Onthulling vernieuwde Thalys op Amsterdam Centraal

Thalys onthult nieuw design hogesnelheidstrein op Amsterdam Centraal

Thalys heeft dinsdag zijn nieuw ontworpen trein gepresenteerd op diverse stations in Nederland en België. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15 procent meer bagageruimte, plaats voor fietsen en een nieuw bargedeelte. Ook zou de grotere capaciteit de CO2-uitstoot per passagier verlagen. SpoorPro reisde mee in de vernieuwde trein naar Brussel en sprak onder meer met Thalys-topman Bertrand Gosselin en directeur NS International Heike Luiten.

Op station Amsterdam Centraal heeft zich dinsdagochtend rond 10.00 uur een heel aantal mensen verzameld. Media, maar ook klanten, partners en treinliefhebbers, zijn uitgenodigd voor de feestelijke inwijding van de trein. Om 10.15 uur, want treinen moeten natuurlijk stipt volgens dienstregeling rijden, zet de vernieuwde Thalys koers naar Brussel.

Verduurzaming speelt grote rol in vernieuwingen

Het Franse bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, speelt in op de maatschappelijke trend van verduurzaming met de vernieuwingen die zijn aangebracht. Sinds 2020 rijden de treinen volledig op groene energie. Ze zijn uitgerust met leds om het gebruik van elektriciteit te besparen. In de wc’s van het nieuwe treinstel worden geen chemicaliën meer gebruikt.

Voor de renovatie van haar treinen deed Thalys een beroep op het Belgische ontwerpbureau Yellow Window. De Franse ontwerper Matail Crasset werkte mee aan de keuze voor bepaalde kleuren en elementen van de stoelen en het bargedeelte. Er is vijftien procent extra bagageruimte. Ook kunnen er twee fietsen mee, die wel vooraf moeten worden gedemonteerd. In sommige toiletruimte is er een uitklapbare commode.

Interieur vernieuwde Thalys interieur
De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15 procent meer bagageruimte en heeft een nieuw bargedeelte.

Zakelijke reizigers willen gezond eten onderweg

In het midden van de trein is de nieuwe kiosk te vinden. Een chefkok bereidt gerechten met vooral veel groenten. Vier jaar geleden maakte Thalys die keuze, en dat bleek een schot in de roos te zijn, want met name de zakelijke reizigers willen gezond eten onderweg. Tijdens deze eerste reis worden er echter vooral luxueuze taartjes en patisserie uitgedeeld, zoals croissantjes en Berlinerbollen met banketbakkersroom. Een van de genodigden merkt op dat de doelstelling om vooral gezonde voeding te serveren, in schril contrast staat met de snackautomaat dat in de hoek van de kiosk staat.

Met het nieuwe design hoopt Thalys het treinreizen aantrekkelijker te maken. Tijdens de coronacrisis zag de spoorvervoerder het aantal reizigers met 70 procent sterk teruglopen. Ze willen een krachtige inhaalslag maken, door te streven naar een toename tot 30 miljoen passagiers in 2030, zodat het aantal reizigers boven het niveau is van voor de crisis. “We zijn erg ambitieus. Als wij onze krachten bundelen, kunnen wij dat bereiken”, zegt Bertrandt Gosselin, algemeen directeur van Thalys over de aanstaande fusie met Eurostar. Het streven is vooral om de treinen frequenter te laten rijden, niet zozeer om nieuwe bestemmingen aan te doen.

Over de reden waarom er voor de naam Eurostar is gekozen, zegt hij: “Dat is vooral omdat Eurostar bekender is dan Thalys, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika. Het is een sterker merk, een paraplumerk.” Een deel van de treinen is rood, een knipoog naar de kleuren van Thalys.

Vernieuwde Thalys

Klimaatconferentie Glasgow

Dit weekend is er een klimaatconferentie in Glasgow. Delegaties uit bijna alle landen van de wereld spreken twee weken lang over hoe ze willen voorkomen dat de opwarming.van de aarde zich doorzet. Gosselin denkt dat er voor de railsector een belangrijke rol is weggelegd. “De focus zou moeten liggen op het moderniseren van de spoorinfrastructuur en de ontwikkeling van de railsector als geheel. Treinen leveren een belangrijke bijdrage aan het reduceren van de CO2-uitstoot”, aldus de Thalys-topman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Thalys onthult nieuw design hogesnelheidstrein op Amsterdam Centraal”

asierts|27.10.21|09:16

De CO2-uitstoot gaat vooral naar beneden mbv energiezuinig rijden en regeneratie+teruglevering van remenergie. De rest is gebakken CO2-lucht.

asierts|27.10.21|09:31

Veel belangrijker nog is dat voor veel meer mobilisten (m.n. vliegtuigklanten) de modaliteit trein aantrekkelijker wordt. Naast een kortere reistijd en veel betere directheid (minder / geen overstap) is een fors hogere frequentie een bewezen effectieve maatregel, ook op langere afstanden. Kortere, snellere, directere en véél frequenter rijdende HST’s dus !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thalys onthult nieuw design hogesnelheidstrein op Amsterdam Centraal | SpoorPro.nl
Onthulling vernieuwde Thalys op Amsterdam Centraal

Thalys onthult nieuw design hogesnelheidstrein op Amsterdam Centraal

Thalys heeft dinsdag zijn nieuw ontworpen trein gepresenteerd op diverse stations in Nederland en België. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15 procent meer bagageruimte, plaats voor fietsen en een nieuw bargedeelte. Ook zou de grotere capaciteit de CO2-uitstoot per passagier verlagen. SpoorPro reisde mee in de vernieuwde trein naar Brussel en sprak onder meer met Thalys-topman Bertrand Gosselin en directeur NS International Heike Luiten.

