‘Oss wil nieuw station, zes tunnels en ombouw van emplacement’
De gemeente Oss meldt zich binnenkort bij ProRail met een fikse ‘Sinterklaaslijst’. Zo wil de stad volgens het Brabants Dagblad een nieuw station, niet minder dan zes tunnels in de stad, een ombouw van het spooremplacement en een vervanging van de spoorbrug bij het verderop gelegen Ravenstein.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het zijn geen spoortunnels maar wegverkeerstunnels (onder het spoor door).
Ik zou zeggen: stuur een offerte naar de gemeente Oss voor de wensenlijst (al snap ik niet wat het gemeentebelang is aan de dubbelsporige brug – dat lijkt me typisch iets voor de provincie of het asfaltministerie).
Een interessante journalistieke vraagstelling in deze zou zijn hoe ambtenarij en ingenieurs/adviesburo’s (nb: deze keer betreft het Movares) echt overal in Nederland steeds maar weer tot dit soort excessieve spoorplanvorming komen.
Dat politici en bestuurders Babeltorense dromen hebben, dat is geen nieuws. Maar de ambtenarij en de externe adviseurs dan? Heeft men zelf nou echt niet door hoe compleet van elke financiele realiteit losgezongen dit soort wensenlijstjes zijn?
De reizigers op dit traject worden al vaak genoeg geplaagd door allerlei verstoringen waardoor ze lange omwegen moeten maken, ga daar alsjeblieft geen project aan toevoegen dat jarenlang voor allerlei langdurige buitendienststellingen gaat zorgen.
@ Illya: dit plan is opgesteld door Movares. Bij Movares ziet men de gelijkvloerse overwegen als grote risicofactoren voor de spoorveiligheid, dus die moeten aangepakt worden. De enkelsporige Maasbrug wordt gezien als een groot capaciteitsprobleem.
Beide probleembeschouwingen zijn feitelijk & aantoonbaar onjuist. De gelijkvloerse overwegen zijn primair een risico voor het drukke wegverkeer, dus dat zie je correct. Het risico voor de trein wordt veroorzaakt door het ontwerp van de overwegen.