaciteit van 100 locomotief-eenheden per jaar bereiken. Nu wordt er nog in twee diensten gewerkt met zo’n 530, veelal lokale, medewerkers. In 2020 zal de locatie 24/7 operationeel zijn en zo’n 700 banen opleveren.

De eerste 50 vrachtlocomotieven en 20 passagierslocs zijn inmiddels geleverd aan Kazakhstan Railways. 25 locomotieven van deze opdracht werden in Frankrijk geproduceerd en per truck naar Kazachstan vervoerd. De overige locs werden in Kazachstan zelf geproduceerd en getest. In 2029 zal de productie van deze order klaar zijn. De locomotieven worden ingezet op alle geëlektrificeerde railtrajecten in Kazachstan. Dat is op ongeveer 40 procent van de totale 16.200 kilometer spoor in dit land.

(Tekst loopt door onder afbeelding)Alstom-fabriek Kazachstan, foto: Dianne Huijskens

Aanvullend contract

Inmiddels is er een additioneel contract getekend voor 102 extra goederenlocomotieven en 24 extra locomotieven voor het passagiersvervoer. Ook werd er een overeenkomst getekend met Azerbaijan Railways, die 40 vrachtlocomotieven bij Alstom in Kazachstan heeft besteld. Deze locomotieven zullen straks worden ingezet op de corridors Baku-Yalama (Russische grens) en Baku-Tbilisi (Georgische grens).

De goederenlocomotieven van Alstom kunnen een snelheid van 120 kilometer per uur bereiken. Door de extreme weersomstandigheden in Kazachstan zijn ze zo ontworpen dat ze kunnen rijden bij temperaturen die variëren van +50°C tot -50°C.

Auteur: Dianne Huijskens

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.