Heike Luiten directeur NS International

NS wil aantal internationale treindiensten verdubbelen in 2030

Spoorvervoerder NS wil tegen 2030 het aantal internationale reizen verdubbelen ten opzichte van 2018. Dat zei Heike Luiten, directeur NS International, dinsdag tijdens de feestelijke onthulling van de nieuwe Thalystrein op Amsterdam Centraal.

NS heeft de ambitie om het aantal reizigers ten opzichte van 2018 te verdubbelen. In totaal waren er in dat jaar er 7,5 miljoen enkele ritten per jaar, en 4 miljoen internationale reizigers. “Het behalen van deze ambitie vraagt om meer bestemmingen en meer capaciteit”, zegt Luiten.

“We onderzoeken nog de toevoeging van andere nieuwe bestemmingen, zoals nieuwe nachttrein-aansluitingen. Je zou daarbij kunnen denken aan een nachttrein zuidwaarts. Wat op termijn een droom is, is om op termijn meer richting het noorden van Duitsland te gaan, zoals richting Hamburg.” Ook aan de huidige verbindingen kunnen verbeteringen worden toegevoegd, stelt Luiten. “De huidige ICE richting Berlijn kent een heel lange reistijd. Die zouden we terug willen brengen. We willen ook graag meer treinen laten rijden van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt.”

NS wil de strijd met de luchtvaart aanbinden. “We zijn druk bezig om het boeken van een treinticket net zo makkelijk te maken als een vliegticket”, aldus de topvrouw. Ook wijst ze erop dat er investeringen worden gedaan in materiaal, bijvoorbeeld als het gaat om treinen naar Zürich, Wenen en Berlijn. Er zullen ook treinen worden geleased.

Op 12 december start de nachttrein-verbinding tussen Amsterdam en Zürich. NS werkt hierbij samen met SBB, ÖBB en DB. “We blijven onderzoeken welke verbindingen wij daar nog aan toe kunnen voegen en hoe we sneller kunnen rijden. de frequentie van het rijden van de treinen kunnen uitbreiden.”

Prijsverschil treinreizen en vliegen

In verhouding tot vliegen, is treinreizen volgens Luiten duur. “Een retourtje Parijs kost al snel 180 euro, terwijl je voor een last minute naar de Franse hoofdstad aanzienlijk minder betaalt. Soms ben je met een paar tientjes al op een andere bestemming.”

Ze wijst erop dat de beleving van de consument ook een rol speelt als het gaat om het prijsverschil. “Als je daadwerkelijk kijkt naar wat je netto betaalt om naar een bestemming te gaan, valt dat verschil mee. Als je gaat vliegen, moet je op de plaats van bestemming vaak nog een taxi betalen om naar het hotel te gaan. Dan moet je per saldo soms nog meer betalen.”

Bij het onderzoeken van nieuwe bestemmingen, is het volgens haar belangrijk om de marktvraag en het aantal reizigers binnen een bepaald traject in kaart te brengen.Het streven is ook om de reistijd te verkorten. “Hoe korter de reistijd, hoe aantrekkelijker het is voor de zakelijke reiziger. Zij willen zo snel mogelijk van A naar B. Voor de vrijetijdsreizigers maakt dat minder uit.” De reistijd naar Berlijn terugdringen is een van de pijlers van NS. “Maar dat vergt aardig wat investeringen. Er moet fors geïnvesteerd worden in de infrastructuur en technische aanpassingen worden gemaakt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “NS wil aantal internationale treindiensten verdubbelen in 2030”

Jan-Willem Tinselboer|31.10.21|15:35

Laat ons gewoon beginnen:
Beneluxdienst Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – in volle vaart langs Breda – Antwerpen – Zaventem – Brussel.
De tijdrovende omweg via station Breda wordt vervangen door aparte dienst Breda – Antwerpen – Brussel. Voorstadsstation Breda Heusdenhout met eigen wacht- cq opstelspoor voor de kopmakende IC Breda – Antwerpen – Brussel zodat Breda hoofdstation niet bij de eerste de beste verstoring verstopt geraakt.
Minder NOx en CO2 zal zelfs Noord-Brabant weten te waarderen.

