BIMforRail webinar, georganiseerd door Royal HaskoningDHV

‘BIM biedt oneindig veel mogelijkheden voor de spoorsector’

Royal HaskoningDHV organiseerde vrijdag het online webinar BIM for Rail in samenwerking met SBB, ProRail en het Birmingham Centre for Railway Research and Education. In het webinar kwamen verschillende sprekers aan bod die vertelden over de mogelijkheden van BIM. “We kunnen in het spoor heel veel leren van andere industrieën, maar die dingen moeten we wel toepasbaar zien te maken in ons eigen werkveld.”, aldus Daniël Gmelig Meyling, BIM Lead Transport and Planning bij Royal HaskoningDHV.

Het webinar, dat werd gehouden in de ProMedia Studio in Rotterdam, is een vervolg op de tweedaagse sessie over Building Information Modeling van vorig jaar in Amersfoort. Meer dan 70 mensen uit 10 verschillende landen waren aanwezig in het online seminar. Met BIM worden alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw, onderdeel of infrastructuurproject in een digitaal model weergegeven. Peter Boom, Director Rail Asset Management and Digitisation bij Royal HaskoningDHV (RHDHV):  “Het idee van dit bootcamp is om verschillende (potentiële) gebruikers van BIM bij elkaar te brengen en van elkaar te laten leren”.

In tegenstelling tot de vorige editie is het nu door covid-19 niet mogelijk een uitgebreid programma met workshops te organiseren, maar wordt er veel informatie uitgewisseld over hoe BIM van grote toegevoegde waarde kan zijn voor de spoorwereld. BIM Lead Transport and Planning bij RHDHV Daniël Gmelig Meyling modereert de vragen tijdens het webinar. Volgens hem wordt pas sinds een aantal jaren de toegevoegde waarde van BIM voor projecten in de railinfrastructuur gezien. Ook legt hij uit dat BIM meer is dan alleen een model. “Het is een manier van werken, hoe je alle data en informatie organiseert.”

Internationale Standaard

Het BIM for Rail webinar wordt afgetrapt met een korte introductie door Zwitserse Spoorwegen SBB. Adrian Wildenauer, Senior BIM projectmanager legt uit dat SBB een roadmap heeft opgesteld for BIM, die start met het doel om in 2021 alle grote projecten van gebouwconstructies met BIM te realiseren. In 2025 geldt dit ook voor ook alle spoorinfrastructuur, een ambitieus doel. Ook zijn internationale standaarden voor BIM belangrijk volgens Wildenauer. 

Winfried Stix, voorzitter van de Building SMART Railway Room gaat verder over dit onderwerp. Hij werkte ruim 40 jaar bij de Oostenrijkse ÖBB onder meer aan data governance in het bedrijf en werkt nu aan de standaardisatie van BIM. “Op dit moment zijn we in de validatiefase van de software”, vertelt Stix. In de testfase wordt met softwareleveranciers samengewerkt. Om het te organiseren worden er use cases gedefinieerd, en daarbij horende ‘story lines’: realistische infrastructuur projecten. Zo wordt de software getest op hoe deze problemen in een gestandaardiseerde manier opgelost kunnen worden. Zo komen er echte oplossingen, en niet enkel pagina’s lange documenten aan standaarden.

Verschillende partijen zijn geïnteresseerd in verschillende soorten storylines. Zo is er in China veel interesse in hoge snelheidslijnen, en hebben Scandinavische landen storylines over spoorwegovergangen ingebracht. In de eindsituatie zou de software bijvoorbeeld moeten kunnen aangeven welke hoeveelheden aan assets er nodig zijn voor een project. “Uiteindelijk kan iemand van het onderhoud in Virtual Reality zien wat voor soort lamp er nodig is voor een seinpaal. Het gaat niet om het maken van 3D plaatjes van het spoor, er is echt veel mogelijk met de technologie.”

Data is key

Het is belangrijk om data en informatie uit te wisselen met bouwbedrijven en ingenieursbureaus, benadrukt Thymo van den Brug, Manager Development Asset Management Information bij ProRail. Als voorbeeld noemt hij het station Delft Campus, waar een 3D BIM model wordt gebruikt. “We zijn nog niet begonnen aan de grote implementatie van BIM, maar er wordt mee geëxperimenteerd. Een mooi model, ook wel ‘boardroom BIM’ genoemd, is niet waar we voor gaan. Het gaat om de data in het model.”

Ook wil ProRail werken aan ‘predictive maintenance’, vertelt van den Brug. “Als je data goed weet te gebruiken, kun je beter voorspellen wat er met de assets gaat gebeuren. Een van onze doelen is om zo een storing in het systeem te voorkomen voordat het gebeurt.” Aan de hand van een interactieve visualisatie laat van den Brug zien hoe data in het hele spoorsysteem een belangrijke rol speelt.

