Arriva, station Zwolle

Geweldsincidenten tegen treinpersoneel op spoor naar Ter Apel neemt toe

Arriva ziet het aantal geweldsincidenten tegen treinpersoneel op het traject Zwolle-Emmen snel toenemen. Dit jaar telde de vervoerder tot en met oktober al 33 incidenten waarvan aangifte is gedaan. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. 

Dit meldt NRC en wordt bevestigd door Arriva aan SpoorPro. Drie Arriva-medewerkers die werken op het tracé, zaten de afgelopen maanden ziek thuis. “Het aantal asielzoekers neemt toe in Ter Apel, we zien daarmee ook een toename van reizigers die zwart willen reizen”, laat een woordvoerder in een schriftelijke reactie weten. Het zijn overigens niet alleen ‘veilige landers’ die voor overlast zorgen maar er horen ook daklozen en verslaafden bij.

In totaal zijn er in het derde kwartaal van 2021 107 incidenten geregistreerd, 13 A-(aangifte waardig), 85B-(geen vervoerbewijs) en 9C-incidenten. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2021 is het totaal aantal incidenten gestegen met 8 procent. Het aantal A-incidenten is gestegen met 62 procent, van 8 incidenten in het tweede kwartaal van 2021 naar 13 incidenten in het derde kwartaal van 2021. Het aantal B- en C-incidenten bleef nagenoeg gelijk.

Spugen, slaan en schoppen

Het gaat om incidenten als spugen, fysiek geweld zoals slaan en schoppen. Zo is in oktober een machinist op het perron in Zwolle tegen de vloer gewerkt door een groep jongens en meerdere keren tegen zijn hoofd geschopt. De verdachten zijn weggerend nadat een steward zijn collega te hulp schoot. De machinist is ter controle naar het ziekenhuis gegaan en later naar huis gebracht. Later zijn meerdere verdachten aangehouden.

Een steward sprak in juli een groep spoorlopers aan bij Emmen en kreeg een kopstoot waarvoor hij moest worden geopereerd. Momenteel zitten er nog twee medewerkers waaronder de betreffende machinist ziek thuis als gevolg van betrokkenheid bij een incident.

Bodycams en vliegende teams

Tot nu toe heeft Arriva meerdere maatregelen genomen om de overlast terug te dringen. Zo is er op elke rit eensteward aanwezig die is uitgerust met een bodycam. Daarnaast wordt er met ‘vliegende teams’ gewerkt, die voor een structurele perroncontrole zorgen op de stations Zwolle en Emmen. Daarnaast staan deze teams paraat om ter plaatse te kunnen assisteren bij een incident.

Volgens Arriva hebben deze maatregelen ervoor gezorgd dat er minder incidenten in de trein plaats vinden. Wel ziet de spoorvervoerder dat de incidenten zich nu verplaatsen naar stations en perrons van Zwolle en Emmen. “Maar in alle gevallen haal je de oorzaak niet weg en probeer je alleen de gevolgen aan te pakken. De oorzaak zal vooral op landelijk en provinciaal niveau aangepakt moeten worden.”

Openbare ordeprobleem

Voor meer personeelsinzet is structureel geld nodig en daarvoor is Arriva mede-afhankelijk van de provincie en het rijk. “Het is een openbare orde-probleem dat wij niet kunnen oplossen. Wij kunnen geen pleisters blijven plakken, de bal ligt ook bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Ons doel is om het openbaar vervoer voor zowel reizigers als personeel veilig te houden en daar is geld voor nodig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geweldsincidenten tegen treinpersoneel op spoor naar Ter Apel nemen toe | SpoorPro.nl
Arriva, station Zwolle

Geweldsincidenten tegen treinpersoneel op spoor naar Ter Apel nemen toe

Arriva ziet het aantal geweldsincidenten tegen treinpersoneel op het traject Zwolle-Emmen snel toenemen. Dit jaar telde de vervoerder tot en met oktober al 33 incidenten waarvan aangifte is gedaan. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. 

Dit meldt NRC en wordt bevestigd door Arriva aan SpoorPro. Drie Arriva-medewerkers die werken op het tracé, zaten de afgelopen maanden ziek thuis. “Het aantal asielzoekers neemt toe in Ter Apel, we zien daarmee ook een toename van reizigers die zwart willen reizen”, laat een woordvoerder in een schriftelijke reactie weten. Het zijn overigens niet alleen ‘veilige landers’ die voor overlast zorgen maar er horen ook daklozen en verslaafden bij.

In totaal zijn er in het derde kwartaal van 2021 107 incidenten geregistreerd, 13 A-(aangifte waardig), 85 B-(geen vervoerbewijs) en 9 C-incidenten (overtreden van de huisregels). In vergelijking met het tweede kwartaal van 2021 is het totaal aantal incidenten gestegen met 8 procent. Het aantal A-incidenten is gestegen met 62 procent, van 8 incidenten in het tweede kwartaal van 2021 naar 13 incidenten in het derde kwartaal van 2021. Het aantal B- en C-incidenten bleef nagenoeg gelijk.

Spugen, slaan en schoppen

Het gaat om incidenten als spugen, fysiek geweld zoals slaan en schoppen. Zo is in oktober een machinist op het perron in Zwolle tegen de vloer gewerkt door een groep jongens en meerdere keren tegen zijn hoofd geschopt. De verdachten zijn weggerend nadat een steward zijn collega te hulp schoot. De machinist is ter controle naar het ziekenhuis gegaan en later naar huis gebracht. Later zijn meerdere verdachten aangehouden.

Een steward sprak in juli een groep spoorlopers aan bij Emmen en kreeg een kopstoot waarvoor hij moest worden geopereerd. Momenteel zitten er nog twee medewerkers waaronder de betreffende machinist ziek thuis als gevolg van betrokkenheid bij een incident.

Bodycams en vliegende teams

Tot nu toe heeft Arriva meerdere maatregelen genomen om de overlast terug te dringen. Zo is er op elke rit een steward aanwezig die is uitgerust met een bodycam. Daarnaast wordt er met ‘vliegende teams’ gewerkt, die voor een structurele perroncontrole zorgen op de stations Zwolle en Emmen. Daarnaast staan deze teams paraat om ter plaatse te kunnen assisteren bij een incident.

Volgens Arriva hebben deze maatregelen ervoor gezorgd dat er minder incidenten in de trein plaatsvinden. Wel ziet de spoorvervoerder dat de incidenten zich nu verplaatsen naar stations en perrons van Zwolle en Emmen. “Maar in alle gevallen haal je de oorzaak niet weg en probeer je alleen de gevolgen aan te pakken. De oorzaak zal vooral op landelijk en provinciaal niveau aangepakt moeten worden.”

Openbare ordeprobleem

Voor meer personeelsinzet is structureel geld nodig en daarvoor is Arriva mede-afhankelijk van de provincie en het rijk. “Het is een openbare orde-probleem dat wij niet kunnen oplossen. Wij kunnen geen pleisters blijven plakken, de bal ligt ook bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Ons doel is om het openbaar vervoer voor zowel reizigers als personeel veilig te houden en daar is geld voor nodig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

1 reactie op “Geweldsincidenten tegen treinpersoneel op spoor naar Ter Apel nemen toe”

Wiebe Goossen|02.12.21|13:16

Zolang de indringers niet KRACHTIG worden geweerd, zullen we deze ‘pgoblemen niet ondeg de knie kgijgen, als we eg tgots op blijven zijn zo divegs en inclusief’te zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.