Eerste hyperloop test met passagiers (Sarah Lawson, Virgin Hyperloop)

Virgin heeft primeur met eerste hyperlooptest met passagiers

Voor het eerst ter wereld is er een hyperloop getest met passagiers aan boord. Het Amerikaanse bedrijf Virgin Hyperloop had zondag de primeur. De volgens Virgin succesvol verlopen proef vond plaats op een testlocatie in Nevada in de Verenigde Staten. De test werd bijgewoond door onafhankelijke Safety Assessor Certifer.

Op de hyperloop-testbaan van het Amerikaanse Virgin werden voor de eerste keer passagiers verplaatst. Twee medewerkers van het bedrijf legden in een voertuig in 15 seconden zo’n 500 meter af op een testlocatie in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada.

Virgin noemt de test een historisch moment en voorspelt dat er met een hyperlooptraject een maximumsnelheid van meer dan 1000 kilometer per uur kan worden behaald. De reistijd tussen bijvoorbeeld de Amerikaanse steden Los Angelos en San Francisco zou hiermee kunnen worden teruggebracht naar ongeveer 45 minuten.

Geen achtbaan

De eerste twee menselijke passagiers reisden nog niet met de topsnelheid. Hun capsule ging op de testbaan volgens de BBC niet harder dan 172 kilometer per uur. Een van de passagiers, Virgin-medewerker Sara Luchian, zei dat de reis goed verliep en “niets weg had van een achtbaan”. Ze noemde de testrit “opwindend” en vertelde dat zij en haar medepassagier zich naderhand niet ziek voelden.

Luchian en haar medepassagiers reisden in een capsule voor twee personen, maar volgens Virgin komen er ook capsules met plek voor 28 passagiers. Ook werkt het bedrijf aan de ontwikkeling van capsules voor goederenvervoer. Op de testlocatie werden eerder 400 onbemande tests uitgevoerd.

Bekijk hier de video van de eerste bemande hyperlooptest:

Staalbedrijven bundelen krachten

Wereldwijd zijn meerdere bedrijven met de ontwikkeling van hyperloop-technologie bezig. Staalfabrikanten Tata Steel en POSCO uit Zuid-Korea lieten weten te gaan samenwerken bij het ontwikkelen en testen van geavanceerde staalsoorten en buisontwerpen voor de hyperloop. De buis moet groot genoeg zijn om een passagiers- of vrachtcapsule op zeer hoge snelheden, maar met een zeer laag energieverbruik te verplaatsen. De Zuid-Koreanen werken al jaren aan geavanceerde staalsoorten en buisontwerpen voor hyperloops.

De staalbedrijven gaan hoogwaardig staal op maat ontwikkelen voor gebruik in deze buizen met een grote diameter van tot wel 3,5 meter. Daarnaast bundelen de partijen hun inspanningen op gebied van onderzoek naar innovatieve buisconcepten en -ontwerpen. Volgens een woordvoerster van Tata Steel is ook het Nederlandse personeel van het bedrijf bij de hyperloop-samenwerking betrokken. Het staalbedrijf werkt in ons land ook al samen met hyperloopbedrijf Hardt Hyperloop. Deze onderneming werd een paar jaar geleden opgericht door een groep studenten van de TU Delft.

Visualisatie van een hyperloop, die een een snelheid van 1,223 kilometer per uur kan behalen (POSCO).

Geen normale buizen

Staal is essentieel voor de bouw van de infrastructuur van een hyperloop, waaronder de buizen waar het voertuig doorheen zou reizen. De enorme stalen buizen die nodig zijn voor de hyperloop hebben unieke kenmerken in vergelijking met normale buizen. Zo moeten de voertuigen zich in een omgeving met een lage luchtdruk kunnen verplaatsen. Dit vermindert de weerstand en helpt ook het energieverbruik tot een minimum te beperken. Daarnaast moeten de buizen een rechtlijnige beweging over lange afstanden garanderen.

Dr. Lee Duk-Lak, hoofd van technische onderzoekslaboratoria bij POSCO: “POSCO doet al ruim tien jaar Hyperloop-gerelateerd onderzoek naar haalbaarheid, ontwerp en de structurele optimalisatie van verschillende soorten stalen buizen. Dit zal bijdragen aan het realiseren van een hyperloop als de milieuvriendelijke vervoerswijze van de toekomst.” Ernst Hoogenes, Chief Technical Officer van Tata Steel: “Wereldwijd hebben hyperloops veel potentie om duurzaam hogesnelheidsvervoer in de toekomst te realiseren. Dit maakt dat het bijzonder spannende projecten zijn.”

(EG/ANP)

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

1 reactie op “Virgin heeft primeur met eerste hyperlooptest met passagiers”

Peter Kleton|13.11.20|18:59

Worden de buizen ingegraven,of komen ze bovengronds te liggen?
Hoe compenseert men dan de lengte veranderingen door temperatuur verschillen ?
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.