Autofabriek VDL Nedcar in Borne

VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting

Foto: VDL Nedcar

De eerder geplande spooraansluiting naar de fabriek van VDL Nedcar in Born gaat niet door. De aanleg is bedrijfseconomisch niet haalbaar. Dat meldt de provincie Limburg bij de bekendmaking dat de autofabriek de ruimte krijgt om fors uit te breiden. De provincie verkoopt gronden aan VDL Nedcar en maakt de groei procedureel mogelijk, waardoor het bedrijf het fabrieksterrein van 93 hectare op termijn kan uitbreiden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

8 reacties op “VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting”

Pat Rick|27.02.19|11:23

Vroeger lag er een groot rangeeremplacement bij Susteren langs de lijn Maastricht-Roermond. Dit is helaas opgeruimd. Wellicht kan naar hier (autonoom) trucken, want het is maar een paar km. Voor het heraanleggen van de railterminal hoeft men alleen de begroeing weghalen, want de ruimtereservering is er nog.

Gerjan van Oosten|27.02.19|11:25

Volgens de wethouder vreesden inwoners voor geluidsoverlast door de spoorterminal. Geven vrachtwagens dan geen geluidsoverlast? Blijkbaar zijn bepaalde mensen gewoon doof.

Michiel de Wijs|28.02.19|09:12

In Born liggen 2 terminals met spoor geschikt voor het vervoer van auto´s. Broekman en Koopman. Die kunnen ze gebruiken voor het milieuvriendelijke vervoer per trein.

Ron Nohlmans|28.02.19|13:40

Jammer dat er alleen naar het bedrijfseconomisch rendement wordt gekeken, zoals zo vaak in dit land. Gemiste kans om een flink aantal vrachtwagens van de weg te halen en de productie van auto’s in elk geval een beetje milieuvriendelijker te maken. En dan helpt een NIMBY-houding van een gemeente ook niet!

Pat Rick|28.02.19|17:23

Laat ze dan gebruik maken van de bestaande terminal(s), als die niet vol zitten

Henk Angenent|28.02.19|19:24

Tja, asfalt is natuurlijk gratis. En wethouder Hub Meuwissen: dat die man uit Limbabwe komt, zegt al genoeg… ;-)

John rdam|07.03.19|11:47

Kortzichtigheid in combinatie met een traditionele Nederlandse kruieniersmentaliteit zorgen er altijd weer voor dat het spoor in NL het onderspit delft. En dat ook de grootste onbenul wethouder kan worden? Dat heet democratie.

Rudi Liebrand|20.04.19|11:03

Misschien kan er ook nog eens gekeken worden naar de milieuaspecten.
Een eenvoudig rekensommetje:
Productie: 400.000 auto’s per jaar, dat is 1096 per dag.
Op een trein gaan 240 auto’s, dat is per dag 4,6 trein
Op een vrachtwagen gaan 9 auto’s, dat is per dag 122 vrachtauto’s.
Treinen kunnen vanaf Sittard elektrisch rijden en de spooraansluiting kan ook gebruikt worden voor de aanvoer van grondstoffen en auto-onderdelen, waardoor er ook weer bespaard kan worden op vrachtautovervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting | SpoorPro.nl
Autofabriek VDL Nedcar in Borne

VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting

Foto: VDL Nedcar

De eerder geplande spooraansluiting naar de fabriek van VDL Nedcar in Born gaat niet door. De aanleg is bedrijfseconomisch niet haalbaar. Dat meldt de provincie Limburg bij de bekendmaking dat de autofabriek de ruimte krijgt om fors uit te breiden. De provincie verkoopt gronden aan VDL Nedcar en maakt de groei procedureel mogelijk, waardoor het bedrijf het fabrieksterrein van 93 hectare op termijn kan uitbreiden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

8 reacties op “VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting”

Pat Rick|27.02.19|11:23

Vroeger lag er een groot rangeeremplacement bij Susteren langs de lijn Maastricht-Roermond. Dit is helaas opgeruimd. Wellicht kan naar hier (autonoom) trucken, want het is maar een paar km. Voor het heraanleggen van de railterminal hoeft men alleen de begroeing weghalen, want de ruimtereservering is er nog.

Gerjan van Oosten|27.02.19|11:25

Volgens de wethouder vreesden inwoners voor geluidsoverlast door de spoorterminal. Geven vrachtwagens dan geen geluidsoverlast? Blijkbaar zijn bepaalde mensen gewoon doof.

Michiel de Wijs|28.02.19|09:12

In Born liggen 2 terminals met spoor geschikt voor het vervoer van auto´s. Broekman en Koopman. Die kunnen ze gebruiken voor het milieuvriendelijke vervoer per trein.

Ron Nohlmans|28.02.19|13:40

Jammer dat er alleen naar het bedrijfseconomisch rendement wordt gekeken, zoals zo vaak in dit land. Gemiste kans om een flink aantal vrachtwagens van de weg te halen en de productie van auto’s in elk geval een beetje milieuvriendelijker te maken. En dan helpt een NIMBY-houding van een gemeente ook niet!

Pat Rick|28.02.19|17:23

Laat ze dan gebruik maken van de bestaande terminal(s), als die niet vol zitten

Henk Angenent|28.02.19|19:24

Tja, asfalt is natuurlijk gratis. En wethouder Hub Meuwissen: dat die man uit Limbabwe komt, zegt al genoeg… ;-)

John rdam|07.03.19|11:47

Kortzichtigheid in combinatie met een traditionele Nederlandse kruieniersmentaliteit zorgen er altijd weer voor dat het spoor in NL het onderspit delft. En dat ook de grootste onbenul wethouder kan worden? Dat heet democratie.

Rudi Liebrand|20.04.19|11:03

Misschien kan er ook nog eens gekeken worden naar de milieuaspecten.
Een eenvoudig rekensommetje:
Productie: 400.000 auto’s per jaar, dat is 1096 per dag.
Op een trein gaan 240 auto’s, dat is per dag 4,6 trein
Op een vrachtwagen gaan 9 auto’s, dat is per dag 122 vrachtauto’s.
Treinen kunnen vanaf Sittard elektrisch rijden en de spooraansluiting kan ook gebruikt worden voor de aanvoer van grondstoffen en auto-onderdelen, waardoor er ook weer bespaard kan worden op vrachtautovervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.