Autofabriek VDL Nedcar in Borne

Provincie heeft meer tijd nodig voor ontwerp spoorontsluiting Born

De provincie Limburg heeft meer tijd nodig voor de procedure om autofabriek VDL Nedcar in Born per spoor te ontsluiten. De provincie komt daardoor niet dinsdag, zoals gepland, al met een ontwerp van het zogeheten provinciaal inpassingsplan (PIP) maar later. Dit blijkt uit een besluit dat Gedeputeerde Staten van Limburg hebben genomen. Het is nog niet bekend wanneer het ontwerp zal volgen.

Het voorontwerp van het inpassingsplan heeft van 24 maart tot 20 april ter inzage gelegen. Er zijn dialoogavonden en een informatiemarkt geweest. Daarop zijn veel reacties gekomen, die besproken worden met de betrokken gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren. Het vergt volgens de provincie extra tijd om de reacties zorgvuldig te beoordelen en daarbij de economische perspectieven van VDL Nedcar mee te wegen.

Spooraansluiting

De provincie wil dat er een aansluiting komt op de naastgelegen spoorlijn Roermond-Maastricht van het bedrijventerrein om het groeiende aantal nieuwe auto’s bij VDL Nedcar af te kunnen voeren.  Bij de fabrikant neemt de autoproductie steeds verder toe. In juli 2014 startte de fabrikant onder meer de productie van BMW MINI’s. Ook BMW ziet er heil in om de auto’s vanuit kostenefficiëntie en duurzaamheid via het spoor af te voeren.

De provincie verwacht dat bij de productie van 400.000 auto’s per jaar het aantal arbeidsplaatsen bij de autofabrikant van 2500 naar 8000 zal toenemen. Bij deze aantallen voertuigen is het nodig om aan de oostzijde van het VDL Nedcar-terrein een terminal te maken.

Varianten

Movares en Logitech werkten in een studie naar de spooraansluiting drie varianten uit. De eerste twee varianten betreffen robuuste verbindingen op het hoofdspoor bij Nieuwstadt. De derde variant is een afgeslankte aansluiting. De derde optie wordt verder uitgewerkt vanwege de geringere effecten op de omgeving en lagere kosten.

Onderdeel van het project is om op het fabrieksterrein een openbare car handling terminal aan te leggen met een aansluiting op het nabij gelegen hoofdspoor Roermond-Sittard. De spooraansluiting maakt het mogelijk voor klanten van VDL Nedcar om afgeleverde auto’s per trein naar onder meer de zeehavens te transporteren. In de afwegingen spelen daarnaast milieuvoordelen mee omdat de sterke groei van VDL Nedcar gepaard gaat met een toename van goederenvervoer over de weg.

In de voorlopige planning van het project werd ervan uitgegaan dat de spooraansluiting in het derde kwartaal van 2019 klaar kan zijn. Het is onduidelijk of het uitstel van de publicatie van het ontwerp tot vertraging zal leiden.

Lees ook:

Provincie Limburg start marktconsultatie voor spooraansluiting Born

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.