Kaartenautomaat DB
INTERVIEW

Het boeken van een internationale treinreis mislukt 10 keer vaker dan een vlucht

bron: Deutsche Bahn

“We weten allemaal dat het boeken van internationale treinkaartjes best moeilijk kan zijn, maar hoe groot is het probleem nu werkelijk?” Dat was de vraag die Thomas Preslmayr en studenten van de Oostenrijkse St. Pölten University of Applied Sciences wilden beantwoorden met een onderzoek. En het resultaat was opvallend: het aantal mislukte boekingen voor het spoor was 10 keer hoger dan voor vluchten, van de 304 boekingen. Op RailTech Europe geeft Preslmayr op 23 juni een presentatie over het onderzoek.

In Oostenrijk is een empirisch onderzoek gestart om meer inzicht te krijgen in het verschil tussen het boeken van een internationale treinreis of een vlucht. Onderdeel van een masteropleiding aan de St. Pölten University of Applied Sciences, werd de studie uitgevoert in samenwerking met de studenten van een van de lesprogramma’s van Thomas Preslmayr bij de afdeling Rail Technology and Mobility.

In totaal kregen 76 deelnemers de opdracht om elk kaartjes te boeken voor twee verschillende bestemmingen, zowel per trein als per vliegtuig. Vooraf waren 46 reisbestemmingen tussen Europese steden gedefinieerd. Van de 152 boekingen per spoor waren er 102 succesvol, wat een uitvalpercentage van 33 procent betekent. Voor het boeken van vluchten waren 143 van de 152 succesvol, en slechts 5 waren technisch niet mogelijk, gelijk aan 3 procent van de boekingen. Dit betekende dat het aantal mislukte boekingen voor treinen 10 keer hoger was dan voor vluchten.

Overstappen per trein

“Rechtstreekse treinen boeken in het thuisland of naar buurlanden is eenvoudig. Het boeken van een reis bleek vooral ingewikkeld wanneer je moet overstappen of wanneer de testpersonen niet wisten welk platform ze konden gebruiken. Dus zelfs bij het boeken van een treinticket van Warschau naar Praag, twee hoofdsteden buurlanden, slaagde geen van de testpersonen erin om een treinreis te boeken”, zegt Preslmayr.

De reikwijdte van het relatief kleine onderzoek was gericht op Oostenrijk met Oostenrijkse deelnemers en is daarom niet representatief voor het boeken van internationale tickets voor Europa als geheel. Elke bestemming werd gedekt door drie boekingen. Het biedt echter wel enig inzicht in de omvang van de drempels die er zijn bij het boeken van internationale treinreizen.

Aan de deelnemers werden geen aanwijzingen gegeven over hoe de reis kon worden geboekt. “Het doel was om te zien hoe mensen zich zouden gedragen en proberen te boeken zoals ze gewoon thuis een reis zouden plannen. Als het te ingewikkeld werd, kregen ze het advies om te stoppen met proberen wanneer ze dat normaal ook zouden doen.”

Er is ook een groot verschil in het boekingsproces tussen trein- en vliegreizen, waarbij platforms minder gebruikelijk zijn voor treinreizen. Er zijn er enkele zoals Trainline, RailEurope en Omio, maar deze dekken ook niet alles. “In ons onderzoek kon ongeveer tweederde van de boekingen worden gedekt door een platform, maar ook een derde kon niet via een platform worden geboekt”.

Wel of geen reservering nodig

Er zijn verschillende soorten onderliggende problemen die het moeilijk maken om een ​​reis bij meerdere spoorwegexploitanten te boeken, sommige technisch, maar ook juridisch, strategisch en economisch, legt Preslmayr uit. “Een van de belangrijkste problemen is dat er geïntegreerde reserveringstickets (IRT) zijn die moeten worden gereserveerd, en er zijn niet-geïntegreerde reserveringstickets (NRT), waarvoor geen reservering vereist is.”

De meeste langeafstandstreinen in bijvoorbeeld Italië, Spanje of Frankrijk, evenals internationale treinen zoals Thalys zijn geïntegreerd, terwijl de meeste reguliere intercity- en regionale treinen niet-geïntegreerd zijn. “Op de achtergrond is het moeilijk om deze tickets te combineren omdat ze verschillende systemen hebben. Hiervoor bestaat al wel een oplossing, het UIC Open Sales and Distribution Model (OSDM), dat de twee typen bij elkaar brengt.”

“In één keer een treinreis van Wenen naar Rome boeken was vorig jaar niet mogelijk vanwege niet-geïntegreerde tickets in Oostenrijk en geïntegreerde tickets in Italië naar Rome. Vandaag de dag werkt het wel, want de oplossing is nu geïmplementeerd. Er is dus vooruitgang zichtbaar”, zegt Preslmayr.

