Negatief advies van ondernemingsraad NS over Technisch Geleid Vertrekproces

De ondernemingsraad van NS Reizigers heeft een negatief advies over het Technisch Geleid Vertrekproces (TGV) voor de Airport Sprinter (APS) afgegeven aan de NS-directie. Daarbij heeft de OR de input van machinisten en hoofdconducteurs meegewogen.

Ook kaderleden van FNV Spoor hebben hun ervaringen gedeeld, waardoor uiteindelijk zo’n 2.100 mensen hun visie met de OR hebben gedeeld voorafgaand aan het advies. Volgens de NS-medewerkers en de OR gaat het TGV niet voor oplossingen zorgen.

De APS is een normale Sprinter die hoogfrequent rijdt. Bij deze treindienst wordt een TGV toegepast, waarbij de machinist verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren en de conducteur zich richt op de service aan de reiziger. De Airport Sprinter heeft straks een frequentie van tussen de zes en negen minuten. Doordat de treinen stipter en sneller kunnen rijden, verwacht NS dat er meer treinen per uur op dit drukke baanvak kunnen rijden.

“De aanleiding voor de invoering van Technisch Geleid Vertrekproces is dat we acht sprinters per uur gaan rijden naast de Thalys, Eurostar en andere Sprinterdiensten op dit traject. Om dat goed te laten passen, moet deze Sprinter wat tijd winnen. Bij iedere haltering moeten we tientallen seconden winnen om ruimte te krijgen op het baanvak”, zei NS-woordvoerder Carola Belderlos eerder dit jaar.

‘Niet het einde van de hoofdconducteur’

Bij het indienen in januari van de advies aanvraag bij de OR over het TGV door de NS, stelde FNV al dat dit proces niet noodzakelijk is. “Als de hoofdconducteur het sluiten en vertrek uitvoert kan dit net zo snel. Ruim 95 procent van de treinen vertrekken met Smartwatch én TimTim binnen de 20 seconden vóór vertrektijd”, aldus de bond.

Bovendien sprak FNV van mogelijke gevaarlijke situaties als een gevolg van het TGV, omdat de machinist zich dan met teveel zaken tegelijkertijd bezig zou moeten houden. Tenslotte wees de bond er in januari op dat de invoering ervan mogelijk een eerste stap is om de hoofdconducteurs van de sprinters te halen. De NS sprak dat destijds direct tegen. “De conducteur heeft straks meer ruimte voor service aan de reiziger”, aldus een woordvoerder.

‘Water naar de zee dragen’

“De overtuiging van de OR is dan ook dat de directie in redelijkheid niet anders kan dan de APS met TGV niet in te voeren”, zo communiceerde FNV vorige week. Volgens de bond wegen de kosten van de invoering van het TGV niet op tegen de baten, die bovendien niet gegarandeerd zijn. “Het geld dat NS hieraan wil uitgeven is water naar de zee dragen”, zegt de vakbond, die er bovendien op wijst dat de APS wellicht al snel weer overbodig wordt als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol.

“Wij roepen de directie dan ook op om het advies van de OR te volgen, om zo een geldverslindend debacle, vergelijkbaar met de Fyra, te voorkomen. Naast dit geldverslindende en ondoordachte plan gaat deze investering ook ten koste van een betrouwbare en punctuele dienstregeling waarmee NS al jaren een zeer hoge klantentevredenheid behaald”, zo besluit de FNV.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

6 reacties op “Negatief advies van ondernemingsraad NS over Technisch Geleid Vertrekproces”

dickdrenth52@gmail.com|10.05.21|11:24

Weer een typisch Nederlands probleem. In de ons omringende landen is het al de gewoonste zaak van de wereld dat bij sprinterdiensten de machinist het vertrekproces regelt.

dickdrenth52@gmail.com|10.05.21|11:26

Ook op de nevenlijnen is het vertrek bij de machinist neergelegd.

Derk Van Dorth|10.05.21|15:59

Welke reiziger heeft behoefte aan 8 à 10 sprinters per uur tussen Amsterdam en Schiphol?

Illya Vaes|11.05.21|08:39

Deuren sluiten vóór gepubliceerde vertrektijd = te vroeg vertrekken.
Voor de klant maakt alleen maar uit of hij nog kan instappen; het wegrijden is technisch navelstaren naar treintje-rijden.

Illya Vaes|11.05.21|08:42

Deuren sluiten vóór gepubliceerde vertrektijd = te vroeg vertrekken.
Voor de klant maakt alleen maar uit of hij nog kan instappen; het wegrijden is technisch navelstaren naar treintje-rijden.
Wanneer gaan we eens (echt) klantgericht worden en het vertrekproces (op welke manier dan ook) pas op de gepubliceerde minuut starten? Het plannen in tienden van minuten (PINT) is daar de uitgelezen gelegenheid voor (zet de geplande vertrektijd op .24 = 0,3minuut).

Marc Busio|11.05.21|10:15

‘…..zegt de vakbond, die er bovendien op wijst dat de APS wellicht al snel weer overbodig wordt als de NZ-lijn wordt doorgetrokken naar Schiphol’. Iedereen die enigszins weet heeft hoe het in Nederland met infrastructuurprojecten gaat, zeker waar het railinfra betreft, kan nu al zeggen dat zelfs onder de meest gunstige omstandigheden die verlengde lijn er niet voor 2030 zal liggen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.