Autofabriek VDL Nedcar in Borne

VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting

De eerder geplande spooraansluiting naar de fabriek van VDL Nedcar in Born gaat niet door. De aanleg is bedrijfseconomisch niet haalbaar. Dat meldt de provincie Limburg bij de bekendmaking dat de autofabriek de ruimte krijgt om fors uit te breiden. De provincie verkoopt gronden aan VDL Nedcar en maakt de groei procedureel mogelijk, waardoor het bedrijf het fabrieksterrein van 93 hectare op termijn kan uitbreiden.

Algemeen directeur Paul van Vuuren van VDL Nedcar noemt het schrappen van de terminal ontzettend jammer, maar het was een noodzakelijke beslissing, legde hij uit aan de regionale omroep L1. “We hebben het economisch goed onderzocht. We hebben het tot twee, drie keer toe getoetst, ook bij exploitanten, want wij exploiteren zelf geen terminal, maar het blijkt economisch niet verantwoord te zijn.” Hij erkent dat er daardoor meer druk op het wegennet komt, maar daar zal het bedrijf volgens hem bij de ontsluiting rekening mee houden.

Impact

Wethouder Hub Meuwissen van de gemeente Echt-Susteren is blij dat dat de spoorontsluiting niet doorgaat. “Dit zou een te grote impact hebben gehad voor onze inwoners daar.” Inwoners van de gemeente vreesden voor geluidsoverlast.

De voorbereidingen voor het project liepen al enkele jaren. De provincie wilde dat er een aansluiting kwam op de naastgelegen spoorlijn Roermond-Maastricht van het bedrijventerrein om het groeiende aantal nieuwe auto’s bij VDL Nedcar af te kunnen voeren. Onderdeel van het project was om op het fabrieksterrein een openbare car handling terminal aan te leggen met een aansluiting op het nabij gelegen hoofdspoor Roermond-Sittard. De spooraansluiting zou het mogelijk maken voor klanten van VDL Nedcar om afgeleverde auto’s per trein naar onder meer de zeehavens te transporteren.

Meerdere varianten

In een eerdere studie naar de spooraansluiting zijn meerdere varianten onderzocht. De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken waren bereid onder voorwaarden bereid om samen 10 miljoen euro bij te dragen aan financiering van de spoorontsluiting.

Als gevolg van de uitbreiding van de fabriek van VDL Nedcar zullen de wegen rondom de fabriek aangepast moeten worden, laat de provincie weten. De provinciale wegen gaan pas op de schop op het moment dat de autofabrikant begint met uitbreiden.

Lees ook:

Provincie heeft meer tijd nodig voor ontwerp spoorontsluiting Born

Auteur: Yvonne Ton

8 reacties op “VDL Nedcar breidt uit, maar schrapt spooraansluiting”

Pat Rick|27.02.19|11:23

Vroeger lag er een groot rangeeremplacement bij Susteren langs de lijn Maastricht-Roermond. Dit is helaas opgeruimd. Wellicht kan naar hier (autonoom) trucken, want het is maar een paar km. Voor het heraanleggen van de railterminal hoeft men alleen de begroeing weghalen, want de ruimtereservering is er nog.

Gerjan van Oosten|27.02.19|11:25

Volgens de wethouder vreesden inwoners voor geluidsoverlast door de spoorterminal. Geven vrachtwagens dan geen geluidsoverlast? Blijkbaar zijn bepaalde mensen gewoon doof.

Michiel de Wijs|28.02.19|09:12

In Born liggen 2 terminals met spoor geschikt voor het vervoer van auto´s. Broekman en Koopman. Die kunnen ze gebruiken voor het milieuvriendelijke vervoer per trein.

Ron Nohlmans|28.02.19|13:40

Jammer dat er alleen naar het bedrijfseconomisch rendement wordt gekeken, zoals zo vaak in dit land. Gemiste kans om een flink aantal vrachtwagens van de weg te halen en de productie van auto’s in elk geval een beetje milieuvriendelijker te maken. En dan helpt een NIMBY-houding van een gemeente ook niet!

Pat Rick|28.02.19|17:23

Laat ze dan gebruik maken van de bestaande terminal(s), als die niet vol zitten

Henk Angenent|28.02.19|19:24

Tja, asfalt is natuurlijk gratis. En wethouder Hub Meuwissen: dat die man uit Limbabwe komt, zegt al genoeg… ;-)

John rdam|07.03.19|11:47

Kortzichtigheid in combinatie met een traditionele Nederlandse kruieniersmentaliteit zorgen er altijd weer voor dat het spoor in NL het onderspit delft. En dat ook de grootste onbenul wethouder kan worden? Dat heet democratie.

Rudi Liebrand|20.04.19|11:03

Misschien kan er ook nog eens gekeken worden naar de milieuaspecten.
Een eenvoudig rekensommetje:
Productie: 400.000 auto’s per jaar, dat is 1096 per dag.
Op een trein gaan 240 auto’s, dat is per dag 4,6 trein
Op een vrachtwagen gaan 9 auto’s, dat is per dag 122 vrachtauto’s.
Treinen kunnen vanaf Sittard elektrisch rijden en de spooraansluiting kan ook gebruikt worden voor de aanvoer van grondstoffen en auto-onderdelen, waardoor er ook weer bespaard kan worden op vrachtautovervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.