Slimme Tram RET
REPORTAGE

RET test technologische snufjes in Slimme Tram

Bron: RET

Sinds enige tijd rijdt stadsvervoerder RET met een zogenoemde slimme tram door Rotterdam. Het is een geupgrade Citadis 2-voertuig waarin de Rotterdamse vervoerder nieuwe technologische ontwikkelingen test om later, indien van toegevoegde waarde gebleken, te integreren in de tramvloot.

SpoorPro reed een ritje mee (van Wilhelminaplein via Rotterdam Centraal naar de Nieuwe Binnenweg) met de tram om te ervaren welke nieuwe en slimme technologische ontwikkelingen we eventueel in de toekomst terug zullen zien op het Rotterdamse stadsspoor.

Tandwielkast

We beginnen bij misschien wel het belangrijkste onderdeel van de Slimme Tram: de tandwielkast, ofwel de aandrijving van de motoren van de tram. “De tandwielkast is een belangrijke schakel voor de aandrijving van de tram”, legt Blaauw, Asset Manager bij RET, uit. In het verleden werd het onderhoud voornamelijk ingepland op basis van visuele inspecties. Om de slijtage ook digitaal te kunnen monitoren en daarmee onderhoud op tijd te kunnen inplannen, test RET diverse sensoren op de Slimme Tram. Dit is geheel in de lijn met de transitie naar conditie en data gedreven onderhoud.

Blaauw: “Dan hebben we het over sensoren die geluid en trillingen kunnen meten, maar ook de oliekwaliteit in de tandwielkast.” De sensoren zitten op de tandwielkast aan het draaistel onder de tram.

Tandwielkast Slimme Tram RET
Trilling en geluidssensor Tandwielkast. Bron: RET

ADAS en kopverlichting

Het tijdig signaleren van gevaarlijke verkeerssituaties kan een hoop ongelukken voorkomen in het drukke Rotterdam. Blaauw: “Gemiddeld vinden er drie tot vijf aanrijdingen per week plaats.” RET is daarom gestart met het testen met Advanced Driver Assistance System (ADAS) en innovatieve kopverlichting om de verkeersveiligheid te optimaliseren.

“ADAS helpt de trambestuurder om gevaarlijke verkeerssituaties tijdig te signaleren. Zodoende kan hij of zij op tijd bijsturen als de situatie daar om vraagt”, vertelt Blaauw. “In de eerste fase testen we dit met geluidssignalen en in de tweede fase gaan we ook testen met automatisch besturingsingrepen kan verrichten tijdens gevaarlijke situaties. Het is een complex proces om het systeem zo effectief mogelijk af te stellen”

Om tramvoertuigen beter zichtbaar te maken voor andere verkeersdeelnemers test RET momenteel ook met speciale LED-kopverlichting. Deze verlichting zal met name tijdens grauw of mistig weer de zichtbaarheid van de tram moeten verbeteren.

Lamellenbakken

In de passagierscabine hangen boven de verlichting twee lamellenbakken. “Om te voorkomen dat de trambestuurder wordt verblind door de weerkaatsing van de passagiersverlichting hebben we lamellenbakken geplaatst”, aldus Blaauw.

De lamellenbakken zijn een huisontwerp van RET zelf, omdat dit product nog niet eerder op de markt is gebracht door andere partijen. Nadat de lamellenbakken uitgebreid zijn getest, zijn ze inmiddels geïnstalleerd in alle voertuigen van de stadsvervoerder.

LED-verlichting

Je zou het misschien niet zo snel nog verwachten in tijden van oplopende energiekosten en met het oog op het milieu, maar de huidige tramvloot van RET wordt nog steeds verlicht met TL-verlichting. “Daar stappen we binnenkort helemaal vanaf”, zo benadrukt Blaauw. “Vanaf 2023 rijden al onze voertuigen op duurzame LED-verlichting.”

Waarom een al bestaand en veelgebruikt verlichtingssysteem als LED dan toch wordt getest in de slimme tram van RET? “Omdat we willen experimenteren met de sterkte van het licht en de invloed dat dat kan hebben op de veiligheid maar ook het comfort van onze passagiers en personeel”, aldus Blaauw. “Als je goed kijkt dan zie je bijvoorbeeld dat de LED verlichting voorin het voertuig een andere lichtintensiteit heeft dan achterin.”

De deuren van de Slimme Tram zijn voorzien van LED-verlichting. Blauuw: “We willen door middel van groen licht bij openen en rood licht bij sluiten de status van de deuren zichtbaarder maken voor de reiziger. We onderzoeken hiermee of ook de doorstroming van passagiers een stuk sneller gaat.”

Slimme Tram RET
LED-verlichting in plaats van TL-licht. Bron: RET

Nog meer testen

De RET test nog veel andere functionaliteiten in haar Slimme Tram, waaronder nieuwe huisstijlkleuren (van groen-rood naar blauw-rood). In de tram van de toekomst markeren roodgekleurde stoelen bijvoorbeeld misschien wel de zitplaatsen aan die het dichtst bij de deuren staan.

Ook de airconditioning wordt getest om te kijken of met behulp van sensoren het aantal draaiuren van de airco kan worden geoptimaliseerd. Verder moeten nieuwe beveiligingscamera’s de veiligheid voor reizigers en personeel verhogen. Met een nieuw ‘real-time systeem’ kan vanuit de meldkamer live worden meegekeken in de trams, met inachtneming van de daarop van toepassing zijnde regelgeving.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.