Goederentrein, DB Schenker Rail, Betuweroute

OM wil boete DB Schenker vanwege onveilig transport gevaarlijke stoffen

Het Openbaar Ministerie heeft donderdag voor de rechter in Rotterdam 250.000 euro boete geëist tegen DB Schenker Rail vanwege het meerdere malen vervoeren van gevaarlijke stoffen over het spoor in strijd met de regels. De vervoerder transporteerde bijvoorbeeld chloor in combinatie met andere gevaarlijke stoffen. Ook werd er met de trein op een bepaald moment zo’n 30 kilometer te hard gereden. Dit alles gebeurde in 2011, zonder dat enige betrokken instantie er vanaf wist. “Gezien de gevaarzetting, het aantal feiten, de lakse houding van DBS en het lange strafblad van deze verdachte is een geldboete van 250.000 euro passend”, aldus het OM.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor moet vanwege de risico’s voldoen aan de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Voor chloor gelden vanwege de bijkomende risico’s nog aanvullende voorwaarden. Zo dient chloor vervoerd te worden in treinen waarin geen andere wagons met gevaarlijke stoffen zijn opgenomen dan de wagons met chloor.

De reden hiervoor is dat gevaarlijke, licht ontvlambare stoffen een extra risico opleveren voor brand. In het geval van brand kunnen wagons met chloor exploderen. Tijdens het vervoer mag de snelheid van de chloortrein niet hoger zijn dan 60 kilometer per uur. De kans dat iets fout gaat is namelijk kleiner bij minder hoge snelheden. Een transport met chloor moet altijd aangekondigd worden. Daarnaast moeten de treinen een vastgestelde route rijden.

Gevaarlijke stoffen

DB Schenker Rail zou op 17 en 18 april 2011 in strijd met deze regels onaangekondigd wagons met chloor hebben vervoerd van Duitsland via het rangeeremplacement Kijfhoek naar een rangeeremplacement in de Botlek. De trein, met naast de wagon(s) met chloor meer dan tien wagons met andere gevaarlijke stoffen, reed op een bepaald moment met snelheid van bijna 93 kilometer per uur. De dag erna reed de trein een snelheid tot ongeveer 76 kilometer per uur.

Het OM verwijt de spoorvervoerder naast het overtreden van de regels voor het vervoer van chloor, ook dat zij in oktober 2011 twee maal gevaarlijke stoffen vervoerde, zonder dat er begeleidende documenten aanwezig waren. Dat is ernstig, stelt het OM, want in het geval van een calamiteit moeten hulpdiensten snel op de hoogte kunnen worden gebracht van de gevaarlijke inhoud van de wagons. Daarnaast vervoerde DB Schenker in maart 2013 twee wagons met resten benzine, terwijl de afsluiters van de wagons niet goed dicht zaten, waardoor er benzine naar buiten liep.

Regelgeving

“Uit het dossier komt een beeld naar voren waarin DB Schenker als vervoerder van gevaarlijke goederen over het spoor het niet zo nauw neemt met de geldende regelgeving. Dat is zeer kwalijk,” aldus het OM. “DB Schenker heeft een groot marktaandeel in het vervoer over het spoor. Ze vervoeren vaak gevaarlijke stoffen en hebben een monopoliepositie op het vervoer van chloor. Van deze spoorvervoerder mag je dan ook verwachten dat ze goed geïnformeerd zijn over de geldende regelgeving en dat zij bij de naleving daarvan geen fouten maken.”

Gezien de gevaarzetting van het transport van gevaarlijke stoffen en chloor hoort veiligheid op de eerste plaats te komen bij het bedrijf, zei de Officier van Justitie tijdens de zitting. “De regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er niet voor niets. Als het mis gaat, gaat het goed mis. Chloor is bij inademing giftig en er treedt direct levensgevaar op.”

Risico’s

DBS lijkt zich volgens het OM niet de risico’s en de gevaren te realiseren: “Er wordt laks omgegaan met regelgeving. De bedrijfscultuur is niet zoals je mag verwachten van een bedrijf waar gewerkt wordt met gevaarlijke stoffen.”

Daarmee heeft het bedrijf volgens het OM haar verantwoordelijkheid verzaakt: “DBS heeft de veiligheid van werknemers, omwonenden en van hulpdiensten in gevaar gebracht.” De spoorvervoerder is al herhaaldelijk beboet, dan wel veroordeeld voor overtredingen op grond van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. “Het heeft niet mogen baten. DBS geeft geen blijk van inkeer en verbetering. Daarom acht het OM een boete van 250.000 euro op de plaats,” zei de Officier van Justitie.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.