Rangeerterrein Kijfhoek Zwijndrecht

Inspectie: rangeerder niet meer achterop wagon bij onbewaakte overweg

Rangeerders mogen niet meer achterop een rangeerdeel staan als die een onbewaakte spoorwegovergang passeert. Dat heeft de Inspectie SWZ bepaald na een ongeluk op de Vondelingenplaat in Rotterdam op 29 augustus, waarbij een rangeerder zwaargewond raakte. De man werd geplet tussen een vrachtwagen en een rangeerdeel.

Het rangeerproces voor het goederenvervoer speelt zich af voor en na het transport van een goederentrein. Het proces begint bij het plaatsen van lege goederenwagons, oftewel rangeerdelen. Als de wagon beladen is wordt hij opgehaald en vervoerd naar een rangeerterrein. Daar worden de rangeerdelen op verschillende sporen uitgesorteerd naar de bestemming. Nadat de wagons zijn uitgesorteerd worden ze gekoppeld en worden de luchtslangen van de doorgaande treinleiding aangesloten.

De rangeerder stond ten tijde van het ongeluk op de trede van het rangeerdeel dat over de Vondelingenplaat werd vervoerd, een industriegebied ten noordwesten van IJsselmonde. Op het moment dat het rangeerdeel over een onbewaakte spoorwegovergang reed, kwam er ook een vrachtwagen aanrijden. De man werd geplet tussen het rangeerdeel en de vrachtauto.

Onbewaakte spoorwegovergang

Woordvoerder Paul van der Burg van de Inspectie: “Naar aanleiding van dit ongeval en andere ongevallen op rangeerterreinen hebben wij besloten dat een rangeerder voordat een trein een onbewaakte spoorwegovergang passeert, van de trein moet stappen. Als de trein de overweg is gepasseerd kan hij weer opstappen.”

“Rangeerdelen worden vaak achteruit gereden door een locomotief. Bij een onbewaakte overgang kan het daardoor voorkomen dat een rangeerdeel achteruit tegen een andere rangeerdeel wordt aangereden.” Volgens de woordvoerder geldt de maatregel voor alle rangeerterreinen met een onbewaakte spoorwegovergang.

Op het rangeerterrein Waalhaven in Rotterdam gebeurde op 20 augustus 1999 een ernstig ongeval, waarbij een rangeerder zwaargewond raakte. De Onderzoeksraad voor Veiligheid pleitte destijds voor gedragsregels om het proces van geduwd rangeren veiliger te maken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Inspectie: rangeerder niet meer achterop wagon bij onbewaakte overweg”

Karel Ingrid Samson|18.10.18|14:08

“de man werd geplet” staat vrij cru. Misschien is het beter om te zeggen ” de man raakte zwaar gewond door een beknelling”

Henk Angenent|19.10.18|22:01

Zo’n maatregel kan alleen maar bedacht zijn door een ambtenaar achter een bureau die niet weet hoe de praktijk werkt. Nu moet de rangeerder van een rijdende trein springen en er na het passeren van de overweg weer opklimmen. Alsof dat zo veilig is…

Frans Appel|22.10.18|08:38

Gisteren las ik dat er een automobilist bekneld zat. Voortaan ook maar verbieden dat je achter het stuur van een rijdende auto gaat zitten ?

Wat een volslagen niet begrijpelijke beslissing. Lekker de makkelijkste weg kiezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.