Volle trein

ProRail en NS beloven direct beterschap

Behalve dat er - met name op de HSL - veel vertragingen voorkwamen in 2023, zaten de treinen ook vaak heel vol. Jeroen Baldwin / SpoorPro

NS en ProRail hebben direct beterschap beloofd, na de ‘open brief’ van Reizigersvereniging Rover, waarin wordt gesteld dat er dit jaar geen goed visitekaartje voor het spoor is afgegeven door alle vertragingen. “Volgend jaar zal de punctualiteit verbeteren”, beloofden de vervoerder en de spoorbeheerder vanochtend tijdens een ontbijtpersconferentie.

Een op de tien treinreizen van de NS was dit jaar vertraagd, zo stelden de topmannen Wouter Koolmees en John Voppen van respectievelijk NS en ProRail vast. Dat is fors meer dan in eerdere jaren, ook in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis. Op het traject van de hogesnelheidslijn liep zelfs een op de vier treinen vertraging op.

Door een combinatie van factoren bleef de stiptheid met name in oktober en november ver achter het doel, zeggen NS-topman Wouter Koolmees en ProRail-topman John Voppen. Zo waren er werkzaamheden aan het spoor bij Rotterdam Centraal en de Schipholtunnel en snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn. Ook waren er minder treinen beschikbaar door een tekort aan technici en monteurs.

Volgend jaar zal de punctualiteit verbeteren, stelden de heren, onder andere omdat dan de snelheidsbeperkingen verholpen worden en er meer treinen gaan rijden. “We zijn bezig om het te verbeteren en leren hoe het niet moet”, vat Koolmees het samen. Hoewel de stiptheid volgens de spoorbedrijven toeneemt, blijven er ook problemen, denkt hij. “We hebben veel werkzaamheden voor de boeg en daar gaat de reiziger overlast van ondervinden.”

De spoorbedrijven willen zoveel mogelijk treinen laten rijden, maar daardoor is de kans op vertraging groter. Door met minder treinen te rijden zouden de vertragingen afnemen, lijkt een logische gedachte. “Maar met minder treinen laat je mensen staan”, aldus Voppen. Als spoorsector komen NS en ProRail steeds meer in een spagaat. “We sturen er altijd op om zoveel mogelijk treinen te laten rijden, ook wanneer deze eigenlijk te kort zijn. Dit omdat we reizigers altijd zo veel mogelijk op hun bestemming willen brengen. Maar kortere treinen leiden vaak tot vollere treinen. Het in- en uitstappen van reizigers duurt hierdoor vaak langer dan in de dienstregeling is voorzien. Dit gaat weer ten koste van de bufferruimte in de dienstregeling.”

Verder kijkt Koolmees naar eigen zeggen terug op een “heel turbulent jaar”. Daarbij verwijst hij naar een aantal grote incidenten op het spoor, waaronder de aanrijding van een NS-machinist bij Maarn in maart en het treinongeval bij Voorschoten in april. Aan de andere kant was er de introductie van de nieuwe Intercity Direct-trein en groeide het aantal reizigers, al blijft dat achter bij de reizigersaantallen voor corona.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en NS beloven direct beterschap | SpoorPro.nl
Volle trein

ProRail en NS beloven direct beterschap

Behalve dat er - met name op de HSL - veel vertragingen voorkwamen in 2023, zaten de treinen ook vaak heel vol. Jeroen Baldwin / SpoorPro

NS en ProRail hebben direct beterschap beloofd, na de ‘open brief’ van Reizigersvereniging Rover, waarin wordt gesteld dat er dit jaar geen goed visitekaartje voor het spoor is afgegeven door alle vertragingen. “Volgend jaar zal de punctualiteit verbeteren”, beloofden de vervoerder en de spoorbeheerder vanochtend tijdens een ontbijtpersconferentie.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.