ECT begint rechtstreekse spoorverbinding naar Zuid-Duitsland

Containeroverslagbedrijf Europe Container Terminal (ECT) begint een eigen spoorverbinding van Rotterdam naar het Zuid-Duitse Nürnberg. Het is de bedoeling dat drie keer per week treinen rijden over het tracé. Door de rechtstreekse spoorverbinding bereiken de containers vanuit de Beierse stad eerder de Rotterdamse haven dan bijvoorbeeld de haven van Hamburg.

ECT, het grootste overslagbedrijf in de Rotterdamse haven, gaat zelf de containers vervoeren. Daarmee wordt de concurrentie met de Noord-Duitse havens van Bremen en Hamburg geïntensiveerd.

Ruhrgebied

De aandacht van Rotterdam heeft lange tijd met name gelegen bij het Ruhrgebied, zegt Erik Nijhuis van ECT tegen BNR. “Dat is eigenlijk ten onrechte, want hier zit ontzettend veel lading die nu allemaal via de Noord-Duitse havens wordt verscheept.”

Volgens Bayernhafen Gruppe profiteert de regionale economie in Nürnberg van de directe spoorverbinding. Voor ECT is dit pas het begin, zegt Nijhuis. “We beginnen met drie keer in de week naar Beieren, maar dat gaan we verder uitbreiden.” Daarbij denkt hij aan landen als Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.

De officiële overeenkomst met de Duitse partner TX Logistics wordt over twee weken getekend.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.