Goederentrein, ontspoord, Borne

Trein bij Borne ontspoorde door gebroken wielband wagon

De ontsporing van de goederentrein begin deze maand bij Borne, is veroorzaakt doordat een wielband onder een wagon was gebroken. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Goederenwagons met wielbanden worden sinds 2011 niet meer aangeschaft en bij versleten banden krijgen de wielen geen nieuwe wielbanden, zo is in Europees verband afgesproken. Daarnaast mag dit type wagons met wielbanden vanaf 2020 niet meer worden ingezet bij snelheden hoger dan 80 kilometer per uur.

De Inspectie controleert of de eigenaar van de wagons voldoende aandacht heeft gehad voor het beheer, het onderhoud en de controles van de betreffende wagon. De eigenaar van de wagons inspecteert nu alle wagons van dit type op de staat van de wielband. De Inspectie ziet daarop toe, zo schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu in antwoorden van de SP over de ontsporing. Verder onderzoekt de organisatie of het nodig is om de Europese afspraken over dit type wagon aan te scherpen.

Toename goederentreinen

De burgemeester van Borne zei eerder naar aanleiding van de ontsporing zijn hart vast te houden voor de toekomst als er meer goederentreinen op dit spoor komen te rijden. Overheden en inwoners in Oost-Nederland protesteren al geruime tijd tegen de toename van het aantal goederentreinen in Oost-Nederland.

Mansveld zegt de zorgen van de burgemeester te begrijpen, maar ze gaat haar plannen voor meer goederenvervoer over deze spoorlijn niet wijzigen. “Voor het goederenvervoer en de toekomstige groei zijn er verschillende wettelijke borgingen zoals basisnet en maatregelen vanuit de sector om de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Daarmee is een incident nooit volledig uitgesloten, maar wordt een maximale inspanning geleerd om de veiligheid te waarborgen.”

Onderzoek naar alternatieve routes

De staatssecretaris wijst op eerder onderzoek naar mogelijke alternatieven voor het spoorvervoer door Oost-Nederland. “Uit het onderzoek is onder andere gebleken dat maximaal negen procent van het verwachte spoorvervoer door Oost-Nederland ook met de binnenvaart of kustvaart zou kunnen worden vervoerd. En dat is tegen hogere kosten en met een langere vervoerstijd.”

Verder geeft ze aan dat ze niet kan uitsluiten dat er gevaarlijke stoffen over de spoorlijn vervoerd worden. In Basisnet Spoor is afgesproken ‘om dit vervoer zoveel mogelijk over de Betuweroute af te wikkelen’ en ‘daarmee Oost-Nederland zo veel mogelijk te ontzien’. “Gevaarlijke stoffen zijn nodig om producten te kunnen maken die we in ons dagelijks leven nodig hebben. Daarvoor is vervoer, ook per spoor, nodig”, aldus Mansveld.

Ontsporing

Door de ontsporing raakte dwarsliggers en het spoor over een lengte van vier kilometer beschadigd. Ook raakte het perron van station Borne beschadigd. Er moesten zesduizend dwarsliggers worden vervangen. Ook werden technische installaties, kabels en leidingen gerepareerd.

De Inspectie Leefomgeving en Transport streeft er naar het onderzoek naar de ontsporing voor de zomermaanden van 2014 af te ronden. Als blijkt dat de wagons te erg verouderd zijn, dan worden hier mogelijk nieuwe Europese afspraken over gemaakt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Robeltrein vervangt dwarsliggers bij Borne, treinverkeer weer hervat

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.