FV-Dosto dubbeldekker SBB

Zwitserse media bestempelen SBB-dubbeldekker als ‘Covid-catapult’

In Zwitserland is opschudding ontstaan nadat een tv-journalist te hoge Co2-waardes vaststelde in een FV-Dosto treinstel van de nationale spoorvervoerder SBB. Hoewel er geen metingen zijn gedaan naar de aanwezigheid van het COVID19-virus is er volgens Blick TV wel een direct verband en zou dit het predikaat COVID-catapult rechtvaardigen, zoals de treinen nu genoemd worden in Zwitserland.

De nieuwszender stuurde een journalist naar verschillende openbare locaties, zoals scholen, nachtclubs en treinen – in dit geval een FV-Dosto langeafstandsdubbeldekker van SBB – om de kooldioxidewaardes te meten. Tijdens deze metingen zijn volgens Blick Co2-waarden van meer dan 3.000 deeltjes per miljoen (ppm)aangetroffen. De wetenschappelijke consensus is dat een Co2-concentratie van meer dan 1.200ppm als te hoog wordt beschouwd. FV-Dosto staat voor Fernverkehrs-Doppelstockzug. Deze dubbeldeks intercitytreinen zijn tussen 2013 en 2019 gebouwd door Bombardier.

Geen noemenswaardig risico

Door een uitgebreide passage over aerosols en het coronavirus wordt in het item gesuggereerd dat er een direct verband is tussen Co2-waardes en het virus, maar er zijn door de makers van het item geen andere metingen gedaan dan Co2-waardes. Bovendien zegt een in het programma geïnterviewde expert dat het airco-systeem zo veel verse lucht de treinen in pompt dat er geen noemenswaardig risico is dat reizigers het virus oplopen in de trein. De internationale spoorwegorganisatie UIC constateerde eerder in een uitgebreid rapport al dat er voldoende wetenschappelijk bewijs is dat treinen COVID-veilig zijn.

Wat blijft is de concentratie Co2 die te hoog zou zijn in de trein. SBB laat in een officiële reactie weten zelf nieuwe metingen te hebben gedaan naar aanleiding van de uitzending van BlickTV. Hierbij werden geen verhoogde CO2-waarden gemeten in de FV-Dosto. SBB zegt de kwestie verder te onderzoeken en vaker nauwkeurig te gaan meten.

Tekst loopt door onder de foto.

Test verspreiding Covid in SBB trein
SBB voerde eerder een experiment uit, waaruit zou blijken dat het risico om corona op te lopen in de trein laag is.

Extra metingen

Volgens SBB meet het airconditioning-systeem in de FV-Dosto continu de Co2-concentratie in elk individueel rijtuig. Uit de gegevens van dit systeem blijkt dat er in de genoemde FV-Dosto treinen geen verhoogde CO2-waarden zijn gemeten. De extra metingen werden gedaan met een gecertificeerd handapparaat. Hiermee zijn waarden tussen de 600 ppm en 1300 ppm gemeten. Gedurende enkele minuten is wel een uitschieter van 2000 ppm gemeten.

“De gemeten waarden zijn echter op geen enkele manier schadelijk voor de gezondheid en hebben geen verband met aerosols”, schrijft SBB. De vervoerder zegt de nu gemeten waarden te laten controleren volgens een geaccrediteerde procedure door een onafhankelijk testcentrum en indien nodig aanvullende maatregelen te treffen.

Zoals de meeste moderne reizigerstreinen heeft de FV-Dosto in elk rijtuig aan beide uiteinden een aparte airco-installatie met daarin twee ingebouwde Co2-sensoren, dus vier sensoren per rijtuig. Het airconditioning-systeem meet de Co2-waarde van de buiten- en binnenlucht en levert automatisch de juiste hoeveelheid verse lucht afhankelijk van de waarde. De hoeveelheid verse lucht die in de treincompartimenten wordt geblazen, hangt af van de buitenluchttemperatuur en de hoeveelheid mensen in de trein. Gemiddeld wordt de lucht in de treincoupés zes tot tien keer per uur volledig ververst met buitenlucht.

Bekijk hier het volledige UIC-rapport

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Zwitserse media bestempelen SBB-dubbeldekker als ‘Covid-catapult’”

asierts|24.08.21|09:36

Das is ook precies de reden waarom je soms zo slaperig wordt in een volle trein. Bij 3000 ppm gaat je lichaam in hybernation mode, in een poging het zuurstofverbruik te verminderen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.