Wouter Koolmees

Wisselende reacties op benoeming Koolmees als nieuwe topman NS

Wouter Koolmees komt, op zijn eerste werkdag als de nieuwe topman van de Nederlandse Spoorwegen, aan met de trein op station Den Haag Centraal. Robin van Lonkhuijsen / ANP

De benoeming van ex-minister Wouter Koolmees (D66) heeft geleid tot gemengde reacties vanuit politiek Den Haag en de spoorsector. Sommigen noemen hem een “kundig bestuurder” en classificeren hem als “zeer ervaren”. Anderen noemen hem juist weer “onervaren” of spreken gekscherend zelfs van een “een conducteur in opleiding”. SpoorPro verzamelde de reacties van de Haagse oppositiepartijen en enkele betrokkenen uit de spoorsector op de benoeming van Koolmees.

‘Kundig bestuurder’

Tweede Kamerlid Habtamu Emke de Hoop (PvdA) is blij met de aanstelling van Koolmees. Tegenover SpoorPro stelt hij: “Ik vind Koolmees een kundig bestuurder en ik denk dat hij in staat moet zijn om een goede president-directeur te worden van de NS. Natuurlijk heb ik hem veel succes gewenst.” GroenLinks-kamerleden Corinne Ellemeet en Senna Maatoug feliciteren Koolmees ook en wensen hem vooral “veel succes” met de pittige functie als topman bij de spoorwegen.

‘Geen enkele logistieke ervaring’

Er klinken echter ook kritische geluiden vanuit Den Haag, zo liet SpoorPro optekenen vanuit andere oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Zo stelt Kamerlid Wybren van Haga namens BVNL: “Dit kabinet grossiert in politieke benoemingen. Wouter Koolmees heeft geen enkele relevante opleiding of ervaring om een logistiek bedrijf als de NS te leiden.” Van Haga denkt dat “vriendjespolitiek” niet zal leiden tot beter openbaar vervoer in Nederland.

‘Nog nooit een trein van binnen gezien’

Renske Leijten (SP): “Omdat ‘ie zo ontzettend veel verstand van treinen heeft, zo had ‘ie ook al ontzettend veel verstand van Sociale Zaken.” Geert Wilders (PVV), leider van de grootste oppositiepartij van Nederland, herhaalt zijn stevige reactie van maandagmiddag en noemt Koolmees “een conducteur in opleiding”. Wilders prijst de nieuwe NS-bestuurder wel dat hij “voor een tonnetje of zes” de spoorwegen mag gaan leiden. “Zeker voor iemand die nog nooit een trein van binnen heeft gezien”, aldus Wilders. Dat laatste lijkt echter niet helemaal te kloppen, want zelf zegt Koolmees in het persbericht over zijn nieuwe functie als NS-directeur: “Ik ken NS in de hoedanigheid van reiziger goed, ik ben een grootverbruiker van de trein.”

‘Goed mee te leven’

John Voppen, CEO van ProRail laat weten “goed te kunnen leven” met de aanstelling van Koolmees, maar wijst er wel op dat “belangrijke onderwerpen in de actualiteit goede besluiten nodig hebben.” De spoorbeheerder denkt, in tegenstelling tot de critici, dat de samenwerking tussen ProRail en NS wel goed zit met “deze zeer ervaren bestuurder”.

‘Prestatie voor reizigers moet omhoog’

Reizigersorganisatie Rover noemt het “heel fijn” voor reizigers dat de NS een nieuwe president-directeur heeft. Volgens Freek Bos, directeur van Rover, ligt er een hele grote uitdaging voor Koolmees. “Hij moet snel aan de gang om de prestaties voor reizigers omhoog te krijgen. Het is druk in de trein en veel treinen vallen uit. Voor ons zijn het toptijden als het gaat om het aantal klachten dat we binnenkrijgen. Het wordt een pittige tijd voor Koolmees. Het bedrijf staat er niet goed voor.”

‘Overheidsinfuus van staatssteun’

RailGood-directeur Hans-Willem Vroon zegt: “Een ervaren politicus als CEO van een staatsbedrijf is niet vreemd. De tijd zal leren of deze CEO de NS door zware tijden weet te loodsen. Er zijn grote uitdagingen met human resources. NS heeft zich jarenlang vergaloppeerd aan enorme intensiveringen van de treindienst.” Vroon stelt dat de NS al jarenlang aan een “overheidsinfuus van staatssteun” hangt en dat de NS zich “een spiegel moet voorhouden”. Volgens Vroon hangt alles af van de “aansturing, bijsturing en prestatiesturing”. Die kaders zijn “cruciaal”, aldus de spreekbuis van het spoorgoederenvervoer in Nederland, een tak van sport waar ook personenvervoerder NS de komende jaren nog veel mee te maken krijgt op het steeds drukker wordende spoor.

