Trein van Keolis op station Zwolle, Kamperlijn

De Kamperlijn rijdt onregelmatig, maar dat is ‘niet de schuld van NS’

Trein van Keolis op station Zwolle. 2018, Marieke van Gompel

De Kamperlijn tussen Zwolle en Kampen rijdt minder vaak volgens het spoorboekje. Vervoerder Keolis Blauwnet heeft momenteel een probleem met de inzet van machinisten, “vanwege uiteenlopende redenen”. Onlangs barste er binnen de spoorsector discussie los omdat NS personeel zou wegkapen bij Keolis. Dat ligt toch net iets genuanceerder, zegt de vervoerder tegenover SpoorPro.

Als we De Stentor mogen geloven lijkt het tekort aan machinisten bij Keolis vooral te komen door een uitzonderlijke wervingsdrang bij NS.

“Het klopt inderdaad dat NS weleens op één van de perrons aan een machinist heeft gevraagd of die eventueel interesse had om voor hun te werken”, stelt Lotte Hendriksen, woordvoerder bij Keolis. “Maar we moeten dat gegeven niet uit z’n context trekken, want er zijn veel meer oorzaken waarom wij kampen met een gebrek aan personeel.”

Volgens Hendriksen is het gewoon niet mogelijk om altijd via dienstregeling te rijden omdat Keolis te maken heeft met een aantal langdurig zieken. “Bijvoorbeeld vanwege long COVID”, aldus Hendriksen. “Maar we hebben inderdaad ook te maken met mensen die bij ons weggaan. Alleen is NS daar absoluut niet de enige veroorzaker van.”

Hendriksen: “Voor sommige machinisten biedt NS meer uitdaging. Je hebt daar meer mogelijkheden om te rijden op verschillende trajecten door het land. Wij zijn een lokale vervoerder, dus wij rijden vaker dezelfde routes.” Maar Hendriksen benadrukt dat er ook machinisten zijn die veel liever lokaal op de trein rijden. “Omdat ze zijn gehecht aan het landschap, maar ook omdat ze bijvoorbeeld niet te ver van hun huis willen rijden.”

Wat ook meespeelt is dat NS het onlangs met haar personeel eens is geworden over een nieuwe cao. “De financiële middelen voor machinisten zijn daar nu dus anders ten opzichte van ons”, aldus Hendriksen. Keolis heeft wel een nieuw voorstel ingediend bij de vakbonden, maar daar is vooralsnog geen akkoord over bereikt.

Keolis hoopt op zeer korte termijn de Kamperlijn – ook wel het Kamperlijntje genoemd – weer te laten rijden volgens de reguliere dienstregeling. Hendriksen: “Onlangs hebben ongeveer zeven nieuwe machinisten hun opleiding voltooid en ook hebben we uitzendkrachten aangenomen voor andere werkzaamheden bij ons.”

Henri Janssen van vakbond FNV Spoor is er echter niet gerust op dat de Kamperlijn op korte termijn weer volledig rijdt. “De directie van Keolis kan beter stoppen met nonsens. Behalve flinke achterstand in salaris hanteert Keolis slechte roosters waardoor werknemers weinig inspraak en inzicht in werktijden hebben.” De enige oplossing is, volgens Janssen, dat het salaris van Keolis-personeel flink omhoog gaat. “NS lag al 10 procent hoger. Om dat gat dicht te lopen zouden lonen meer dan bij NS moeten stijgen.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.