Ruud Thijssen|01.11.21|07:59

Ik kijk weleens om een internationale treinreis te maken, maar ’s nachts 9 keer overstappen of overstaptijden van 3 minuten zijn niet de argumenten die mij kunnen overhalen om met de trein te gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil aantal internationale treindiensten verdubbelen in 2030 | SpoorPro.nl
Heike Luiten directeur NS International

NS wil aantal internationale treindiensten verdubbelen in 2030

Spoorvervoerder NS wil tegen 2030 het aantal internationale reizen verdubbelen ten opzichte van 2018. Dat zei Heike Luiten, directeur NS International, dinsdag tijdens de feestelijke onthulling van de nieuwe Thalystrein op Amsterdam Centraal.

NS heeft de ambitie om het aantal reizigers ten opzichte van 2018 te verdubbelen. In totaal waren er in dat jaar er 7,5 miljoen enkele ritten per jaar, en 4 miljoen internationale reizigers. “Het behalen van deze ambitie vraagt om meer bestemmingen en meer capaciteit”, zegt Luiten.

“We onderzoeken nog de toevoeging van andere nieuwe bestemmingen, zoals nieuwe nachttrein-aansluitingen. Je zou daarbij kunnen denken aan een nachttrein zuidwaarts. Wat op termijn een droom is, is om op termijn meer richting het noorden van Duitsland te gaan, zoals richting Hamburg.” Ook aan de huidige verbindingen kunnen verbeteringen worden toegevoegd, stelt Luiten. “De huidige ICE richting Berlijn kent een heel lange reistijd. Die zouden we terug willen brengen. We willen ook graag meer treinen laten rijden van Amsterdam naar Keulen en Frankfurt.”

NS wil de strijd met de luchtvaart aanbinden. “We zijn druk bezig om het boeken van een treinticket net zo makkelijk te maken als een vliegticket”, aldus de topvrouw. Ook wijst ze erop dat er investeringen worden gedaan in materiaal, bijvoorbeeld als het gaat om treinen naar Zürich, Wenen en Berlijn. Er zullen ook treinen worden geleased.

Op 12 december start de nachttrein-verbinding tussen Amsterdam en Zürich. NS werkt hierbij samen met SBB, ÖBB en DB. “We blijven onderzoeken welke verbindingen wij daar nog aan toe kunnen voegen en hoe we sneller kunnen rijden. de frequentie van het rijden van de treinen kunnen uitbreiden.”

Prijsverschil treinreizen en vliegen

In verhouding tot vliegen, is treinreizen volgens Luiten duur. “Een retourtje Parijs kost al snel 180 euro, terwijl je voor een last minute naar de Franse hoofdstad aanzienlijk minder betaalt. Soms ben je met een paar tientjes al op een andere bestemming.”

Ze wijst erop dat de beleving van de consument ook een rol speelt als het gaat om het prijsverschil. “Als je daadwerkelijk kijkt naar wat je netto betaalt om naar een bestemming te gaan, valt dat verschil mee. Als je gaat vliegen, moet je op de plaats van bestemming vaak nog een taxi betalen om naar het hotel te gaan. Dan moet je per saldo soms nog meer betalen.”

Bij het onderzoeken van nieuwe bestemmingen, is het volgens haar belangrijk om de marktvraag en het aantal reizigers binnen een bepaald traject in kaart te brengen.Het streven is ook om de reistijd te verkorten. “Hoe korter de reistijd, hoe aantrekkelijker het is voor de zakelijke reiziger. Zij willen zo snel mogelijk van A naar B. Voor de vrijetijdsreizigers maakt dat minder uit.” De reistijd naar Berlijn terugdringen is een van de pijlers van NS. “Maar dat vergt aardig wat investeringen. Er moet fors geïnvesteerd worden in de infrastructuur en technische aanpassingen worden gemaakt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “NS wil aantal internationale treindiensten verdubbelen in 2030”

Jan-Willem Tinselboer|31.10.21|15:35

Laat ons gewoon beginnen:
Beneluxdienst Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – in volle vaart langs Breda – Antwerpen – Zaventem – Brussel.
De tijdrovende omweg via station Breda wordt vervangen door aparte dienst Breda – Antwerpen – Brussel. Voorstadsstation Breda Heusdenhout met eigen wacht- cq opstelspoor voor de kopmakende IC Breda – Antwerpen – Brussel zodat Breda hoofdstation niet bij de eerste de beste verstoring verstopt geraakt.
Minder NOx en CO2 zal zelfs Noord-Brabant weten te waarderen.

Ruud Thijssen|01.11.21|07:59

Ik kijk weleens om een internationale treinreis te maken, maar ’s nachts 9 keer overstappen of overstaptijden van 3 minuten zijn niet de argumenten die mij kunnen overhalen om met de trein te gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.