Op station Amsterdam Centraal heeft zich dinsdagochtend rond 10.00 uur een heel aantal mensen verzameld. Media, maar ook klanten, partners en treinliefhebbers, zijn uitgenodigd voor de feestelijke inwijding van de trein. Om 10.15 uur, want treinen moeten natuurlijk stipt volgens dienstregeling rijden, zet de vernieuwde Thalys koers naar Brussel.

Verduurzaming speelt grote rol in vernieuwingen

Het Franse bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, speelt in op de maatschappelijke trend van verduurzaming met de vernieuwingen die zijn aangebracht. Sinds 2020 rijden de treinen volledig op groene energie. Ze zijn uitgerust met leds om het gebruik van elektriciteit te besparen. In de wc’s van het nieuwe treinstel worden geen chemicaliën meer gebruikt.

Voor de renovatie van haar treinen deed Thalys een beroep op het Belgische ontwerpbureau Yellow Window. De Franse ontwerper Matail Crasset werkte mee aan de keuze voor bepaalde kleuren en elementen van de stoelen en het bargedeelte. Er is vijftien procent extra bagageruimte. Ook kunnen er twee fietsen mee, die wel vooraf moeten worden gedemonteerd. In sommige toiletruimte is er een uitklapbare commode.

Interieur vernieuwde Thalys interieur
De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15 procent meer bagageruimte en heeft een nieuw bargedeelte.

Zakelijke reizigers willen gezond eten onderweg

In het midden van de trein is de nieuwe kiosk te vinden. Een chefkok bereidt gerechten met vooral veel groenten. Vier jaar geleden maakte Thalys die keuze, en dat bleek een schot in de roos te zijn, want met name de zakelijke reizigers willen gezond eten onderweg. Tijdens deze eerste reis worden er echter vooral luxueuze taartjes en patisserie uitgedeeld, zoals croissantjes en Berlinerbollen met banketbakkersroom. Een van de genodigden merkt op dat de doelstelling om vooral gezonde voeding te serveren, in schril contrast staat met de snackautomaat dat in de hoek van de kiosk staat.

Met het nieuwe design hoopt Thalys het treinreizen aantrekkelijker te maken. Tijdens de coronacrisis zag de spoorvervoerder het aantal reizigers met 70 procent sterk teruglopen. Ze willen een krachtige inhaalslag maken, door te streven naar een toename tot 30 miljoen passagiers in 2030, zodat het aantal reizigers boven het niveau is van voor de crisis. “We zijn erg ambitieus. Als wij onze krachten bundelen, kunnen wij dat bereiken”, zegt Bertrandt Gosselin, algemeen directeur van Thalys over de aanstaande fusie met Eurostar. Het streven is vooral om de treinen frequenter te laten rijden, niet zozeer om nieuwe bestemmingen aan te doen.

Over de reden waarom er voor de naam Eurostar is gekozen, zegt hij: “Dat is vooral omdat Eurostar bekender is dan Thalys, niet alleen in Europa, maar ook in Amerika. Het is een sterker merk, een paraplumerk.” Een deel van de treinen is rood, een knipoog naar de kleuren van Thalys.

Vernieuwde Thalys

Klimaatconferentie Glasgow

Dit weekend is er een klimaatconferentie in Glasgow. Delegaties uit bijna alle landen van de wereld spreken twee weken lang over hoe ze willen voorkomen dat de opwarming.van de aarde zich doorzet. Gosselin denkt dat er voor de railsector een belangrijke rol is weggelegd. “De focus zou moeten liggen op het moderniseren van de spoorinfrastructuur en de ontwikkeling van de railsector als geheel. Treinen leveren een belangrijke bijdrage aan het reduceren van de CO2-uitstoot”, aldus de Thalys-topman.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Thalys onthult nieuw design hogesnelheidstrein op Amsterdam Centraal”

asierts|27.10.21|09:16

De CO2-uitstoot gaat vooral naar beneden mbv energiezuinig rijden en regeneratie+teruglevering van remenergie. De rest is gebakken CO2-lucht.

asierts|27.10.21|09:31

Veel belangrijker nog is dat voor veel meer mobilisten (m.n. vliegtuigklanten) de modaliteit trein aantrekkelijker wordt. Naast een kortere reistijd en veel betere directheid (minder / geen overstap) is een fors hogere frequentie een bewezen effectieve maatregel, ook op langere afstanden. Kortere, snellere, directere en véél frequenter rijdende HST’s dus !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.