Goederentrein, 1500 meter, test, SNCF

Goederentrein van 1,5 kilometer getest voor Europees project

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft samen met spoorbeheerder RFF een test uitgevoerd met een trein van 1,5 kilometer lang. Het is de langste goederentrein in Europa. De spoorbedrijven willen deze trein in 2016 op het spoor laten rijden. De test werd uitgevoerd tussen Lyon en Nimes, in het het zuiden van Frankrijk.

Een normale vrachttrein telt ongeveer 35 treinstellen over een lengte van 750 meter. Voor de proef werden twee treinen van 750 meter aan elkaar gekoppeld tot een trein van 1.500 meter en 4.000 ton. Met het verdubbeling van de capaciteit hoopt men het spoorgoederenvervoer een nieuwe impuls te geven, zo meldt dagblad De Morgen. De ambitie is om deze langere treinen op een aantal grote verkeersassen in Europa in te zetten.

Project Marathon

De test maakt onderdeel uit van het Europese project Marathon waarin onderzoek wordt gedaan naar de inzet van snellere, langere en zwaardere goederentrein op geselecteerde Europese routes. Daarbij wordt onderzocht of de Europese spoorgoederenvervoerders hiermee voordelen op het gebied van service en kosten kunnen behalen. Het project wordt medegefinancieerd door de Europese Unie.

Marathon onderzoekt de integratie van rollend materieel technologieën gecombineerd met innovatieve operationele modellen waarbij het goederenvervoer wordt uitgevoerd met langere, zwaardere en snellere treinen. Dit wordt bereikt door op specifieke locaties treinen of wagons aan elkaar te koppelen. Vanuit dit idee kan het gebruik van de capaciteit worden geoptimaliseerd, de dienstregeling verbeteren en kosten worden bespaard.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Goederentrein van 1,5 kilometer getest voor Europees project”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:17

Kortere treinen verdienen de voorkeur. Dit geeft significante dwarskrachten tot op 3500 meter afstand net als in Zuid-Afrika. Dit zijn complete aardbevingen vanwege de enorme gewichten.
http://www.docstoc.com/docs/24478524/1-Esveld-C-Modern-Railway-Track-2nd-ed-MRT
De stijle heuvel en scherpe bochten induceren onvoorstelbaar veel trillingen vertikaal, in de richting van het spoor en lateraal.
De snelheid is wel gepast laag maar .. zo ga je niet door Europa.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.