
NS20 Kameel maakt laatste rit spoorwegknooppunt Blauwkapel
Voor de allerlaatste keer maakten verschillende historische treinen gebruik van de gelijkvloerse kruising ter hoogte van het Utrechtse Blauwkapel. De allerlaatste rit werd gereden met de NS20 (Kameel) uit 1954. In het weekend van Hemelvaart wordt de gelijkvloerse kruising gesaneerd en komt er definitief een einde aan het historische spoorwegknooppunt.
Ter hoogte van Blauwkapel, waar van 1874 tot 1911 ook een station was gehuisvest, kruisen de spoorlijnen Utrecht, Amersfoort, Hilversum en Utrecht Maliebaan elkaar gelijkvloers en ongelijkvloers (Diamand Crossings).
Verouderd
Het spoorwegknooppunt bij Blauwkapel is een bijzondere en historische constructie, maar ook verouderd en erg onderhoudsintensief. Daardoor is de slijtage hoog en wegen de onderhoudskosten niet meer op tegen efficiëntie. Wat het spoorwegknooppunt uniek maakt is de beweegbare bovenleiding waarbij wisselstellers op en neer kunnen bewegen.
Historische treinen
De NS20 (Kameel) maakte de laatste rit op het spoorwegknooppunt Blauwkapel, maar ook twee andere historische treinen reden voor de gelegenheid vanuit het Spoorwegmuseum via Hilversum en de gelijkvloerse kruising weer terug naar de opstartplek. De eerste drie ritten werden gereden met de Mat’54 (Hondekop) en de MAT ’46 (Muizeneus).
Lees ook:
- ProRail kondigt laatste ritten over spoorkruising bij Blauwkapel aan
- 600 meter lange vernieuwingstrein vanaf vrijdag op het spoor bij Utrecht
- Utrechts seinhuis spoor omgebouwd tot lunchroom
- Spoor naar Utrechts Spoorwegmuseum op de schop
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?