Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Uiterlijk in 2021 einde aan chloortreinen

Gepubliceerd op 13-07-2017 om 14:20

Het incidentele transport van chloor over het spoor zal in 2021 definitief verleden tijd zijn. Daarover heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag afspraken gemaakt met AkzoNobel. De ambtsvrouw wil dat het chloortransport volledig beëindigd wordt en bovendien moet chlooropslag in Rotterdam veiliger gemaakt worden. Hiermee verwacht ze de risico’s van het omgaan met chloor zo veel mogelijk te beperken.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en AkzoNobel hebben hiervoor een intentieverklaring getekend. Overigens gebeurt het structureel vervoeren van chloor al jarenlang niet meer, maar incidentele transporten doen zich wel nog steeds voor. Dat moet nu zo spoedig mogelijk voorbij zijn, maar uiterlijk over 4 jaar.

Infrastructuur

De spoorinfrastructuur op de locatie Botlek van AkzoNobel wordt hiervoor ook verwijderd. “Het definitief beëindigen van het incidentele vervoer van chloor kan worden gerealiseerd door de laad- en losinstallatie en de direct daartoe behorende infrastructuur bij AkzoNobel te verwijderen, zodat er geen vervoer en daarmee samenhangende losactiviteiten van chloor per spoor meer mogelijk zijn en waardoor de risico’s die samenhangen met de aanwezigheid van chloorwagons, het transport en het lossen van chloor zullen worden weggenomen”, schrijft het ministerie in de intentieverklaring.

Tussen maart en april van dit jaar vonden er nog ongeveer elf chloortransporten plaats vanuit Duitsland naar het Botlekgebied. Nu worden er maatregelen geïmplementeerd, zodat de productie en het gebruik van deze stof op dezelfde plek plaatsvinden. AkzoNobel heeft beloofd mee te werken aan het beëindigen van de transporten, onder de voorwaarde dat het bedrijf vergoed wordt door de overheid.

Gevaarlijke stoffen

In 2002 sloten het ministerie en AkzoNobel het Convenant Akzo chloortransporten. In dit convenant werden afspraken gemaakt over het beëindigen van de structurele chloortransporten door Nederland door het in evenwicht brengen van productie en verwerking van chloor op industriële locaties in Nederland. Incidentele transporten bleven toegestaan, mits er aan bepaalde voorwaarden werd voldaan en slechts tot een maximum van 10.000 ton per jaar. Dit convenant liep af in 2015, maar met deze verklaring worden de afspraken uit dit convenant verlengd tot uiterlijk 31 december 2021.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Uiterlijk in 2021 einde aan chloortreinen”

IJsbergsla|14.07.17|10:58

Hoe wordt in de toekomst chloor aangevoerd? Per schip of vrachtwagen is veel gevaarlijker, want die twee transportmiddelen heb geen veiligheidssystemen als menselijke fout wordt gemaakt. Vervoer van gevaarlijke stoffen is per spoor nog altijd het veiligst.
Je zou eens in Duitsland in het Rurhgebied langs het spoor moeten staan. Daar kom je gewoon chloortreinen overdag tegen.

Henk aan de Leye|20.07.17|20:12

Niet meer per spoor maar wel vervoer over de weg hoe slim moet je als minister zijn om het stoppen van chloortreinen in zijn algemeen als veilig te bestempelen terwijl het vervoer over de weg toeneemt,je kunt dan als minister beter een “boerenl.l” maken want die gebruikt zijn gezonde verstand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.