Skånetrafiken trein op station Malmö, Zweden

‘Europese spoorsector kan veel leren van Scandinavische spoorbedrijven’

De Europese spoorsector kan veel leren door te gaan kijken bij Scandinavische spoorbedrijven. Dat vindt Peter Boom van Voestalpine Signaling. “In Scandinavië gebruiken ze graag nieuwe technologieën en lopen ze veelal voor op andere landen.”

Van 27 tot en met 29 november 2018 vindt de Intelligent Rail Summit plaats in het Zweedse Malmö. Tijdens dit evenement spreken meerdere experts uit de spoorsector over onderwerpen als Wayside Train Monitoring Systems (WTMS), asset management en monitoring van de infrastructuur. Peter Boom van Voestalpine geeft samen met Hans Loskog van de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket een presentatie over de WTMS van Trafikverket.

“Onze presentatie gaat in feite over de verschillende soorten WTMS, welke Trafikverket gebruikt en waarom en over welke uitgangspunten ze hierbij hanteren. Het wordt een soort overzicht van de jaren 70 tot nu. Ik denk dat de rest van de spoorsector wel wat kan leren van waarom ze in Zweden zijn overgestapt op nieuwe technologieën,” zegt Boom.

Zweden heeft bijvoorbeeld een nieuw middel geïntroduceerd om het optreden van valse alarmen van WTMS zoveel mogelijk te beperken. “Soms worden hoge meetwaardes van een systeem getriggerd doordat een trein te snel remt of optrekt ter hoogte van een meetpunt. Dit kan tot ongewenste interpretaties en daardoor valse alarmen leiden, met uiteindelijk een lagere beschikbaarheid als gevolg. Om dat effect zoveel mogelijk te voorkomen, hebben ze een nieuw soort waarschuwingsbord ontwikkeld, om treinmachinisten te waarschuwen dat ze zo’n meetlocatie benaderen. Op die manier kunnen ze het probleem verminderen.”

WTMS

In Zweden zijn meerdere types WTMS-systemen geïnstalleerd, waaronder hotbox-, hot wheel- en wheel impact load-detectiesystemen, en pantograaf-monitoringsystemen. Deze laatste controleren onder meer de kwaliteit van de koolstofstrip van de pantografen die op een locomotief of treinstel zitten.

“Het is belangrijk om te weten welke dikte en eventueel welk type beschadiging deze koolstofstrips hebben. Onregelmatigheden kunnen de bovenleiding behoorlijk beschadigen of helemaal kapot trekken. Bovendien wordt de informatie over slijtage van de koolstofstrip voor het plannen van onderhoud van de stroomafnemers gebruikt.”

Problemen kan je meten door middel van sensoren die op het materieel zijn aangebracht, maar in Zweden gebruiken ze radar-, laser- en cameratechniek, waarmee foto’s met een hele hoge resolutie foto’s worden gemaakt van de pantograaf. “Door middel van beeldanalyse kun je precies zien wat er mis is.”

Dit systeem is niet uniek voor Zweden. Er zijn meerdere landen in en buiten Scandinavië die varianten hiervan gebruiken. Maar Zweden was wél een van de eerste landen die dit inzette. “In Zweden hebben ze wel een iets ‘afwijkende visie’ op de waarde van dit soort systemen,” vindt Boom. En daarom is het voor de internationale spoorsector interessant om juist hier een kijkje in de keuken te nemen.

Opleidingsinstituut van Trafikverket

Behalve tijdens de conferentie, kan dit ook tijdens de technical visit op de eerste dag van Intelligent Rail Summit 2018. Boom neemt de gasten dan mee naar het opleidingsinstituut van Trafikverket. “Ze leiden daar mensen op die het onderhoud van de infrastructuur doen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het nou de bovenleiding, rail, of wissels is… je kunt het daar zien.”

“Het was moeilijk om een selectie te maken van wat we laten zien aan de gasten, maar uiteindelijk is gekozen voor drie verschillende onderdelen. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld zien hoe het seinwezen en het beveiligingssysteem in Zweden werkt.” Dat wordt uitgelegd met behulp van een modelspoorbaan en echte beveiligingssystemen.

Daarnaast kunnen gasten varianten van monitoringssystemen en WTMS bekijken. Hier zitten bijvoorbeeld ook producten tussen die geleverd zijn door Voestalpine. Tot slot krijgen bezoekers een korte rondleiding door het ter plekke ondergebrachte spoorwegmuseum.

Spoorinfrastructuur

“Ik denk dat deelnemers tijdens de technical visit in één bezoek een compleet overzicht krijgen van wat er zoal onderdeel uitmaakt van de spoorinfrastructuur, ook in een historisch perspectief. Hoe werkt het seinstelsel, hoe werkt de beveiliging? Je hoort er veel over, maar misschien hebben bezoekers dit nog nooit gezien. Bovendien zijn er specifiek Zweedse systemen of onderhoudsmethoden te zien, die heel anders zullen zijn dan in de rest van Europa.

“Het is erg leuk om een keer buiten de traditionele landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een kijkje te nemen. In Scandinavië investeren ze veel in de railinfra en is men in het algemeen heel erg gericht op het gebruik van nieuwe technologieën. Denemarken en Noorwegen bijvoorbeeld lopen binnen Europa voorop met de volledige uitrol van ERTMS.”

Lees ook:

Manager Business Development Peter Boom van Voestalpine Signaling geeft tijdens de Intelligent Rail Summit 2018 een presentatie, samen met Systeem Manager WTMS Hans Loskog van Trafikverket. Daarnaast heeft hij de technical visit naar de Academy van Trafikverket georganiseerd. Bekijk het volledige programma van de Intelligent Rail Summit 2018 hier.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.