mondkapjes

Mondkapjesplicht OV: extra druk op handhaving, wel meer consistentie

Op de aanscherping van de mondkapjesplicht wordt wisselend gereageerd door de spoorsector. Ze zien er zelfs de voordelen van in. “Misschien dat het draagvlak daardoor toeneemt.” 

De mondkapjesplicht wordt aangescherpt, zo maakte het kabinet dinsdagavond bekend tijdens de persconferentie. Voor het openbaar vervoer betekent het dat reizigers niet alleen een mondkapje moeten dragen in de trein of bus, maar ook bij bus- of tramhaltes, op perrons en in stationshallen en winkels. Hoe kijkt de spoorbranche daar tegenaan?

Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover, is daar niet heel uitgesproken over. “Het is aan het kabinet om dat te beslissen en uit leggen waarom. Het OMT is daar de echte expert in. Mondkapjes zijn vervelend, maar er is wel meer vervelend in het leven.”

Het openbaar vervoer was een van de laatste sectoren waarin de mondkapjesplicht nog werd gehandhaafd. “Het is ook moeilijk om uit te leggen waarom daar wel, en ergens anders niet. Nu de mondkapjes op meer plekken verplicht zijn, is daar meer consistentie over”, zegt Bos. Volgens hem zijn er ook reizigers die het fijn vinden dat het nu wordt uitgebreid. “Het geeft minder ruimte aan de discussie waarom in het OV wel, en ergens anders niet.”

Bos roept reizigers op om niet de discussie met elkaar of conducteurs aan te gaan, of zich af te reageren op het personeel. “Handhaven begint bij onszelf. Het makkelijkst is als we ons houden aan de mondkapjesplicht. Er zijn genoeg voorbeelden van conducteurs die fysiek of verbaal zijn aangevallen, dat willen we niet.”

‘Draagvlak neemt misschien toe’

Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, zag de uitbreiding van de mondkapjesplicht in het OV wel aankomen, nu de besmettingscijfers de verkeerde kant op gaan. “In het OV werd ook als een van de eerste sectoren de mondkapjesplicht ingevoerd, en het zou ook de laatste sector zijn waar het zou worden afgeschaft. Voor reizigers verandert er niet veel, omdat we de mondkapjesplicht al hadden. Misschien dat het draagvlak toeneemt.” In de trein of bus droegen de laatste tijd steeds meer mensen het mondkapjes niet, volgens Peters, “maar nu wordt het weer steeds normaler.”

Extra druk voor handhaving

Wel verwacht hij dat het extra druk geeft voor de handhaving. Het OV kampt al met personeelstekorten, daar komt een extra belasting bij, nu ze erop moeten toezien dat ook op perrons, stations en bij haltes de mondkapjes worden gedragen. “De handhaving wordt gedaan door BOA’s, die proberen te de-escaleren, en als het moet, bekeuren met boetes. Ze spreken mensen aan op hun gedrag en proberen ze te overtuigen. Voor de spoormedewerkers brengt het ook een verzwaring met zich mee. Er doen zich nu ook al incidenten voor met zwartrijden of discussies of agressie als mensen worden aangesproken.”

Minder inconsistente lijn

Oscar van Elferen, woordvoerder van de NS zegt begrip te hebben voor de terugkeer van de maatregelen. “Het is teleurstellend, maar we begrijpen wel dat nu de besmettingscijfers snel oplopen, dit besluit genomen is en dat de volksgezondheid daarin leidend is.” Of dat betekent dat conducteurs en ander spoorwegpersoneel mensen extra vaak moeten aanspreken of beboeten, daar wil hij niet te ver op vooruitlopen. “Na het weekend kunnen we de balans opmaken. Wel is er nu minder sprake van een inconsistente lijn. Het was ook niet uit te leggen dat je in een winkel geen mondkapje op hoeft, en in het OV wel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mondkapjesplicht OV: extra druk op handhaving, wel meer consistentie | SpoorPro.nl
mondkapjes

Mondkapjesplicht OV: extra druk op handhaving, wel meer consistentie

Op de aanscherping van de mondkapjesplicht wordt wisselend gereageerd door de spoorsector. Ze zien er zelfs de voordelen van in. “Misschien dat het draagvlak daardoor toeneemt.” 

