Frankfurt (Main) Hauptbahnhof

Vakbonden over roosterproblematiek NS International: “NS vergeet alternatieven”

Begin deze week vond er een expertmeeting plaats met vertegenwoordigers van de directie NS Internationaal, de OC NS Internationaal en vakbonden. Aanleiding hiervoor is dat het personeel van de NightJet Zürich veel onbetaalde uren maakt. Volgens de vakbonden heeft NS international onvoldoende oog voor oplossingen die vakbonden aandragen. 

Medewerkers op het traject zouden volgens CAO-afspraken 14 uur moeten wachten in Frankfurt. De dienstregeling en roosters kunnen daar wel op worden ingericht. Maar de andere kant is dat zij dan erg veel onbetaalde tijd van huis zijn, waar een lage cao-onkostenvergoeding tegenover staat.

Vrijstelling van nachtdiensten voor 50+ers

De vakbonden hebben aangegeven dat een deel van hun achterban een cao-afspraak mist, waarmee medewerkers van 50 jaar en ouder kunnen worden vrijgesteld van de harde nachtdiensten: diensten die de periode 02.00 – 04.00 geheel of gedeeltelijk omvatten. Dit is wel voor ‘binnenlands’ treinpersoneel geregeld.

Met NS Internationaal is nu afgesproken dat er alternatieven om gezond te roosteren onderzocht moeten worden waarbij ook gekeken wordt naar wat nachtdiensten voor ouderen betekent. De spoorvervoerder heeft onder de betreffende medewerkers een uitvraag gedaan wat men van de door NS internationaal gecreëerde diensten vindt. Naast deze uitvraag is er geen andere optie aan machinisten en ‘trainmanagers’ voorgelegd.

Alternatieve oplossingen

De alternatieve oplossingen die de vakbonden zien, naast het eventueel versoepelen van de cao-afspraak met betrekking tot nachtdiensten, zijn:

  • Een knip in de dienst maken, waarbij men de trein overdraagt aan bijvoorbeeld Duitse collega’s, om zelf een trein terug te nemen, zodat men op tijd terug op standplaats is.
  • Een deel van de 14 uur, bijvoorbeeld 7 uur, als arbeidstijd benoemen, zodat deze in het weekuurtotaal meetelt, deze 7 uur ook volledig wordt doorbetaald en je op een ander moment in het rooster die 7 uur als privétijd kan benutten.

NS zou al een contract hebben getekend, waardoor de alternatieve opties niet mogelijk zijn. De OR zou niet zijn geraadpleegd, waarover vakbond FNV zijn teleurstelling uit. NS Internationaal heeft toegezegd deze opties nog te onderzoeken en er bij de vakbonden op terug te komen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbonden over roosterproblematiek NS International: “NS vergeet alternatieven” | SpoorPro.nl
Frankfurt (Main) Hauptbahnhof

Vakbonden over roosterproblematiek NS International: “NS vergeet alternatieven”

Begin deze week vond er een expertmeeting plaats met vertegenwoordigers van de directie NS Internationaal, de OC NS Internationaal en vakbonden. Aanleiding hiervoor is dat het personeel van de NightJet Zürich veel onbetaalde uren maakt. Volgens de vakbonden heeft NS international onvoldoende oog voor oplossingen die vakbonden aandragen. 

Medewerkers op het traject zouden volgens CAO-afspraken 14 uur moeten wachten in Frankfurt. De dienstregeling en roosters kunnen daar wel op worden ingericht. Maar de andere kant is dat zij dan erg veel onbetaalde tijd van huis zijn, waar een lage cao-onkostenvergoeding tegenover staat.

Vrijstelling van nachtdiensten voor 50+ers

De vakbonden hebben aangegeven dat een deel van hun achterban een cao-afspraak mist, waarmee medewerkers van 50 jaar en ouder kunnen worden vrijgesteld van de harde nachtdiensten: diensten die de periode 02.00 – 04.00 geheel of gedeeltelijk omvatten. Dit is wel voor ‘binnenlands’ treinpersoneel geregeld.

Met NS Internationaal is nu afgesproken dat er alternatieven om gezond te roosteren onderzocht moeten worden waarbij ook gekeken wordt naar wat nachtdiensten voor ouderen betekent. De spoorvervoerder heeft onder de betreffende medewerkers een uitvraag gedaan wat men van de door NS internationaal gecreëerde diensten vindt. Naast deze uitvraag is er geen andere optie aan machinisten en ‘trainmanagers’ voorgelegd.

Alternatieve oplossingen

De alternatieve oplossingen die de vakbonden zien, naast het eventueel versoepelen van de cao-afspraak met betrekking tot nachtdiensten, zijn:

  • Een knip in de dienst maken, waarbij men de trein overdraagt aan bijvoorbeeld Duitse collega’s, om zelf een trein terug te nemen, zodat men op tijd terug op standplaats is.
  • Een deel van de 14 uur, bijvoorbeeld 7 uur, als arbeidstijd benoemen, zodat deze in het weekuurtotaal meetelt, deze 7 uur ook volledig wordt doorbetaald en je op een ander moment in het rooster die 7 uur als privétijd kan benutten.

NS zou al een contract hebben getekend, waardoor de alternatieve opties niet mogelijk zijn. De OR zou niet zijn geraadpleegd, waarover vakbond FNV zijn teleurstelling uit. NS Internationaal heeft toegezegd deze opties nog te onderzoeken en er bij de vakbonden op terug te komen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.