48 sensoren meten spoorverzakkingen bij Culemborg
ProRail gaat verzakkingen in het spoor meten met sensoren. Bij Culemborg zijn op een spoordijk van zeventig meter 48 sensoren geplaatst die allerlei data verzamelen over het spoor en de omgeving. “We willen met die gegevens gaan voorspellen waar onderhoud nodig is en hoe snel het verzakken van het spoor zich ontwikkeld”, legt programmamanager Innovatie Paul Kootwijk van ProRail uit in een video.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Interessant, volgens mij is het al heel erg lang bekend dat er op dat baanvak veel verzakkingen zijn, de oorzaak overigens ook. Hier is veel grondwater, en een zachte bodem, dus je hoeft hier niet echt een professor voor te zijn omdat te kunnen beredeneren. Het is dan wel weer jammer weer dat het op klimaatverandering word gegooid, terwijl het vervoer steeds zwaarder en intensiever word. Maar ja dat is nu een hot-item.