De mondkapjesplicht wordt aangescherpt, zo maakte het kabinet dinsdagavond bekend tijdens de persconferentie. Voor het openbaar vervoer betekent het dat reizigers niet alleen een mondkapje moeten dragen in de trein of bus, maar ook bij bus- of tramhaltes, op perrons en in stationshallen en winkels. Hoe kijkt de spoorbranche daar tegenaan?

Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover, is daar niet heel uitgesproken over. “Het is aan het kabinet om dat te beslissen en uit leggen waarom. Het OMT is daar de echte expert in. Mondkapjes zijn vervelend, maar er is wel meer vervelend in het leven.”

Het openbaar vervoer was een van de laatste sectoren waarin de mondkapjesplicht nog werd gehandhaafd. “Het is ook moeilijk om uit te leggen waarom daar wel, en ergens anders niet. Nu de mondkapjes op meer plekken verplicht zijn, is daar meer consistentie over”, zegt Bos. Volgens hem zijn er ook reizigers die het fijn vinden dat het nu wordt uitgebreid. “Het geeft minder ruimte aan de discussie waarom in het OV wel, en ergens anders niet.”

Bos roept reizigers op om niet de discussie met elkaar of conducteurs aan te gaan, of zich af te reageren op het personeel. “Handhaven begint bij onszelf. Het makkelijkst is als we ons houden aan de mondkapjesplicht. Er zijn genoeg voorbeelden van conducteurs die fysiek of verbaal zijn aangevallen, dat willen we niet.”

‘Draagvlak neemt misschien toe’

Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, zag de uitbreiding van de mondkapjesplicht in het OV wel aankomen, nu de besmettingscijfers de verkeerde kant op gaan. “In het OV werd ook als een van de eerste sectoren de mondkapjesplicht ingevoerd, en het zou ook de laatste sector zijn waar het zou worden afgeschaft. Voor reizigers verandert er niet veel, omdat we de mondkapjesplicht al hadden. Misschien dat het draagvlak toeneemt.” In de trein of bus droegen de laatste tijd steeds meer mensen het mondkapjes niet, volgens Peters, “maar nu wordt het weer steeds normaler.”

Extra druk voor handhaving

Wel verwacht hij dat het extra druk geeft voor de handhaving. Het OV kampt al met personeelstekorten, daar komt een extra belasting bij, nu ze erop moeten toezien dat ook op perrons, stations en bij haltes de mondkapjes worden gedragen. “De handhaving wordt gedaan door BOA’s, die proberen te de-escaleren, en als het moet, bekeuren met boetes. Ze spreken mensen aan op hun gedrag en proberen ze te overtuigen. Voor de spoormedewerkers brengt het ook een verzwaring met zich mee. Er doen zich nu ook al incidenten voor met zwartrijden of discussies of agressie als mensen worden aangesproken.”

Minder inconsistente lijn

Oscar van Elferen, woordvoerder van de NS zegt begrip te hebben voor de terugkeer van de maatregelen. “Het is teleurstellend, maar we begrijpen wel dat nu de besmettingscijfers snel oplopen, dit besluit genomen is en dat de volksgezondheid daarin leidend is.” Of dat betekent dat conducteurs en ander spoorwegpersoneel mensen extra vaak moeten aanspreken of beboeten, daar wil hij niet te ver op vooruitlopen. “Na het weekend kunnen we de balans opmaken. Wel is er nu minder sprake van een inconsistente lijn. Het was ook niet uit te leggen dat je in een winkel geen mondkapje op hoeft, en in het OV wel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.