Hein van der Schoot directeur van Stadler Nederland

‘Spoor toekomstbestendig maken met big data en Internet of Things’

De sector ziet heil in de combinatie van innovaties zoals big data en Internet of Things en meer preventief onderhoud om het spoor toekomstbestendig te maken. Dat werd duidelijk tijdens de workshop Kostenreductie onderhoud railmaterieel die donderdagmiddag plaatsvond in de Stadler-werkplaats in Venlo. De bijeenkomst werd georganiseerd door kennisnetwerk Railforum.

Tijdens de kennisworkshop werden spoorprofessionals uitgedaagd om na te denken over hoe kosten van het onderhoud kunnen worden verlaagd. De komende jaren wordt flinke groei van het aantal treinreizigers verwacht.  Efficiënt gebruik van de infrastructuur en het materieel is daarom cruciaal om de reizigers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Workshops

In de middag waren er zes verschillende workshops, waaronder de workshop ‘Beter benutten’. Voor deze workshop had NS-vlootmanager Albert Koch een casus opgesteld om nieuwe ideeën te stimuleren. “Bij NS zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om onderhoud goedkoper te maken. Het spoor moet meebewegen met de veranderingen.”

Het scenario van de casus waarover werd nagedacht: In 2023 bestaat er een spoorlijn naar de Waddeneilanden, maar de treinen zitten voller dan gedacht. Er moet iets gebeuren om de reizigersgroei te faciliteren. Tussen mei en september rijden er buiten de spits extra treinen: dan rijdt er elke 15 minuten een trein. In de spits rijdt elke 30 minuten een trein.

Er is een beperkt budget, maar dit mag alleen worden besteed aan de verbetering van de bestaande vloot en processen. En de vervoerder heeft precies genoeg treinen om deze dienstregeling te kunnen rijden. Hoe ga je dan om met onderhoud van het materieel, zonder de dienstregeling te verstoren?

Nieuwe ideeën

De deelnemers, werkzaam bij onder andere NS, Dekra Rail, Provincie Utrecht, VolkerRail en CAF Nederland, kwamen al gauw tot de conclusie dat het bij deze casus heel belangrijk is om goed te anticiperen. Relatief nieuwe ideeën, zoals het gebruik van big data om defecten aan te zien komen, kunnen hiervoor ingezet worden. Daarom is het belangrijk om geld te besteden aan methodes om de juiste data te verzamelen en dit vervolgens ook op de goede manier te analyseren. Hierdoor hoeft er minder vaak en minder lang onderhoud worden gepleegd aan het materieel. Hier hebben de reizigers zo min mogelijk last van.

De manier waarop over onderhoud wordt gedacht veranderd, zegt Koch: “Je moet de mentaliteit creëren om op het juiste moment te reageren.” En dit kan dan gecombineerd worden met het gebruik van big data: “Steeds meer delen van onderhoud en vervoer zijn data gedreven. We moeten nog de sleutel vinden, om productiever te zijn met wat we al hebben. We kunnen niet zomaar lukraak data analyseren. Dat moet je op een goede manier doen.”

Toekomstbestendig

Na afloop kwamen alle deelnemers van de zes workshops weer bij elkaar om de balans op te maken. Ondanks dat het om zes verschillende workshops ging, viel het gelijk op dat er consensus was onder de bezoekers. Gezamenlijk werd vastgesteld dat met innovaties zoals big data en Internet of Things gecombineerd met preventief onderhoud het spoor toekomstbestendig kan worden gemaakt.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.