China's first direct rail freight train arrives London: London News Pictures

‘Spoorstrategie verleggen naar zuidelijke Zijderoute’

Een nadrukkelijke focus op de Noord-Europese verbinding van met China leidt af van de mogelijkheden van de Zijderoute met Zuid-Europa en andere Aziatische economieën. Dat stelt professor Internationale Studies Richard Griffiths van de Universiteit Leiden en Zijderoute-expert in een interview met RailFreight.com.

Zijn boek ‘Revitalizing the Silk Road (2017)’ wordt beschouwd als een van de belangrijkste onderzoeken van het hele Zijderoute-project, met een ontluisterende analyse van de motivatie van de Chinese overheid om het ‘One Belt and One Road’ initiatief in gang te zetten. Griffiths deelt zijn observaties op 20 en 21 maart tijdens de railconferentie Silk Road Gateway Poland in het Poolse Wroclaw.

Onderzoek

Professor Griffiths voerde in 2013 onderzoek uit in China als onderdeel van het Silk Road Centre of European Studies. Tijdens het lesgeven op Summer Schools in Beijing zal hij dat er tal van nieuwe hogesnelheidslijnen bij kwamen in het land. “Ik schreef een artikel met de tekst: Kijk, deze treinen komen eraan, dus misschien moeten we (het westen) gaan nadenken over het opzetten van deze routes over land. Dat was ongeveer een week voordat president Xi Jinping zijn beroemde rede uitsprak over het openen van de Nieuwe Zijderoute”, blikt de professor terug.

“De vraag voor mij was dit: wat is er eigenlijk aan de hand? Wat doen de Chinezen? Wat betekent dit allemaal?”, vertelt hij. Omdat niemand deze vragen beantwoordde, besloot hij dit zelf te doen en er een boek over te schrijven.

Volgens Griffiths heeft de Zijderoute voor China eigenlijk vooral met één ding te maken: macht. Niet zozeer macht in termen van invloed, maar invloed in de zin van energie. “Het boek vraagt in essentie: wat doet China precies met dit One Belt and One Road initiatief en wat zijn de verwachte implicaties voor de betrokken landen eromheen? Wat is de intentie van China richting de VS en beoogt het land een wereldmacht te worden?”

Onbenut potentieel

De professor stelt dat de landen en politiek instellingen van de Europese Unie met een plan moeten komen dat een fundamentele aanvulling is op de visie van hun tegenhangers in het Verre Oosten. Eén deel daarvan is volgens hem dat we erkennen dat de nadrukkelijke focus op de traditionele noordelijke goederenas, slechts één van de opties is.

“Er is een enorm onbenut potentieel langs de zuidelijke route. Dit omvat Turkije, met zijn unieke positie op twee continenten, door Iran, en langs de grenzen van Pakistan, Afghanistan en India en naar China”, vindt hij. “Ik denk dat we een beetje opgescheept zitten met het idee van de Chinees-Europese goederentrein en het grote potentieel elders negeren door dit idee verder uit te breiden.”

Lees ook:

Banner Silk Road Gateway Poland

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Spoorstrategie verleggen naar zuidelijke Zijderoute’”

Mike in 't Bos|24.01.19|07:47

Meneer Griffiths vergeet voor het gemak even dat de door China bereden routes verreweg de meest gevraagde zijn. En over zee naar Turkije is een stuk eenvoudiger dan tot Amsterdam/Hamburg of wat dan ook.
Prima toch dat ze de treinroutes nieuw leven in blazen, scheelt een boel vervuiling van de zee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.