Rangeerterrein Kijfhoek

Geldboetes geëist tegen Keyrail en ProRail vanwege bijna-ramp Kijfhoek

Op de eerste zittingsdag van de rechtszaak tegen ProRail en Keyrail over de bijna-ramp op rangeerterrein de Kijfhoek in Zwijndrecht op 14 februari 2011, zijn vorige week door justitie zware geldboetes geëist. Het gaat om een bedrag van 900.000 euro voor beide bedrijven. Op Kijfhoek brak een grote brand uit in een goederenwagon gevuld met de brandbare stof ethanol. Volgens het OM had deze brand voorkomen kunnen worden als de automatische waarschuwingssignalen niet systematisch waren genegeerd.

Het vuur van de goederenwagon dreigde over te slaan naar andere wagons met gevaarlijke stoffen. De hulpdiensten zijn 14 uur bezig geweest om het vuur te blussen. Vanwege de brand moest geruime tijd een deel van de snelweg A16 worden afgesloten. Ook werd het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht stilgelegd en werd een aantal woningen ontruimd.

Risico’s

Door de brand en de mogelijke gevolgen liepen brandweerlieden grotere risico’s. Bovendien zou tijdens het incident gebrekkig door de betrokken bedrijven met het brandweercommando zijn samengewerkt. Dat er uiteindelijk niemand gewond raakte is volgens het OM alleen maar toeval.

De zaak is aanhangig gemaakt door het Functioneel Parket, onderdeel van het Openbaar Ministerie en heeft tot doel om de criminaliteit te bestrijden op het gebied van milieu, economie en fraude. Op 1 oktober 2005 zijn de taken van het Functioneel Parket uitgebreid met milieutaken die tot dat moment waren ondergebracht bij overige parketten van het OM. Daarmee voert het nu ook het gezag over alle bij strafrechtelijke milieuhandhaving betrokken opsporingsinstanties.

Voorschriften

Naar aanleiding van de bijna-ramp op Kijfhoek scherpte de provincie Zuid-Holland de voorschriften aan voor Kijfhoek. Daarnaast is er in maart van dit jaar afgesproken dat er landelijke regels komen voor de veiligheid op rangeerterreinen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat deze regels opnemen in de Omgevingswet. De gemeente Zwijndrecht, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Keyrail, ProRail en DB Schenker Rail hebben daarnaast gezamenlijk een spelregelkader ondertekent die de periode overbrugt tot aan het moment dat de wet- en regelgeving is aangepast.

In het spelregelkader staat onder meer vastgelegd dat goederentreinen met bepaalde gevaarlijke stoffen op vaste sporen staan die goed bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Ook worden goederentreinen bij aankomst op het emplacement direct gecontroleerd op druppellekkages. De rechter doet op 11 december uitspraak in deze zaak.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.