De internationale unie voor spoorwegen UIC kan de OSDM echter niet opleggen aan spoorvervoerders, en het wordt dus nog niet overal ingevoerd. Preslmayr: “Voor sommige landen, bijvoorbeeld in Oost-Europa, is het gebrek aan implementatie ook een kwestie van financiering, omdat vervoerders vaak oudere boekingssystemen hebben en de implementatie duur is.”

Technische oplossingen kunnen niet alles oplossen

De realiteit is ook dat niet alles kan worden opgelost door technische oplossingen. “Als je 2 maanden van tevoren een treinkaartje van Duitsland naar Polen wil kopen, werkt het niet omdat in Polen de voorverkoop 30 dagen voor de reisdag begint. Zelfs de beste technische oplossingen kunnen dat niet oplossen.” Meer harmonisatie in de ticketverkoop is daarom nodig in Europa.

“Landen of vervoerders hebben ook andere eisen”, legt Preslmayr uit. “In Italië moet je bijvorobeeld bij het boeken van langeafstandstreinkaartjes voor een groep van zes alle contactgegevens van de hele groep invullen, wat behoorlijk wat werk is.”

De interesse en prioriteit voor het verbeteren van aansluitende treinkaartjes voor internationale reizigers verschilt ook per Europees land. “Een land als Oostenrijk, met een centrale ligging in Europa en veel internationale treinreizigers, heeft meer prioriteit voor. Daarom zijn internationale treinreizigers er belangrijker dan bijvoorbeeld in Spanje, dat minder onderling verbonden is met het Europese spoornetwerk en ook minder internationale treinreizigers heeft.”

De drempels bij het boeken van treinkaartjes is een van de redenen dat een aanzienlijk marktaandeel voor het spoor verloren gaat aan de luchtvaartindustrie. “Internationale treinreizen worden steeds populairder, maar nu verdwalen te veel mensen in het boekingsproces. Op de RailTech Europe-conferentie zullen we een vooruitblik geven op de reizigerstoename die mogelijk is wanneer de ticketprocessen beter zouden werken”, besluit Preslmayr.

Thomas Preslmayr is spreker op de derde dag van de RailTech Europe-conferentie op 23 juni, die in het teken staat van internationale langeafstandstreinen en waar er nog verbeterpunten zijn. Bekijk het programma op de website en reserveer je ticket.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het boeken van een internationale treinreis mislukt 10 keer vaker dan een vlucht | SpoorPro.nl
Kaartenautomaat DB
INTERVIEW

Het boeken van een internationale treinreis mislukt 10 keer vaker dan een vlucht

bron: Deutsche Bahn

“We weten allemaal dat het boeken van internationale treinkaartjes best moeilijk kan zijn, maar hoe groot is het probleem nu werkelijk?” Dat was de vraag die Thomas Preslmayr en studenten van de Oostenrijkse St. Pölten University of Applied Sciences wilden beantwoorden met een onderzoek. En het resultaat was opvallend: het aantal mislukte boekingen voor het spoor was 10 keer hoger dan voor vluchten, van de 304 boekingen. Op RailTech Europe geeft Preslmayr op 23 juni een presentatie over het onderzoek.

In Oostenrijk is een empirisch onderzoek gestart om meer inzicht te krijgen in het verschil tussen het boeken van een internationale treinreis of een vlucht. Onderdeel van een masteropleiding aan de St. Pölten University of Applied Sciences, werd de studie uitgevoert in samenwerking met de studenten van een van de lesprogramma’s van Thomas Preslmayr bij de afdeling Rail Technology and Mobility.

In totaal kregen 76 deelnemers de opdracht om elk kaartjes te boeken voor twee verschillende bestemmingen, zowel per trein als per vliegtuig. Vooraf waren 46 reisbestemmingen tussen Europese steden gedefinieerd. Van de 152 boekingen per spoor waren er 102 succesvol, wat een uitvalpercentage van 33 procent betekent. Voor het boeken van vluchten waren 143 van de 152 succesvol, en slechts 5 waren technisch niet mogelijk, gelijk aan 3 procent van de boekingen. Dit betekende dat het aantal mislukte boekingen voor treinen 10 keer hoger was dan voor vluchten.

Overstappen per trein

“Rechtstreekse treinen boeken in het thuisland of naar buurlanden is eenvoudig. Het boeken van een reis bleek vooral ingewikkeld wanneer je moet overstappen of wanneer de testpersonen niet wisten welk platform ze konden gebruiken. Dus zelfs bij het boeken van een treinticket van Warschau naar Praag, twee hoofdsteden buurlanden, slaagde geen van de testpersonen erin om een treinreis te boeken”, zegt Preslmayr.