BIM projecten

Tussendoor is er ook ruimte voor interactie tussen de deelnemers. Op de vraag aan welke BIM-gerelateerde projecten deelnemers het afgelopen jaar hebben gewerkt komen flink wat reacties. Grotendeels zijn deze projecten in de designfase onder te brengen, maar ook in de volgende fases van de levenscyclus: build, maintain en operate. Hieronder is te zien welke projecten er onder andere genoemd werden.

BIM projecten van deelnemers van BIMforRail, bron: Royal Haskoning DHV
BIM projecten waar deelnemers van BIMforRail sinds het vorige bootcamp in 2019 aan hebben gewerkt

Digital twin

Als laatste spreker is Professor Clive Roberts, hoofd van de School of Engineering aan de Universiteit van Birmingham. Hij spreekt over digital twins, eigenlijk het ultieme gebruik van een BIM model. Een digital twin van een regionale spoorweg verschilt nogal van die van bijvoorbeeld een vliegtuigmotor. Het zijn allebei complexe systemen, maar een enkele motor is niet geografisch gebonden. Dit geldt wel voor vaste infrastructuur. Hij vertelt ook dat hij ziet hoe er vaak meerdere keren dezelfde data wordt verzameld. Verschillende stakeholders hebben verschillende visies op het systeem. Er is een significant verlies in veel projecten, omdat niet er niet de juiste tools en digital twins zijn om het proces te helpen.

“Als je het BIM-model niet bijhoudt, heb je er vrijwel niets aan. De spoorwegen zijn niet statisch, er veranderen constant dingen. Je moet het BIM model live updaten met de huidige status van assets, want alleen dan heb je er wat aan”. Roberts laat onder andere een model zien van de flow van passagiers in een station, en hoe de flow bij het in- en uitstappen van een trein gaat. Op het West Coast Mainline traject in het Verenigd Koninkrijk wordt er gewerkt aan een digital twin die verschillende simulaties integreert, waaronder timetable assessment, real-time data en passagier simulaties.

Peter Boom concludeert dat er zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland aan digital rail twins gewerkt wordt. “Royal HaskoningDHV is hier in Nederland volop mee bezig en wil graag samen met het Birmingham Centre for Rail Research and Education van Clive Roberts naar vervolgstappen en mogelijke synergiën kijken. Op een volgend bootcamp gaan we hier zeker meer over horen!”

De volgende editie van BIMforRail wordt in 2021 gehost aan de universiteit van Birmingham.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘BIM biedt oneindig veel mogelijkheden voor de spoorsector’ | SpoorPro.nl
BIMforRail webinar, georganiseerd door Royal HaskoningDHV

‘BIM biedt oneindig veel mogelijkheden voor de spoorsector’

Royal HaskoningDHV organiseerde vrijdag het online webinar BIM for Rail in samenwerking met SBB, ProRail en het Birmingham Centre for Railway Research and Education. In het webinar kwamen verschillende sprekers aan bod die vertelden over de mogelijkheden van BIM. “We kunnen in het spoor heel veel leren van andere industrieën, maar die dingen moeten we wel toepasbaar zien te maken in ons eigen werkveld.”, aldus Daniël Gmelig Meyling, BIM Lead Transport and Planning bij Royal HaskoningDHV.

Het webinar, dat werd gehouden in de ProMedia Studio in Rotterdam, is een vervolg op de tweedaagse sessie over Building Information Modeling van vorig jaar in Amersfoort. Meer dan 70 mensen uit 10 verschillende landen waren aanwezig in het online seminar. Met BIM worden alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw, onderdeel of infrastructuurproject in een digitaal model weergegeven. Peter Boom, Director Rail Asset Management and Digitisation bij Royal HaskoningDHV (RHDHV):  “Het idee van dit bootcamp is om verschillende (potentiële) gebruikers van BIM bij elkaar te brengen en van elkaar te laten leren”.

In tegenstelling tot de vorige editie is het nu door covid-19 niet mogelijk een uitgebreid programma met workshops te organiseren, maar wordt er veel informatie uitgewisseld over hoe BIM van grote toegevoegde waarde kan zijn voor de spoorwereld. BIM Lead Transport and Planning bij RHDHV Daniël Gmelig Meyling modereert de vragen tijdens het webinar. Volgens hem wordt pas sinds een aantal jaren de toegevoegde waarde van BIM voor projecten in de railinfrastructuur gezien. Ook legt hij uit dat BIM meer is dan alleen een model. “Het is een manier van werken, hoe je alle data en informatie organiseert.”

Internationale Standaard

Het BIM for Rail webinar wordt afgetrapt met een korte introductie door Zwitserse Spoorwegen SBB. Adrian Wildenauer, Senior BIM projectmanager legt uit dat SBB een roadmap heeft opgesteld for BIM, die start met het doel om in 2021 alle grote projecten van gebouwconstructies met BIM te realiseren. In 2025 geldt dit ook voor ook alle spoorinfrastructuur, een ambitieus doel. Ook zijn internationale standaarden voor BIM belangrijk volgens Wildenauer. 

