Arriva, station Zwolle

Rituitval en personeelstekort onderwerp van gesprek bij cao-onderhandelingen Arriva

ProMedia Group

Elke dag vallen door het dringende personeelstekort verschillende treinen uit bij Arriva. Reizigers balen en ook het personeel is ontevreden. Het personeel klaagt over sfeer, salaris en werkdruk. “In de kantine hangt een grafstemming”, zegt een Arriva-machinist tegen RTV Noord. De onderhandelingen voor een nieuwe cao zijn vandaag gestart en de druk is hoog.

Dit jaar zijn al ruim 4400 ritten van Arriva in de provincie Groningen uitgevallen. De voornaamste reden is een tekort aan personeel. De huidige machinisten van Arriva ondervinden dagelijks de consequenties van dat personeelstekort. Vrijwel dagelijks krijgen de machinisten de vraag of ze extra kunnen werken, blijkt uit een rondgang van RTV Noord onder de machinisten.

Volgens de machinisten klopt niks van de dienstregeling en is deze veel te ambitieus voor het aantal werknemers in dienst. De roosters worden daardoor steeds krapper. “We hebben niet vaak twee dagen achter elkaar vrij”, zegt een machinist tegen RTV Noord. “Bovendien zijn onze ritten zo dicht op elkaar gepland dat vertragingen opstapelen. Als ik bijvoorbeeld vertraging heb op mijn rit tussen Veendam en Groningen, vertrek ik te laat met mijn aansluitende trein naar Leeuwarden.”

Geen structureel personeelstekort

Arriva laat in een reactie weten bezig te zijn met de problemen in Groningen. “We weten dat het op dit moment niet loopt zoals we graag willen”, zegt regiodirecteur Arriva Noord, Milfred Hart. “Momenteel vragen wij qua flexibiliteit meer van ons personeel dan normaal gesproken het geval is. We zijn erg dankbaar voor ieders inzet en het overnemen van elkaars diensten.”

Volgens de vervoerder is er niet sprake van een structureel tekort aan personeel. “We hebben nu met name te maken met een personeelstekort door het hoge ziekteverzuim”, zegt een woordvoerder van Arriva. “We hebben gewoon continu opleidingsplekken openstaan voor machinisten. Elke opleidingsronde is goed gevuld.”

“Natuurlijk vragen we als mensen zich ziek melden of werknemers extra ritten kunnen rijden, maar daar gaan we nooit over de wettelijke arbeidstijden heen. Veiligheid staat voorop bij Arriva. Het is niet dat iemand ineens 60 uur per week gaat rijden.”

“We zijn in gesprek met onze opdrachtgever over een aangepaste dienstregeling. Dat is uiteindelijk aan de opdrachtgever, wij kunnen niet bepalen of we dat gaan doen.” De provincie heeft ongenoegen geuit over de rituitval van Arriva en onderzoekt mogelijk boetes. Provincie Groningen vindt dat Arriva “niet de dienstregeling biedt die is afgesproken” en noemt de rituitval “verwijtbaar.”

In de eerste zes maanden van dit jaar reed Arriva 61.025 keer. Vanwege personeelstekort heeft Arriva de dienstregeling beperkt, en daardoor gingen 3982 ritten niet door. Op andere momenten vielen nog eens 469 ritten uit door personele problemen. Dat betekent dat in totaal 4451 treinritten zijn vervallen door personeelsproblemen. Dit jaar vervielen maar liefst 7,3 procent van de treinritten. Ter vergelijking, vorig jaar was dit 1,6 procent.

Cao-onderhandelingen

Niet alleen ziekteverzuim is de oorzaak van het personeelstekort. Ook veel machinisten stappen over naar de NS waar ze meer geld kunnen verdienen als gevolg van het cao-akkoord tussen verschillende vakbonden en NS van vorige maand. De sfeer bij de NS is goed en het personeel krijgt beter betaald. “NS heeft een fantastische cao afgesloten. Je ziet gebeuren dat machinisten bij ons klaar zijn met hun opleiding en meteen door naar de NS gaan”, zegt de Arriva woordvoerder.

Machinistenvakbond VVMC is vanaf vandaag in onderhandeling met Arriva over een nieuwe cao. De huidige cao loopt 31 december 2022 af. Mogelijk helpt een betere cao om de opgeleide machinisten binnenboord te houden. De vakbond wil onder andere een automatische inflatiecorrectie en een ‘forse loonvraag’ afdwingen. Ook moet er wat de bond betreft iets veranderen aan de werkdruk en de roosters van de Arriva-werknemers.

“We hebben niet ineens het probleem van de ziekteverzuim of corona opgelost.” De toekomst is te onzeker om voorspellingen te doen wanneer het personeelsprobleem verdwijnt. “We zien nog steeds niet de reizigersaantallen van corona. Dus misschien helpt het aanpassen van de dienstregeling. Een half jaar geleden dachten wij dat we de dienstregeling deze zomer op orde zouden hebben, maar we hadden nog steeds teveel last van ziekteverzuim als gevolg van de pandemie. Ik durf dus geen voorspellingen meer te doen”, besluit de woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.