John Voppen: ‘Geen achterstallig onderhoud, behalve in haven Rotterdam’

John Voppen
John Voppen: 'De veiligheid van de mensen die in het spoor werken staat altijd voorop.' Jeroen Baldwin/SpoorPro

ProRail-CEO John Voppen stelde maandagmorgen tijdens de persconferentie in Amersfoort dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud door de spoorbeheerder. “Behalve in de haven van Rotterdam. Daar hebben we echt iets te doen.”

“Het betreft gewoon cycli van ongeveer veertig jaar”, legt Voppen uit. “We hebben veel van onze infrastructuur gebouwd na de Tweede Wereldoorlog en daarvan is bekend dat die na zo’n jaar of veertig aan vernieuwing toe is. We zitten nu zo’n tachtig jaar verder en dat betekent dat we weer voor zo’n vervangings- en renovatieopdracht staan. Dat zie je ook aan de Schipholtunnel. Die hebben we zo’n veertig geleden gebouwd en daarom moest ook die nu worden aangepakt.”

Volgens Voppen is er dan ook geen sprake van achterstallig onderhoud. “Beslist niet. Ja, we hebben achterstallig onderhoud in de haven van Rotterdam. Daar hebben we echt iets te doen en dat doen we dus ook, in nauw overleg met de goederenvervoerders en andere betrokken partijen. Daar moeten we echt ‘het level’ omhoog krijgen, maar in de rest van Nederland is het eigenlijk een natuurlijk proces van vervanging en vernieuwing.”

“En wat we dan proberen is om zoveel mogelijk werk in één keer te doen”, vervolgt Voppen. “Dus niet eerst het ene en een jaar later het andere. Nee; zoveel mogelijk ineens. Dan plaag je de reiziger niet met veel buitendienststellingen, maar één langere. Dat plannen we als het even kan ook nog zoveel mogelijk in de vakanties, behalve in de Schipholtunnel, daar proberen we juist zoveel mogelijk buiten de vakanties om te doen.”

Veiligheid staat altijd voorop

Het lukt ProRail niet helemaal om zoveel mogelijk werk ’s nachts, in het weekend en in vakanties te doen. “Dat heeft te maken met het feit dat het soms veel werk is, maar ook omdat we gewoon te weinig mensen hebben. Sinds de Coronacrisis hebben we daar echt een probleem mee: zowel met voldoende arbeidskrachten, maar ook met de aanlevering van materialen. Waar het de technici betreft helpt de energietransitie ons ook niet echt, want we raken ook elektromonteurs kwijt aan de energiesector. Dat zijn mensen die bij ons aan de bovenleidingen en aan de treinbeveiliging werken.” Om die reden is ProRail ook een eigen MBO-opleiding gestart in heg Railcenter, alwaar mensen worden opgeleid om in de spoorsector aan de slag te kunnen.

Sinds 2020 verricht ProRail elk jaar al 40 tot 50 procent meer werk om het spoor in goede staat te houden, dan wel weer te krijgen. Voppen verwacht dat deze vervangingsopgave nog wel voortduurt tot 2030. Alle werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig te houden, zegt hij. “Veiligheid staat voor ons altijd voorop. Voor de reizigers vanzelfsprekend, maar óók voor alle mensen die aan het spoor werken. Ook daarom organiseren we een ruimere buitendienststelling, omdat er bij die werkzaamheden veel mensen op het emplacement bezig zijn, terwijl er veel zware machines zoals werktreinen rondrijden. We willen natuurlijk wel dat al die mensen veilig kunnen werken, dat staat bij ons bovenaan de prioriteitenlijst.”

In 2024 verwacht ProRail in totaal 1,7 miljard euro uit te geven aan werkzaamheden. Daarvan gaat 900 miljoen naar onderhoud, 200 miljoen naar omgeving en 600 miljoen naar vernieuwing.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

John Voppen: ‘Geen achterstallig onderhoud, behalve in haven Rotterdam’ | SpoorPro.nl

John Voppen: ‘Geen achterstallig onderhoud, behalve in haven Rotterdam’

John Voppen
John Voppen: 'De veiligheid van de mensen die in het spoor werken staat altijd voorop.' Jeroen Baldwin/SpoorPro

ProRail-CEO John Voppen stelde maandagmorgen tijdens de persconferentie in Amersfoort dat er geen sprake is van achterstallig onderhoud door de spoorbeheerder. “Behalve in de haven van Rotterdam. Daar hebben we echt iets te doen.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.