New Silk Way Logistics

Wie is verantwoordelijk voor schade aan goederen op de Zijderoute?

Als goederen op de spoorverbinding Zijderoute beschadigd raken, wie is er dan verantwoordelijk? New Silk Way Logistics heeft een nieuw aansprakelijkheidsconcept gelanceerd voor een nieuw type koelcontainer, ook wel reefercontainer genoemd. Rob Brekelmans, directeur van Nederlandse joint venture KLG Europe and Essers, geeft hierover donderdag een presentatie tijdens Congres De Nieuwe Zijderoute in Tilburg.

Op dit moment wordt het goederenvervoer tussen Europa en Azië per spoor gefaciliteerd door expediteurs. Zij nemen over het algemeen geen aansprakelijkheid op zich, behalve de beperkte aansprakelijkheid onder vrachtafhandelingsvoorwaarden. Daardoor is het een uitdaging voor verladers om te worden vergoed bij schade.

“New Silkway Logistics neemt de aansprakelijkheid voor de hele reis. Van Europa tot Azië en per trein, vrachtwagen of andere vervoerswijze. Daarbij fungeren we eigenlijk als een operator, maar omdat we niet over treinen beschikken, zijn we alleen vervoerder op papier”, legt Brekelmans uit. “We hebben een multimodale overeenkomst ontwikkeld. Dit is een contract dat deze aansprakelijkheid vastlegt voor de rit over de weg en het spoor, maar ook voor het vervoer vooraf via het water of de lucht.

Bekijk hier het video-interview met Rob Brekelmans:

Nieuwe reefercontainer

De koelcontainer van New Silk Way Logistics is een nieuw soort reefer die op een klimaatneutrale basis werkt. De container draait op fossielvrije brandstof. Hier is voor gekozen omdat normale diesel kleverig wordt bij blootstelling aan extreme temperaturen. “We hebben dit probleem opgelost met onze partner Goodfuels, die het juiste type product heeft geleverd voor deze reis.”

Een andere betrokken partner is Unit45, de fabrikant van de reefer zelf. De container is uitgerust met een uniek intern verwarmingssysteem dat voorkomt dat het bevriest. “Wij detecteren de hoeveelheid brandstof in de tank en tanken bij als dit nodig is of als de klant dat vereist. Met een tank van 800 liter kan je de hele verbinding van Europa naar China afleggen. Daarnaast bewaken we de locatie, temperaturen, batterijstatus enzovoort. Als er onderweg iets gebeurt, dan kunnen we tussentijds ingrijpen.”

Marktvraag

Reefercontainers zijn vereist voor het transport van producten als geneesmiddelen, voedsel en dranken en elektronica. Verladers hebben geklaagd over een gebrek aan beschikbaarheid van dergelijke containers. “New Silkway Logistics heeft daarom een ​​ container gelanceerd met een laadcapaciteit van 33 Europallets, waarin veel meer volume kan worden vervoerd.”

“Chinese vervoerders hebben ook koelcontainers, maar gebruiken deze alleen in de winterperiode. De rest van het jaar staan deze containers stil, wat niet goed is voor de kwaliteit van de reefer. Het vereist veel onderhoudswerk om deze containers te gebruiken. “We wilden daarom met ons eigen product komen, dat in staat is om te voldoen aan de specifieke omstandigheden op de Nieuwe Zijderoute “, benadrukt Brekelmans.

Lees ook:

Rob Brekelmans, directeur van Nederlandse joint venture KLG Europe and Essers, geeft hierover donderdag een presentatie tijdens Congres De Nieuwe Zijderoute in Tilburg. Bezoek voor meer informatie de website van het spoorcongres: https://events.nieuwsbladtransport.nl/congres-de-nieuwe-zijderoute/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Wie is verantwoordelijk voor schade aan goederen op de Zijderoute?”

Pat Rick|26.09.18|14:50

Is dit wel een goed idee, als men zulke garanties moet geven? Blijkbaar zijn er grote twijfels. En kijken die garanties ook naar de kwaliteit op lange termijn?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.