‘Extra treinen naar Zeeland moeten ook na 2030 gegarandeerd zijn’
De extra treinverbindingen naar Zeeland, die beloofd zijn in het compensatiepakket voor de marinierskazerne Vlissingen, moeten conform afspraak gegarandeerd worden wat ChristenUnie Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf betreft. Dat is nu niet het geval. Als er na 2030 geen subsidie komt van de Rijksoverheid, zullen de extra treinen weer verdwijnen. Onverteerbaar, vindt Van der Graaf. “Het Rijk moet haar beloften nakomen. Ook na 2030 moeten de treinen blijven rijden, en dat moet gegarandeerd worden in de nieuwe concessie.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Zie advies: Elke regio telt (https://www.rli.nl/publicaties/2023/advies/elke-regio-telt?adview=samenvatting). Het helpt een regio als Zeeland beter wordt verbonden en het versterkt ook zowel die regio zelf en de Randstad. Hoger opgeleiden hoeven minder snel te verhuizen naar die drukke Randstad. De Fransen hebben dat begrepen en forensen nemen nu de TGV vanuit een grotere ring rond Parijs. Oude rekenmethoden zoals de NMCA moeten worden vervangen om dit soort voordelen naar voren te brengen.
Dit toont ook aan hoe belangrijk is ook OV te betrekken bij onze keus a.s. woensdag. ChristenUnie komt op voor zowel OV als de regio’s. Stieneke staat zelf nr. 9 op lijst 9.
De afgelopen maanden ging er geen week voorbij zonder dat er niet iets loos was op het traject Roosendaal-Vlissingen, waardoor er urenlang geen treinverkeer was of er minder intercitytreinen reden. Ik denk dat de reizigers er meer aan zouden hebben als de betrouwbaarheid van deze verbinding hoger was dan dat er extra treinen rijden.