De reikwijdte van het relatief kleine onderzoek was gericht op Oostenrijk met Oostenrijkse deelnemers en is daarom niet representatief voor het boeken van internationale tickets voor Europa als geheel. Elke bestemming werd gedekt door drie boekingen. Het biedt echter wel enig inzicht in de omvang van de drempels die er zijn bij het boeken van internationale treinreizen.

Aan de deelnemers werden geen aanwijzingen gegeven over hoe de reis kon worden geboekt. “Het doel was om te zien hoe mensen zich zouden gedragen en proberen te boeken zoals ze gewoon thuis een reis zouden plannen. Als het te ingewikkeld werd, kregen ze het advies om te stoppen met proberen wanneer ze dat normaal ook zouden doen.”

Er is ook een groot verschil in het boekingsproces tussen trein- en vliegreizen, waarbij platforms minder gebruikelijk zijn voor treinreizen. Er zijn er enkele zoals Trainline, RailEurope en Omio, maar deze dekken ook niet alles. “In ons onderzoek kon ongeveer tweederde van de boekingen worden gedekt door een platform, maar ook een derde kon niet via een platform worden geboekt”.

Wel of geen reservering nodig

Er zijn verschillende soorten onderliggende problemen die het moeilijk maken om een ​​reis bij meerdere spoorwegexploitanten te boeken, sommige technisch, maar ook juridisch, strategisch en economisch, legt Preslmayr uit. “Een van de belangrijkste problemen is dat er geïntegreerde reserveringstickets (IRT) zijn die moeten worden gereserveerd, en er zijn niet-geïntegreerde reserveringstickets (NRT), waarvoor geen reservering vereist is.”

De meeste langeafstandstreinen in bijvoorbeeld Italië, Spanje of Frankrijk, evenals internationale treinen zoals Thalys zijn geïntegreerd, terwijl de meeste reguliere intercity- en regionale treinen niet-geïntegreerd zijn. “Op de achtergrond is het moeilijk om deze tickets te combineren omdat ze verschillende systemen hebben. Hiervoor bestaat al wel een oplossing, het UIC Open Sales and Distribution Model (OSDM), dat de twee typen bij elkaar brengt.”

“In één keer een treinreis van Wenen naar Rome boeken was vorig jaar niet mogelijk vanwege niet-geïntegreerde tickets in Oostenrijk en geïntegreerde tickets in Italië naar Rome. Vandaag de dag werkt het wel, want de oplossing is nu geïmplementeerd. Er is dus vooruitgang zichtbaar”, zegt Preslmayr.

De internationale unie voor spoorwegen UIC kan de OSDM echter niet opleggen aan spoorvervoerders, en het wordt dus nog niet overal ingevoerd. Preslmayr: “Voor sommige landen, bijvoorbeeld in Oost-Europa, is het gebrek aan implementatie ook een kwestie van financiering, omdat vervoerders vaak oudere boekingssystemen hebben en de implementatie duur is.”

Technische oplossingen kunnen niet alles oplossen

De realiteit is ook dat niet alles kan worden opgelost door technische oplossingen. “Als je 2 maanden van tevoren een treinkaartje van Duitsland naar Polen wil kopen, werkt het niet omdat in Polen de voorverkoop 30 dagen voor de reisdag begint. Zelfs de beste technische oplossingen kunnen dat niet oplossen.” Meer harmonisatie in de ticketverkoop is daarom nodig in Europa.

“Landen of vervoerders hebben ook andere eisen”, legt Preslmayr uit. “In Italië moet je bijvorobeeld bij het boeken van langeafstandstreinkaartjes voor een groep van zes alle contactgegevens van de hele groep invullen, wat behoorlijk wat werk is.”

De interesse en prioriteit voor het verbeteren van aansluitende treinkaartjes voor internationale reizigers verschilt ook per Europees land. “Een land als Oostenrijk, met een centrale ligging in Europa en veel internationale treinreizigers, heeft meer prioriteit voor. Daarom zijn internationale treinreizigers er belangrijker dan bijvoorbeeld in Spanje, dat minder onderling verbonden is met het Europese spoornetwerk en ook minder internationale treinreizigers heeft.”

De drempels bij het boeken van treinkaartjes is een van de redenen dat een aanzienlijk marktaandeel voor het spoor verloren gaat aan de luchtvaartindustrie. “Internationale treinreizen worden steeds populairder, maar nu verdwalen te veel mensen in het boekingsproces. Op de RailTech Europe-conferentie zullen we een vooruitblik geven op de reizigerstoename die mogelijk is wanneer de ticketprocessen beter zouden werken”, besluit Preslmayr.

Thomas Preslmayr is spreker op de derde dag van de RailTech Europe-conferentie op 23 juni, die in het teken staat van internationale langeafstandstreinen en waar er nog verbeterpunten zijn. Bekijk het programma op de website en reserveer je ticket.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.