Onno de Jong, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam


Spoorgoederenvervoer Europa-China verdubbeld in 2016

Gepubliceerd op 13-07-2017 om 08:58

Het volume van het spoorgoederenvervoer tussen Europa en China via Kazachstan is in 2016 vergeleken met het jaar ervoor ruim verdubbeld. In 2016 werden er 104.500 containers via Kazachstan vervoerd, tegenover 46.000 in 2015. De verwachting is dat dit in 2020 zelfs 800.000 containers per jaar zullen zijn. Dat vertelde Onno de Jong, haveneconoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, tijdens het congres De Nieuwe Zijderoute in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Op de route via Rusland werd in 2016 73.000 TUE vervoerd. Ook de volumes van de Chengdu-Tilburg-Rotterdam Express zullen toenemen, vertelde de onderzoeker. “De ambitie is om naar vijf treindiensten per week te gaan met een goederentrein van 80 TUE.”

Het spoor is volgens De Jong een “interessante derde modaliteit” naast scheepvaart en luchttransport. Dat komt vanwege de snelheid en de kosten. De kosten van zeevervoer zijn het laagst met (100 euro, basisscènario), maar het kost maar liefst 35 dagen voordat de producten op de plek van bestemming zijn. Spoorvervoer kost tussen de (200 en 300 euro). De spullen zijn dan binnen 14 dagen op hun plek van bestemming. Vervoer via de lucht is het snelst. Dit duurt zo’n vier dagen. Maar daarvoor betaalt men de hoofdprijs: de komsten variëren tussen de (1000 en 1500 euro).

Nieuwe Zijderoute

In 2013 lanceerde de Chinese president Xi Jinping de plannen voor de Nieuwe Zijderoute. “De kern van het project is een infrastructureel en economisch ontwikkelingsprogramma met een bereik van ruim zestig landen en 4,4 miljard mensen. De motivatie achter dit project is voor China het faciliteren van de handelsstromen. China is een wereldmacht en werpt zich op als stimulator van de vrijhandel.”

Een andere reden voor dit grote internationale project is dat in China grote regionale ongelijkheid is, vertelt De Jong. “In het westen van China is veel onrust vanwege armoede. China wil deze regio’s met het economisch hart van China verbinden. Daarnaast wil het land een groei in West- en Oost-Europa stimuleren.”

“China heeft een overproductie van staal en cement en wil deze aan de Europese markt aanbieden. Verder is er veel vraag naar tijd-sensitief transport. Bedrijven willen niet alleen afhankelijk zijn van de scheepvaart.”

Bloktreinen

Het begon allemaal toen computerfabrikant HP eind 2009 besloot de productie vanwege personeelskosten te verplaatsen van de oostkust van China naar het binnenland; naar de miljoenenstad Chongqing. “De loonkosten voor de productie van laptops is in China veel lager. Chongging is de ‘laptop capital of the world’. Er bleek voldoende volume te zijn om met bloktreinen naar Europa te rijden.”

Op dit moment kent de Zijderoute twee hoofdroutes, vertelt De Jong. “Eén gaat door Rusland en één door Kazachstan. Een derde route is op dit moment in aanleg.” Een handicap van de huidige routes is volgens de wetenschapper dat er twee keer van spoorbreedte gewisseld moeten worden. Rusland en en Kazachstan hebben een breder spoor dan Europa en Azië. Inspanningen van China om de spoorbreedte in de tussenliggende landen aan te passen, hebben nog tot weinig resultaat geleid.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Spoorbreedte Zijderoute

Op de Zijderoute moet twee keer van spoorbreedte worden gewisseld.

Nieuwe logistieke oplossing

Over de Zijderoute worden op dit moment met name elektronica, auto-onderdelen, voedsel (melk, wijn) en medicijnen vervoerd. “Sinds deze week gaan er ook paprika’s vanuit Nederland naar China”, vertelt De Jong. Een andere ontwikkeling is volgens hem de nieuwste Volvo-modellen die vanuit de fabriek in China richting Zweden gaan. Het gaat hierbij om een nieuwe logistieke oplossing, waarbij de voertuigen in containers per spoor worden vervoerd.

 Ook Alibaba heeft interesse om haar producten via de Zijderoute te vervoeren. Dat gebeurt nu nog per schip en duurt ongeveer 35 dagen. “Met de Zijderoute kunnen klanten sneller bediend worden.”

“Ik denk dat de Zijderoute geen grote concurrent zal zijn van de scheepvaart, maar complementair zal zijn. De luchtvracht gaat de komende jaren verdubbelen, maar we kunnen al die vliegtuigen niet kwijt op Schiphol. Daarnaast zal er een toenemende vraag zijn naar Europese producten voor de Chinese consument.” De Jong gaf ondernemers in de zaal als advies om mee te denken met de klant. “Chinese consumenten willen hun producten online bestellen bij het bedrijf zelf om te zien of het betrouwbaar is.”

Veiligheidsrisico’s

Ook dienen bedrijven rekening te houden met een aantal veiligheidsrisico’s. “Blijft de apparatuur van de trein onderweg werken? Je kunt te maken krijgen met ladingdiefstallen en beschadiging. Ook zijn er diverse verzekeringsvraagstukken waar je rekening mee moet houden. Verhuizen de warehouse-locaties op termijn naar het oosten vanwege de populariteit van de Zijderoute? En dan bestaan er nog risico’s op regionale conflicten. Het is niet het meest stabiele deel van de wereld waar het transport doorheen gaat.”

Lees ook:

‘China wil dat Zijderoute ook voor Europa een succesverhaal wordt’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorgoederenvervoer Europa-China verdubbeld in 2016”

Roel Bartlema|25.07.17|14:17

De eenheid van containervervoer is niet TUE maar TEU (twenty-foot equivalent unit).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.