Winfried Stix, voorzitter van de Building SMART Railway Room gaat verder over dit onderwerp. Hij werkte ruim 40 jaar bij de Oostenrijkse ÖBB onder meer aan data governance in het bedrijf en werkt nu aan de standaardisatie van BIM. “Op dit moment zijn we in de validatiefase van de software”, vertelt Stix. In de testfase wordt met softwareleveranciers samengewerkt. Om het te organiseren worden er use cases gedefinieerd, en daarbij horende ‘story lines’: realistische infrastructuur projecten. Zo wordt de software getest op hoe deze problemen in een gestandaardiseerde manier opgelost kunnen worden. Zo komen er echte oplossingen, en niet enkel pagina’s lange documenten aan standaarden.

Verschillende partijen zijn geïnteresseerd in verschillende soorten storylines. Zo is er in China veel interesse in hoge snelheidslijnen, en hebben Scandinavische landen storylines over spoorwegovergangen ingebracht. In de eindsituatie zou de software bijvoorbeeld moeten kunnen aangeven welke hoeveelheden aan assets er nodig zijn voor een project. “Uiteindelijk kan iemand van het onderhoud in Virtual Reality zien wat voor soort lamp er nodig is voor een seinpaal. Het gaat niet om het maken van 3D plaatjes van het spoor, er is echt veel mogelijk met de technologie.”

Data is key

Het is belangrijk om data en informatie uit te wisselen met bouwbedrijven en ingenieursbureaus, benadrukt Thymo van den Brug, Manager Development Asset Management Information bij ProRail. Als voorbeeld noemt hij het station Delft Campus, waar een 3D BIM model wordt gebruikt. “We zijn nog niet begonnen aan de grote implementatie van BIM, maar er wordt mee geëxperimenteerd. Een mooi model, ook wel ‘boardroom BIM’ genoemd, is niet waar we voor gaan. Het gaat om de data in het model.”

Ook wil ProRail werken aan ‘predictive maintenance’, vertelt van den Brug. “Als je data goed weet te gebruiken, kun je beter voorspellen wat er met de assets gaat gebeuren. Een van onze doelen is om zo een storing in het systeem te voorkomen voordat het gebeurt.” Aan de hand van een interactieve visualisatie laat van den Brug zien hoe data in het hele spoorsysteem een belangrijke rol speelt.

BIM projecten

Tussendoor is er ook ruimte voor interactie tussen de deelnemers. Op de vraag aan welke BIM-gerelateerde projecten deelnemers het afgelopen jaar hebben gewerkt komen flink wat reacties. Grotendeels zijn deze projecten in de designfase onder te brengen, maar ook in de volgende fases van de levenscyclus: build, maintain en operate. Hieronder is te zien welke projecten er onder andere genoemd werden.

BIM projecten van deelnemers van BIMforRail, bron: Royal Haskoning DHV
BIM projecten waar deelnemers van BIMforRail sinds het vorige bootcamp in 2019 aan hebben gewerkt

Digital twin

Als laatste spreker is Professor Clive Roberts, hoofd van de School of Engineering aan de Universiteit van Birmingham. Hij spreekt over digital twins, eigenlijk het ultieme gebruik van een BIM model. Een digital twin van een regionale spoorweg verschilt nogal van die van bijvoorbeeld een vliegtuigmotor. Het zijn allebei complexe systemen, maar een enkele motor is niet geografisch gebonden. Dit geldt wel voor vaste infrastructuur. Hij vertelt ook dat hij ziet hoe er vaak meerdere keren dezelfde data wordt verzameld. Verschillende stakeholders hebben verschillende visies op het systeem. Er is een significant verlies in veel projecten, omdat niet er niet de juiste tools en digital twins zijn om het proces te helpen.

“Als je het BIM-model niet bijhoudt, heb je er vrijwel niets aan. De spoorwegen zijn niet statisch, er veranderen constant dingen. Je moet het BIM model live updaten met de huidige status van assets, want alleen dan heb je er wat aan”. Roberts laat onder andere een model zien van de flow van passagiers in een station, en hoe de flow bij het in- en uitstappen van een trein gaat. Op het West Coast Mainline traject in het Verenigd Koninkrijk wordt er gewerkt aan een digital twin die verschillende simulaties integreert, waaronder timetable assessment, real-time data en passagier simulaties.

Peter Boom concludeert dat er zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland aan digital rail twins gewerkt wordt. “Royal HaskoningDHV is hier in Nederland volop mee bezig en wil graag samen met het Birmingham Centre for Rail Research and Education van Clive Roberts naar vervolgstappen en mogelijke synergiën kijken. Op een volgend bootcamp gaan we hier zeker meer over horen!”

De volgende editie van BIMforRail wordt in 2021 gehost aan de universiteit van Birmingham.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.