Lees ook:

Wouter Koolmees nieuwe president-directeur bij NS

Onderwerpen:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wisselende reacties op benoeming Koolmees als nieuwe topman NS | SpoorPro.nl
Wouter Koolmees

Wisselende reacties op benoeming Koolmees als nieuwe topman NS

Wouter Koolmees komt, op zijn eerste werkdag als de nieuwe topman van de Nederlandse Spoorwegen, aan met de trein op station Den Haag Centraal. Robin van Lonkhuijsen / ANP

De benoeming van ex-minister Wouter Koolmees (D66) heeft geleid tot gemengde reacties vanuit politiek Den Haag en de spoorsector. Sommigen noemen hem een “kundig bestuurder” en classificeren hem als “zeer ervaren”. Anderen noemen hem juist weer “onervaren” of spreken gekscherend zelfs van een “een conducteur in opleiding”. SpoorPro verzamelde de reacties van de Haagse oppositiepartijen en enkele betrokkenen uit de spoorsector op de benoeming van Koolmees.

‘Kundig bestuurder’

Tweede Kamerlid Habtamu Emke de Hoop (PvdA) is blij met de aanstelling van Koolmees. Tegenover SpoorPro stelt hij: “Ik vind Koolmees een kundig bestuurder en ik denk dat hij in staat moet zijn om een goede president-directeur te worden van de NS. Natuurlijk heb ik hem veel succes gewenst.” GroenLinks-kamerleden Corinne Ellemeet en Senna Maatoug feliciteren Koolmees ook en wensen hem vooral “veel succes” met de pittige functie als topman bij de spoorwegen.

‘Geen enkele logistieke ervaring’

Er klinken echter ook kritische geluiden vanuit Den Haag, zo liet SpoorPro optekenen vanuit andere oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Zo stelt Kamerlid Wybren van Haga namens BVNL: “Dit kabinet grossiert in politieke benoemingen. Wouter Koolmees heeft geen enkele relevante opleiding of ervaring om een logistiek bedrijf als de NS te leiden.” Van Haga denkt dat “vriendjespolitiek” niet zal leiden tot beter openbaar vervoer in Nederland.

‘Nog nooit een trein van binnen gezien’

Renske Leijten (SP): “Omdat ‘ie zo ontzettend veel verstand van treinen heeft, zo had ‘ie ook al ontzettend veel verstand van Sociale Zaken.” Geert Wilders (PVV), leider van de grootste oppositiepartij van Nederland, herhaalt zijn stevige reactie van maandagmiddag en noemt Koolmees “een conducteur in opleiding”. Wilders prijst de nieuwe NS-bestuurder wel dat hij “voor een tonnetje of zes” de spoorwegen mag gaan leiden. “Zeker voor iemand die nog nooit een trein van binnen heeft gezien”, aldus Wilders. Dat laatste lijkt echter niet helemaal te kloppen, want zelf zegt Koolmees in het persbericht over zijn nieuwe functie als NS-directeur: “Ik ken NS in de hoedanigheid van reiziger goed, ik ben een grootverbruiker van de trein.”

‘Goed mee te leven’

John Voppen, CEO van ProRail laat weten “goed te kunnen leven” met de aanstelling van Koolmees, maar wijst er wel op dat “belangrijke onderwerpen in de actualiteit goede besluiten nodig hebben.” De spoorbeheerder denkt, in tegenstelling tot de critici, dat de samenwerking tussen ProRail en NS wel goed zit met “deze zeer ervaren bestuurder”.

‘Prestatie voor reizigers moet omhoog’

Reizigersorganisatie Rover noemt het “heel fijn” voor reizigers dat de NS een nieuwe president-directeur heeft. Volgens Freek Bos, directeur van Rover, ligt er een hele grote uitdaging voor Koolmees. “Hij moet snel aan de gang om de prestaties voor reizigers omhoog te krijgen. Het is druk in de trein en veel treinen vallen uit. Voor ons zijn het toptijden als het gaat om het aantal klachten dat we binnenkrijgen. Het wordt een pittige tijd voor Koolmees. Het bedrijf staat er niet goed voor.”

‘Overheidsinfuus van staatssteun’

RailGood-directeur Hans-Willem Vroon zegt: “Een ervaren politicus als CEO van een staatsbedrijf is niet vreemd. De tijd zal leren of deze CEO de NS door zware tijden weet te loodsen. Er zijn grote uitdagingen met human resources. NS heeft zich jarenlang vergaloppeerd aan enorme intensiveringen van de treindienst.” Vroon stelt dat de NS al jarenlang aan een “overheidsinfuus van staatssteun” hangt en dat de NS zich “een spiegel moet voorhouden”. Volgens Vroon hangt alles af van de “aansturing, bijsturing en prestatiesturing”. Die kaders zijn “cruciaal”, aldus de spreekbuis van het spoorgoederenvervoer in Nederland, een tak van sport waar ook personenvervoerder NS de komende jaren nog veel mee te maken krijgt op het steeds drukker wordende spoor.

Lees ook:

Wouter Koolmees nieuwe president-directeur bij NS

Onderwerpen:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.