Particuliere spoorvervoerder European Sleeper maakt partner en bestemming bekend

De Tsjechische vervoerder RegioJet wil samen met de Nederlandse startup European Sleeper een nieuwe nachttrein realiseren tussen Praag en Brussel, waarbij onderweg ook in Dresden, Berlijn en Amsterdam gestopt wordt. De bedrijven willen de eerste treinen in 2022 laten rijden.

De voorgestelde nachttrein tussen Praag en Brussel bevindt zich nu nog in de planningsfase maar RegioJet verwacht binnen afzienbare tijd de eerste capaciteitsreservering te kunnen maken. Het geplande vertrek in Praag is aan het begin van de avond, zodat de nachttrein in de ochtend in Brussel arriveert.

De eerste trein moet in april 2022 gaan rijden. Het is de bedoeling om de nachttrein in eerste instantie drie keer per week te laten rijden, om vervolgens op te schalen naar een dagelijkse verbinding. Reizigers kunnen volgens RegioJet en European Sleeper rekenen op gratis internet en koffie, fietsvervoer en de mogelijkheid van ontbijt op bed.

Als de plannen doorgaan is het voor het eerst sinds Lovers Rail, dat tussen 1996 en 1999 actief was, dat een particuliere spoorwegmaatschappij als European Sleeper de Nederlandse markt betreedt.

Welk materieel er ingezet zal worden is nog niet bekend. Wel laat RegioJet weten dat het onlangs de eerste twee exemplaren van in totaal 15 locomotieven van Bombardier in ontvangst heeft genomen. Het locomotieven zijn van het type TRAXX MS3. Daarnaast zal RegioJet dit naar nog eens zeventig wagons ontvangen, waarmee het totaal aantal op 300 komt.

Aandelen uitgifte gepland voor mei

Voor de nieuwe nachttrein werkt RegioJet zoals gezegd samen met European Sleeper, een Nederlandse coöperatie die sinds februari 2021 actief is. De startup omschrijft zichzelf als een “spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen”.

European Sleeper wil zoveel mogelijk mensen ertoe aanzetten om met nachttreinen te reizen, omdat het dit als duurzaam alternatief voor overige vervoermiddelen ziet. Volgende maand zal de startup aandelen uitgeven, zodat particulieren zich bij het initiatief kunnen aansluiten.

De startup is het geesteskind Van Elmer van Buuren en Chris Engelsman. Beide initiatiefnemers hebben ruime ervaring in de mobiliteitsmarkt. Zo heeft Van Buuren jarenlang meerdere functies bekleed bij NS en is hij betrokken geweest bij chartertreinen. Bovendien zet hij zich vanuit Train2EU al jaren in voor meer en betere internationale treinen. Zijn collega Chris Engelsman heeft al eenmalig een particuliere nachttrein laten rijden: de Jazz Night Express in 2019 naar Berlijn. In 2020 zou de trein ook gaan rijden, maar ging de rit vanwege corona niet door.

Het uiteindelijke doel van European Sleeper is om vanuit Nederland en België ook nachttreinen naar andere steden te laten rijden. Voor plaatsen in centraal Europa zal het daarbij samenwerken met RegioJet. De Tsjechische vervoerder rijdt zelf al naar Bratislava en Kosice in Slowakije en naar Wenen in Oostenrijk.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.