ICNG in Tilburg

NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’

Een van de nieuwe ICNG's op station Tilburg, als tussenstop op het traject Den Haag - Eindhoven. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In het Noord-Brabantse Berkel-Enschot hadden nieuwsgierigen zondagavond alle tijd om de nieuwe ICNG, die het spoorbeeld de komende decennia gaat bepalen, eens van dichtbij te bekijken. Een van de nieuwe ICNG’s viel rond 20.30 namelijk stil, precies op een overweg. Door de stilgevallen trein was het treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven enkele uren gestremd. NS noemt het voorval “heel vervelend voor de reizigers”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’”

A C F Sierts|10.10.23|19:55

De 100% spoorman en inmiddels al jaren gepensioneerde NS-persvoorlichter John Krijgsman noemde dit hedendaags-spoorse fenomeen in een onbewaakt ogenblik ooit “vivisectie op de reiziger”…

Marc Busio|11.10.23|10:22

De punctualiteit van de IC Eindhoven was de afgelopen jaren, vergeleken met zijn voorganger naar Venlo, al belachelijk slecht. Nu komen daar dus nog van dit soort voorvallen met uit te testen materieel bij. En dan gebeurt dat nog niet eens op die gemankeerde HSL, maar op op een spoorlijn die er al anderhalve eeuw ligt. Zo´n dure trein om van de hofstad naar het lampengat te reizen, enkel en alleen omdat er onderweg twintig kilometer over de HSL gereden wordt: een aanfluiting!

Wouter van Zijst|11.10.23|14:40

Een schandelijke arrogantie van de monopolist die nog altijd geen concurrentie aandurft. Zijn nog steeds niet in staat iets van de Fyra affaire te leren? Waarom worden nieuwe treinstellen teruggsestuurd omdat het “laswerk niet aan de eisen voldoet”? Wordt er geen controle tijdens de bouw verricht?

Illya Vaes|12.10.23|09:01

“Ach ja, zo’n nieuw salarissysteem heeft wel eens storingen. Dan krijg je soms maar de helft van je salaris, kan gebeuren.” Wat zou de woordvoerder daar als werknemer van vinden?

A C F Sierts|12.10.23|10:01

Ik krijg steeds meer de indruk dat treinontwerp & treinenbouw steeds weer “opnieuw beginnen bij de basis” aan het worden is, ipv een proces van “continu verbeteren” zoals in de automotive. Dat heeft alles met voortdurende overnames, reorganisaties, fabriekssluitingen, managementwisselingen en externe inhuur te maken. Ansaldo en Bombardier waren de eerste die dit fataal is geworden. Het gerenommeerde Alstom begint nu ook grieperig te worden. Vakmanschap & ervaring: het blijft essentieel..

A C F Sierts|12.10.23|10:11

@ Marc : die zogenaamde HSL-problemen zijn voor 99,99% Bombardier-TRAXX- en Bombardier-ETCS-problemen. Het is geen toeval dat na Ansaldo-Breda inmiddels ook Bombardier als treinenbouwer van de markt is verdwenen. Men faalde zowel in de klassieke mechanische constructie als in de moderne ICT-techniek. Dan lig je eruit. Alstom moet nu ook oppassen en heel snel forse verbetering laten zien. Concurrent Stadler staat al hijgend klaar om nog meer marktaandeel te pakken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’ | SpoorPro.nl
ICNG in Tilburg

NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’

Een van de nieuwe ICNG's op station Tilburg, als tussenstop op het traject Den Haag - Eindhoven. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In het Noord-Brabantse Berkel-Enschot hadden nieuwsgierigen zondagavond alle tijd om de nieuwe ICNG, die het spoorbeeld de komende decennia gaat bepalen, eens van dichtbij te bekijken. Een van de nieuwe ICNG’s viel rond 20.30 namelijk stil, precies op een overweg. Door de stilgevallen trein was het treinverkeer tussen Tilburg en Eindhoven enkele uren gestremd. NS noemt het voorval “heel vervelend voor de reizigers”.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “NS over stilgevallen ICNG: ‘Dat kan in deze testfase gebeuren’”

A C F Sierts|10.10.23|19:55

De 100% spoorman en inmiddels al jaren gepensioneerde NS-persvoorlichter John Krijgsman noemde dit hedendaags-spoorse fenomeen in een onbewaakt ogenblik ooit “vivisectie op de reiziger”…

Marc Busio|11.10.23|10:22

De punctualiteit van de IC Eindhoven was de afgelopen jaren, vergeleken met zijn voorganger naar Venlo, al belachelijk slecht. Nu komen daar dus nog van dit soort voorvallen met uit te testen materieel bij. En dan gebeurt dat nog niet eens op die gemankeerde HSL, maar op op een spoorlijn die er al anderhalve eeuw ligt. Zo´n dure trein om van de hofstad naar het lampengat te reizen, enkel en alleen omdat er onderweg twintig kilometer over de HSL gereden wordt: een aanfluiting!

Wouter van Zijst|11.10.23|14:40

Een schandelijke arrogantie van de monopolist die nog altijd geen concurrentie aandurft. Zijn nog steeds niet in staat iets van de Fyra affaire te leren? Waarom worden nieuwe treinstellen teruggsestuurd omdat het “laswerk niet aan de eisen voldoet”? Wordt er geen controle tijdens de bouw verricht?

Illya Vaes|12.10.23|09:01

“Ach ja, zo’n nieuw salarissysteem heeft wel eens storingen. Dan krijg je soms maar de helft van je salaris, kan gebeuren.” Wat zou de woordvoerder daar als werknemer van vinden?

A C F Sierts|12.10.23|10:01

Ik krijg steeds meer de indruk dat treinontwerp & treinenbouw steeds weer “opnieuw beginnen bij de basis” aan het worden is, ipv een proces van “continu verbeteren” zoals in de automotive. Dat heeft alles met voortdurende overnames, reorganisaties, fabriekssluitingen, managementwisselingen en externe inhuur te maken. Ansaldo en Bombardier waren de eerste die dit fataal is geworden. Het gerenommeerde Alstom begint nu ook grieperig te worden. Vakmanschap & ervaring: het blijft essentieel..

A C F Sierts|12.10.23|10:11

@ Marc : die zogenaamde HSL-problemen zijn voor 99,99% Bombardier-TRAXX- en Bombardier-ETCS-problemen. Het is geen toeval dat na Ansaldo-Breda inmiddels ook Bombardier als treinenbouwer van de markt is verdwenen. Men faalde zowel in de klassieke mechanische constructie als in de moderne ICT-techniek. Dan lig je eruit. Alstom moet nu ook oppassen en heel snel forse verbetering laten zien. Concurrent Stadler staat al hijgend klaar om nog meer marktaandeel te pakken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.