Een chloortrein in Amersfoort

Chloortreinen verleden tijd met tweede productielijn AkzoNobel

AkzoNobel gaat een tweede productielijn bouwen, zodat het chemiebedrijf ook tijdens periodiek onderhoud of storingen aan de vraag naar chloor kan voldoen. Deze productielijn zal uiterlijk in 2021 klaar zijn. Met de ingebruikname komt er een einde aan chloortransporten per spoor in Nederland, die nu nog incidenteel plaatsvinden.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en directievoorzitter Knut Schwalenberg van AkzoNobel Specialty Chemicals Nederland ondertekenden hiervoor maandag een overeenkomst.

Woordvoerder Robin Midde van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Akzo Nobel gaat een nieuwe productiefaciliteit neerzetten, waardoor ze in eigen huis kunnen produceren. Als de huidige faciliteit een storing heeft, dan moeten ze nu nog incidenteel chloortransport per spoor doen.” Met de tweede faciliteit die er in 2021 komt is dat niet meer nodig en kunnen alle leveringen via pijpleidingen plaatsvinden.

Productielijn

Op dit moment heeft het chemiebedrijf één productielijn voor chloor in Rotterdam, een essentiële grondstof voor een aantal industrieën in de Botlek. Om ook tijdens periodiek onderhoud aan de vraag naar chloor te kunnen voldoen, bereidt AkzoNobel Specialty Chemicals een investering voor in twee parallelle productielijnen die los van elkaar kunnen functioneren. De overheid zal een deel van de extra kosten voor haar rekening nemen.

“Chloor is een essentiële grondstof voor de industrie in Rotterdam voor de vervaardiging van kunststoffen, farmaceutica en andere producten,” zegt Schwalenberg. “Dankzij het splitsen van de fabriek kunnen we straks continue onze producten direct aan klanten leveren via pijpleidingen. Dankzij de afspraken met het Rijk kunnen we de betrouwbaarheid en veiligheid van de productie in de Botlek nog verder verbeteren.”

Structurele chloortransporten zijn al in 2006 beëindigd. Sindsdien werd alleen nog incidenteel chloor per spoor vervoerd in verband met groot onderhoud of onvoorziene situaties. Zo konden de industrieën in het Rotterdamse havengebied die afhankelijk zijn van levering van hun essentiële grondstoffen hun productie voortzetten op het moment dat de chloorproductie in de Botlek tijdelijk stil viel.

Lees ook:

Uiterlijk in 2021 einde aan chloortreinen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Chloortreinen verleden tijd met tweede productielijn AkzoNobel”

Henk Angenent|28.05.18|21:07

Nederland is het enige land ter wereld waar chloor niet per spoor mag worden vervoerd. In andere landen gebeurt dat wel, ook in gemengde goederentreinen. Het is natuurlijk beter voor het milieu en “De Veiligheid” om dat per schip en vrachtwagen te doen. Straks gaat alles tot de NL-grens per trein en dan per binnenvaartschip of per vrachtwagen. Na Grave en met 5000 vrachtwagen-ongelukken per jaar weten we wel hoe veilig dat is…

Michel Amesz|04.06.18|10:35

Veiliger vervoer per vrachtwagen ivp spoor? Laat me niet lachen. Het vervoer van goederen via het spoor is 100x veiliger dan het vrachtwagenvervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.