Een goederentrein van Rio Tinto, bron: Christian Sprogoe Photography

Rio Tinto mag starten met volledig autonome goederentrein

Het mijnconcern Rio Tinto heeft een accreditatie van het Australische Office of the National Rail Safety Regulator (ONRSR) gekregen om te starten met volledig autonoom spoorgoederenvervoer. Dat maakte het bedrijf bekend. De autonome trein zal de ijzerertsmijnen van het bedrijf in de regio Pilbara in West-Australië bedienen. Naar verwachting rijden de treinen eind 2018 zonder machinist.

Het tracé dat wordt geautomatiseerd, verbindt zestien ijzerertsmijnen in Pilbara met vier haventerminals aan de Australische kust. Volgens Rio Tinto is dit spoornetwerk van 1700 kilometer de eerste volledig autonome lange afstand-spoorverbinding voor zwaar treinmaterieel ter wereld. Geautomatiseerd treinverkeer heeft voordelen op het gebied van veiligheid.

Gert Fregien van het Duitse bedrijf Knorr-Bremse zei eerder dat ook de productiviteit erop vooruit gaat. Nu kan 330 miljoen ton ijzererts per jaar worden vervoerd, maar als er volledig autonoom wordt gereden, kan Rio Tinto naar verwachting 350 miljoen ton ijzererts per jaar vervoeren. Bovendien kan er energie-efficiënter worden gereden.

Testritten

Het concept van Rio Tinto voor de volledige autonome goederentreinen wordt AutoHaul genoemd. De eerste zelfrijdende treinen werden begin 2017 getest. Hierbij was er nog wel een machinist aan boord ter controle. De eerste volledig autonome rit werd in oktober 2017 afgelegd. De AutoHaul-trein reed toen bijna honderd kilometer van Wombat Junction naar Paraburdoo. Om te starten met de dienstregeling had het bedrijf de goedkeuring nodig van het ONRSR.

De volledig geautomatiseerde vrachttreinen zijn onderdeel van de Mine of the Future-visie, die Rio Tinto lanceerde in 2008. Het doel van deze visie is om treinverkeer veiliger en duurzamer te maken. Volgens Rio Tinto was aan het einde van het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 65 procent van alle gemaakte treinritten in autonome modus gereden. Tijdens deze ritten waren machinisten aanwezig.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.