Goederentrein, ketelwagens

Strafrechtelijk onderzoek naar fouten bij chloortransport

Er loopt een strafrechtelijk onderzoek naar de fouten die zich in maart van dit jaar in Amersfoort hebben voorgedaan bij het transport van chloor per spoor. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu op Kamervragen van Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks.

Bij dat incident ging het om zestien ketelwagens, verdeeld over vier transporten, uitgevoerd door DB Schenker. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft proces-verbaal opgemaakt omdat een van de chloortransporten is afgeweken van de dienstregeling. Die afwijking had gemeld moeten worden bij de politie en dat is niet gebeurd. Het Openbaar Ministerie bekijkt dat proces-verbaal nu en zal beoordelen welke verdere maatregelen nodig zijn.

Milieuvergunning

Het ILT heeft ook nog andere overtredingen geconstateerd: het gebruik maken van een verkeerd spoor en een foutieve locomotiefwissel. Dat zijn overtredingen van de milieuvergunning, waarvoor de provincie verantwoordelijk is om eventueel maatregelen te treffen, zo laat Mansveld weten.

Ze vindt het nog te vroeg om te kunnen zeggen of alle overtredingen gevolgen hebben voor de vervoerder en voor spoorbeheerder ProRail. Dat zal moeten blijken uit het strafrechtelijk onderzoek.

Duitsland

Mansveld ziet geen reden om met haar Duitse ambtsgenoot te gaan praten over de route van chloortransporten en daarbij een voorkeur uit te spreken voor de Betuweroute. In het algemeen heeft de Betuweroute de voorkeur, maar voor sommige bestemmingen is dat niet haalbaar. Vorig jaar is onderzoek gedaan naar alternatieve routes voor het chloortransport tussen Noord-Duitsland en Rotterdam dat ongeveer twee keer per jaar plaatsvindt. Wordt er voor de Betuweroute gekozen, dan is dat weliswaar prettig voor Nederland, maar voor Duitsland zijn er veel nadelen.

De treinen moeten extra kilometers rijden om via Oberhausen en Emmerich de Betuweroute te bereiken. “Bij deze route worden per saldo veel meer bevolkingsconcentraties gepasseerd dan bij gebruik van de huidige route van Oldenzaal via onder meer Amersfoort naar Rotterdam”, aldus Mansveld. Ze benadrukt dat er nog maar incidenteel chloortransporten over het spoor plaatsvinden en dat ze moeten voldoen aan strenge voorschriften.

Lees ook:

Wet Basisnet spoor kan treinramp voorkomen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.